Battlefield 5 bouwt verder op de succesvolle fundamenten van Battlefield 1, maar EA zou EA niet zijn als ze hun nieuwe game niet zouden voorzien van microtransacties. Weet Battlefield 5 nog steeds dezelfde ervaring te bieden of heeft EA het verknald? Wij nemen de proef op de som!
Net als zijn voorganger weten de War Stories de harde realiteit van oorlog tot bij de speler te brengen. De War Stories zijn opgesplitst in drie geïsoleerde verhalen die gebaseerd zijn op echte, maar minder bekende gebeurtenissen. De drie War Stories leggen perfect de essentie van specifieke aspecten van de Tweede Wereldoorlog vast en zijn niet bang om het verlies van jong en onschuldig leven weer te geven. Dit maakt dat de War Stories eerder losse verhalen zijn die gebaseerd zijn op de realiteit en tegelijk een boodschap willen afleveren over de gruwelijkheden van oorlog.
Hoewel de War Stories me toch meermaals bij mijn strot hadden genomen, maak je niet echt een connectie met de personages. Je wordt wel met je neus op de harde feiten gedrukt, maar daar stopt het ook bij. Ook de moeilijkheidsgraad is alles behalve dat, zelfs op de hoogste moeilijkheidsstand doe je er makkelijk 90 minuten over. Hierdoor lijkt de singleplayer, de War Stories dus, eerder een introductie tot de gamemechanismen i.p.v. een volwaardige shooter-campagne.
In tegenstelling tot Battlefield 1 is Battlefield 5 wel een stuk toegankelijker voor nieuwe spelers. De verschuiving van de Great War naar de Tweede Wereldoorlog heeft hier toch wel mee te maken. Iedereen kent de setting en de wapens en voertuigen voelen hierdoor ook al een stuk vertrouwder aan. Dit zorgt ervoor dat Battlefield 5 alle spelers een eerlijke en leuke ervaring biedt, dit terwijl veteranen hun skills verder kunnen tentoonstellen.
Je kunt Battlefield 5 beschouwen als een gewone shooter om je frustraties eens even goed af te knallen, maar daaronder ligt nog een overvloed aan beloningen, unlocks en uitdagingen verstopt. Conquest is nog steeds the place to be in de multiplayer en terwijl bekende technieken oh-zo verleidelijk zijn, legt Battlefield 5 een zware focus op squad-based teamwork. Als je echt succesvol wilt zijn in Battlefield 5, is het belangrijk om teamwork te omarmen, zowel binnen een squad van vier spelers als de grotere eenheid van maximaal 32 spelers. Het team commando-systeem keert om die reden ook weer terug en blijft fantastisch werken. Als je een actieve commandant hebt die weet wat hij doet, kunnen vier willekeurige spelers effectief communiceren en samenwerken, zelfs zonder het gebruik van microfoons. Plezier gegarandeerd!
Naast Conquest heeft Battlefield 5 nog een veelbelovende multiplayer modus: Grand Operations. Zoals de naam al doet vermoeden, is het groter dan Operations doordat het verschillende elementen van alle andere multiplayer modi combineert, verdeeld over meerdere dagen en meerdere kaarten. Elke ronde vertegenwoordigt één dag. Als je één dag wint, krijg je een voorsprong in de volgende. Slecht presteren vanaf de eerste dag zal dus zwaar in je nadeel spelen. Grand Operations is een geweldige modus die elke keer dat je speelt een grote variëteit levert, maar makkelijk langer dan een uur duurt, waardoor het noodzakelijk is dat de rest van de community zich ook voor die lange tijd optimaal moet presteren. Het is een heel erg leuke modus, maar het vraagt veel (tijd) van de spelers.
De andere modi zijn allemaal op kleinere schaal, zijn redelijk weggestopt door EA en worden door de community weinig gespeeld. Frontlines vervangt Rush als control-the-flag. Domination halveert de controlepunten en verwijdert voertuigen. Dan is er ook nog Team Deathmatch, wat voor zich spreekt. Breakthrough is een mengeling van Rush en de originele Operations-modus, maar dan op een kleinere schaal en in een aanvallers versus verdedigers setup.
Er zijn dus wel verschillende multiplayer modi aanwezig, maar toch voelt Battlefield 5 als een incompleet product. Pas lange tijd na de release mogen we steeds meer toevoegingen verwachten. Hierbij denken we dan aan Squad Conquest, voertuig customisation en de 64-spelers battle royal Firestorm-modus, evenals een nieuw hoofdstuk in de War Stories. Allemaal zaken die eigenlijk nog niet klaar waren voor de eigenlijke release en die door de marketingafdeling van EA met een positieve draai werd gebrandmerkt.
Niet te vergeten heeft Battlefield 5 ook zijn nodige bugs en glitches die opgelost moeten worden. Eén van de meest frustrerende bugs is dat de game moeite heeft om het Revive-commando tijdig te registreren, terwijl dit een cruciaal element is voor bijna alle spelmodi en zeker voor Conquest. Als EA en DICE spelers willen aanmoedigen om elkaar te helpen en te laten herleven, moet de functionaliteit ook betrouwbaar zijn vanaf release.
Ook de menu’s en de UI zijn waardeloos. Ze reageren allesbehalve goed en de hoeveelheid tijd die ze besteden aan een zwart laadscherm is gewoonweg belachelijk. Zelfs wanneer je de game opstart en je bij de eerste prompt je game moet activeren, vraag je je steeds af of de game is blijven vasthangen. EA en DICE hebben nog serieus wat werk aan de winkel.
Verdict
Het is jammer dat Battlefield 5 als een incompleet product wordt uitgebracht, maar de multiplayer ervaring is alweer van hoog niveau waarbij Conquest en Grand Operations echte toppertjes zijn. War Stories drukken je met de neus op de harde feiten van hoe gruwelijk een oorlog echt is, maar we hadden hier toch graag wat meer uitdaging en extra’s gezien voor de singleplayer spelers onder ons.
Een incompleet product met goede multiplayer
Het is jammer dat Battlefield 5 als een incompleet product wordt uitgebracht, maar de multiplayer ervaring is alweer van hoog niveau waarbij Conquest en Grand Operations echte toppertjes zijn. War Stories drukken je met de neus op de harde feiten van hoe gruwelijk een oorlog echt is, maar we hadden hier toch graag wat meer uitdaging en extra’s gezien voor de singleplayer spelers onder ons.
-
Verhaal
-
Gameplay
-
Grafisch
-
Audio
-
Herspeelbaarheid
Bron: Sensei Gaming