BioWare staat bekend voor de ontwikkeling van stevige RPG’s zoals de Mass Effect- en Dragon Age reeks. Wij waren dan ook erg nieuwsgierig of BioWare erin slaagt om met Anthem een nieuwe topgame op de markt te brengen…
Het verhaal van Anthem lijkt bij de start van de game nogal vaag, maar BioWare slaagt er wel in om die eerste indruk teniet te doen. Je bevindt je op een half-voltooide wereld waarin de de mensheid wordt bedreigd. Als speler kruip je in de huid van een Freelancer en je krijgt een geweldig Javelin-exosuit ter beschikking waarmee je onder andere kan vliegen. Dit harnas kan je tijdens het spel verder upgraden en voorzien van coole hightech snufjes. Je trekt samen met medespelers op missie en probeert zo om de wereld van het kwade te redden, artefacts te verzamelen en de mensheid van de ondergang te redden. Tot zover de weinig originele verhaallijn.
Javelin
Het Javelin robotpak is één van de aspecten die van Anthem een echte “must have” maken voor fans van het open wereld sci-fi genre. Je ervaart een enorme vrijheid als je het gebruikt om bijvoorbeeld over metershoge boomtoppen te scheren terwijl je op weg bent naar je volgende missie. Je uitrusting kan je makkelijk aanpassen in de Forge. Het is een handig scherm waarmee je makkelijk onderdelen of wapens kan toevoegen of kleuren kan wijzigen. In geen tijd heb je een volledige andere look en het is interessant om hier verschillende mogelijkheden uit te proberen en zo te proberen jezelf zo krachtig mogelijk te maken.
In een team van vier trek je er dan op uit om een bepaalde missie tot een goed einde te brengen. Anthem behoort dus bij de coöp RPG’s maar jammer genoeg is het teamaspect niet zo goed uitgewerkt als in games als Battlefield. Er is geen mogelijkheid om met elkaar te communiceren en als iemand gewond is, kun je niets doen om de ander te helpen.
Onderbroken vrijheid
De missies zijn volgens een vast patroon opgebouwd. Je vliegt naar een locatie die je van tevoren hebt gekregen van een bepaalde NPC. Deze NPC’s zijn niet diepgaand uitgewerkt en je kan er behalve praten ook niets anders mee doen. Dan probeer je om zo snel mogelijk je vijanden te verslaan. De moeilijkheidsgraad is in de eerste vijftien uur niet erg hoog. Enkel de bossfights zijn in de eerste levels pittig te noemen. Later komt hier gelukkig verandering in en krijg je ook betere beloningen voor het succesvol afronden van je missie. BioWare is er ook in geslaagd om het neerschieten van je vijanden erg voldoeninggevend te maken.
Eénmaal je dus op een bepaalde locatie bent, loopt de game erg snel. Om van locatie te wisselen zijn daarentegen hele lange wachttijden en laadmomenten vereist. Dat is het grootste minpunt: de gigantische onderbrekingen waardoor alle vrijheid die je met je prachtige kostuum krijgt, teniet wordt gedaan. Je ziet er dan echt tegen op om een nieuwe omgeving te gaan verkennen aangezien je dan weer zo lang moet wachten.
Freeroam mode
Aan de start kan je kiezen tussen twee spelmodi; de verhaallijn en de Freeroam-modus. In deze laatste kun je vrij rondvliegen. Ideaal om je prachtige pak aan een grondige test te onderwerpen. Verder valt er niet zoveel te beleven tenzij je het geluk hebt om een event te ontdekken. Deze zijn vrij pittig en testen je vechtcapaciteiten tot het uiterste.
De verhaallijn is zoals eerder vermeld volgens een bepaalde volgorde opgebouwd. De game is bijgevolg nogal eentonig, maar gelukkig zijn er ook nog Challenges. Enkele voorbeelden hiervan zijn monsters doden met een bepaald wapen of meerdere opdrachten voltooien in een beperkte tijd. Een beloning krijg je niet, maar ze bieden wel variatie en wat extra spelplezier.
De wereld van Anthem
Visueel is de game echt fantastisch. De omgevingen zijn een paradijs van groene bossen en kristalheldere riviertjes. Je wordt er spontaan vrolijk van en je krijgt zin om te spelen. De personages worden ook mooi weergegeven en het is duidelijk dat er veel tijd en budget is gekropen om op grafisch vlak te zorgen dat de game een echte parel is.
Wat betreft de audio is er ook weinig aan te merken. De voice-acting is goed uitgevoerd en men heeft hiervoor ook enkele bekende namen weten te strikken. De soundtrack op de achtergrond versterkt ook het gevoel van de open wereld en is van hoogstaande kwaliteit.
Verdict
Anthem is enkel ideaal als je houdt van een game zonder al te veel diepgang en je voornamelijk monsters wil afslachten. De omgeving is prachtig om in rond te vliegen en dankzij je exosuit kan je je stoutste jongensdromen realiseren. Wil je daarentegen wat meer variatie in het type gevechten of meer inspraak in de ontwikkeling van de storyline, dan kun je beter op zoek gaan naar iets anders. Anthem is ook beperkter dan zijn alternatieven. Zo was The Division een echte topper, maar slaat BioWare de bal mis met deze coöp-titel. Dit komt voornamelijk door de lange wachttijden en de minder uitgewerkte coöp-modus. Verwacht je dus bij Anthem zeker niet aan een tweede Destiny 2.
Anthem is ideaal als je houdt van een game zonder al te veel diepgang en je voornamelijk monsters wil afslachten. De omgeving is prachtig om in rond te vliegen en dankzij je exosuit kan je je stoutste jongensdromen realiseren. Wil je daarentegen wat meer variatie in het type gevechten of meer inspraak in de ontwikkeling van de storyline, dan kun je beter op zoek gaan naar iets anders. Anthem is ook beperkter dan zijn alternatieven. Zo was The Division een echte topper. BioWare slaagt er jammer genoeg niet in om dit coöp-succes met Anthem te herhalen. Dit komt voornamelijk door de lange wachttijden en de slecht uitgewerkte coöp-modus. Verwacht je dus bij Anthem niet aan een tweede Destiny 2.
-
Verhaal
-
Gameplay
-
Grafisch/Audio
-
Herspeelbaarheid/Fun
Bron: Sensei Gaming