Battlefield 1 Review

0

Battlefield is zo’n reeks waarmee EA elk jaar komt uitpakken. Elk jaar mogen wij een nog bombastischere ervaring verwachten. Benieuwd of DICE er dit jaar in is geslaagd? Wij ook…

You are not expected to survive…

In Battlefield 1 mag je je gaan verwachten aan pure en harde combat uit de Eerste Wereldoorlog. En als we zeggen hard, dan menen we dat. De proloog weet je meteen duidelijk te maken dat oorlog voeren geen lachertje is en dat het een moeilijke periode in onze geschiedenis is. Er werd niet verwacht van soldaten dat ze zouden overleven en dat mag je in de proloog heel letterlijk nemen. Wie sterft, respawnt niet.

senseigamingbe-battlefield-1-screenshot-01

Willekeurige soldaat die sterft in proloog.

Na met de voetjes op de grond gezet te worden, kan je aan de slag met de vijf verschillende korte verhaallijnen. We volgen telkens een nieuw individu op de voet en leren deze mensen kennen. Uiteraard zal je met deze personages wel respawnen, maar toch krijg je telkens hun sterfdatum te zien. Een beetje confronterend. We leren rijden met tanks, vliegen in een gevechtsvliegtuig, kruipen in de huid van een zwaar bewapende Italiaanse soldaat en krijgen te maken met legendes. Het is een enorm hectische, maar geweldig coole singleplayer. Alleen, vijf verschillende verhalen is altijd leuk voor diversiteit, maar het zorgt er ook voor dat je nooit langer dan 2 uur bezig zult zijn met één bepaald personage. Zo zullen plotwendingen minder persoonlijk aanvoelen en missen ze misschien hun doel.

But you will not die alone

Nu, een echt historisch correcte storymode en multiplayer moet je niet verwachten, maar de vijf verhalen en online ervaring laten zeker hun indruk achter. De mogelijkheden zijn talrijk en explosies, vuur en aarde vliegen je om de oren. Aarde is echter niet het enige wat je met je oren gaat vangen. De occasionele baksteen of muur zullen ook wel eens in jouw richting komen gevlogen. Een belangrijke terugkerende feature in Battlefield is een uitgebreid schademodel van de omgevingen. Het is waarschijnlijk al van Bad Company 2 geleden dat je muren en andere structuren met de grond gelijk kon maken, maar dit werd wat gelimiteerd voorgeschoteld in latere titels in de reeks. Uiteraard biedt dit heel wat mogelijkheden in zowel de singleplayer als in de multiplayer. Hoewel je voor gewone infanterie zult kunnen schuilen, betekent jouw schuilplaats niets als je vijand een tank heeft.

senseigamingbe-battlefield-1-screenshot-02

Dit zal in de meeste gevallen toch een tank zijn, maar je kan als voetsoldaat eveneens verscholen vijanden de lucht in blazen. Verschillende wapens,  als de mortier en anti-tank granaten, maken korte metten met muren, vloeren en wie weet wat nog allemaal. Andere en minder explosieve wapens kunnen dan weer de gebruikelijke rifles, shotguns en machine guns zijn.

Operational pigeon

In de multiplayer keren ook de vertrouwde modi terug, zoals de Conquest- en Domination modus. Maar Operations en War Pigeons, een vorm van Capture the Flag, doen met Battlefield 1 voor het eerst hun intrede. Operations zorgt voor een soort narratief over jouw online gevecht, omdat je als het ware gevechten zult spelen die tijdens de Eerste Wereldoorlog echt hebben plaatsgevonden. Hierin ga je de map stuk voor stuk gaan veroveren in een soort van progressieve Domination modus. Wanneer je alle doelen veroverd hebt in het ene stuk van de map, krijg je toegang tot het volgende stuk van de map. Aanvallers winnen wanneer ze het laatste deel van de map veroveren. Als verdediger kan je dan weer winnen door de vijandige troepen uit te putten en ze genadeloos af te slachten. Soldaten zijn immers niet eindeloos aanwezig. Deze modus kan heel lang duren en is naar onze mening het kopstuk van de online modus, vooral door de diversiteit aan immense omgevingen. Operations wordt trouwens door 64 spelers gespeeld.

senseigamingbe-battlefield-1-screenshot-03

Vijandige troepen bevechten doe je zoals gewoonlijk met één van de vier klassen. Deze zijn de Assault-class, de Support-class, de Medic-class en de Scout-class. Niets nieuws dus, maar deze zijn toch weer voorzien van een groot assortiment wapens en gadgets. Jammer genoeg leveren klasse gerelateerde acties niet zoveel op, waardoor online weinig mensen zich naar hun gekozen klasse gedragen. Meerdere keren lagen we bijvoorbeeld te creperen in een van de loopgraven, maar stond de Medic vrolijk in het rond te knallen als een gek. Een foutje van DICE, of van de community? Dat laten we in het midden.

Pretty destruction

Waar Battlefield 1 in uitblinkt, blijft toch het grafische aspect. De game behoort tot de meest prachtige die tot nu toe op de markt zijn. De maps zijn gewoonweg indrukwekkend, de belichting zit goed, de wapens zien er cool uit en blinken in de zon enzoverder… Weersomstandigheden zijn eveneens indrukwekkend en kunnen elke online match uniek maken. Een zandstorm in een woestijnmap zal ofwel nadelig, of voordelig zijn. Of een storm zal ervoor zorgen dat je moeilijker zult kunnen snipen. Oordeel vooral zelf:

Naast al die pretty shizzle, zorgen ook alle geluiden voor een authentische belevenis. Schreeuwen gaan door merg en been, de wapens klinken uniek en wanneer een gebouw in elkaar tuimelt, zou je denken dat jouw gameroom een muurtje verliest.

Boy, wat een verdomd goede game is Battlefield 1 geworden. Ondanks de ietwat onpersoonlijke verhaallijnen, weet het verhaal ons toch te verbazen. De singleplayer zet spelers met beide voetjes op de grond en bewijst dat oorlog voeren oorspronkelijk geen spelletje was. Online battles zijn gigantisch en zullen veel tijd in beslag nemen  en als dat niet alles is, ziet alles er nog eens prachtig uit. Behalve hier en daar wat schoonheidsfoutjes en een niet zo moeilijke singleplayer, is deze titel een compleet pakket.

92% Compleet

Boy, wat een verdomd goede game is Battlefield 1 geworden. Ondanks de ietwat onpersoonlijke verhaallijnen, weet het verhaal ons toch te verbazen. De singleplayer zet spelers met beide voetjes op de grond en bewijst dat oorlog voeren oorspronkelijk geen spelletje was. Online battles zijn gigantisch en zullen veel tijd in beslag nemen en als dat niet alles is, ziet alles er nog eens prachtig uit. Behalve hier en daar wat schoonheidsfoutjes en een niet zo moeilijke singleplayer, is deze titel een compleet pakket.

• Verhaal 85 %
  • Grafisch 98 %
  • Audio 95 %