Black Clover: Quartet Knights Review

0

Bandai Namco doet iets wat anderen niet doen: het tovert animeseries om naar games. Iedere populaire mainstream anime moet er wel aan geloven. Nog niet lang na de release van de anime kondigde Bandai Namco zelfs al aan dat Black Clover een game ging krijgen. Nu is het dan eindelijk zover en kunnen we aan de slag met Black Clover: Quartet Knights.

Voor wie niet bekend is met Black Clover, het is een anime die magie als het essentiële punt van het verhaal plaatst. Iedereen kan magie gebruiken, het hele dagelijkse leven draait er praktisch rond. Het hoofdpersonage Asta daarentegen is de enige die magische krachten mist. Hij is van kleinsaf goed bevriend met Yuno, een ongelooflijk krachtige magische gebruiker die wordt geprezen als een wonderkind. Beide zijn wezen die samen in een weeshuis zijn opgegroeid en hierdoor een intense band van vriendschap vormen.

Asta mag dan magische krachten missen, hij compenseert dit met heel veel lichaamsbeweging en training. Hierdoor verkrijgt hij op een gegeven moment het ‘anti-magic’ dat zich manifesteert in de vorm van een zwaard dat magische spreuken kan doorsnijden. Asta is dus vanzelfsprekend dichter bij het gevecht betrokken, waardoor hij al snel ongelooflijk sterk wordt.

Black Clover: Quartet Knights heeft een origineel verhaal dat gelukkig het originele verhaal niet opnieuw beschrijft, maar dit heeft ook als nadeel dat nieuwelingen in de serie zich moeilijk in de setting kunnen vinden. De game legt namelijk niet uit wie welk personage is en wat zijn achtergrond is, waardoor Bandai Namco eigenlijk het verhaal meer als alternatieve canon heeft geschreven voor de fans. Jammer als je het ons vraagt, want Black Clover is een leuke serie die voor iedereen toegankelijk zou moeten kunnen zijn zonder een té hoge instapdrempel. Ook voor de fans is er een kleine teleurstelling, want je bent na een kleine 2-4 uur al door het verhaal heen.

De game is actiegericht met een 3rd person targeting-systeem, omdat de meerderheid van de personages cast magie gebruiken. Je hebt vier soorten aanvallen die in verschillende combinaties te gebruiken zijn. De meeste gevechten vinden plaats in de vorm van een 4v4 battles waar je drie support characters hebt die krachtige combo’s kunnen uitvoeren. Asta daarentegen speelt voornamelijk close combat waardoor Asta meer aanvoelt als een hack & slash game met een gebrek aan combo’s. Verder worden items gebruikt om je healthmeter terug aan te vullen of voor offensieve/defensieve buffs. Veel items komen er echter in Black Clover: Quartet Knights niet voor.

Helaas is de gameplay in Black Clover: Quartet Knights al snel repetitief te noemen. Ofwel neem je het op tegen een menigte in een dungeon, strijd je tegen personages met een ander character ofwel overleef je een multiplayer gevecht gevuld met bots. Het is altijd hetzelfde, het enige verschil is dat de gevechtsvoorwaarde veranderd als je een level opnieuw doet.

Heb je het verhaal uitgespeeld, dan is er gelukkig nog steeds het online component. In de online modus vind je dezelfde modi terug als in de singleplayer: Crystal Capture, Zone Control en Treasure Hunt. Helaas biedt de multiplayer een slechtere ervaring dan het offline gedeelte. Niet alleen door een gebrek aan spelers, maar er is veel last van lag wat resulteert in oneerlijke sterfgevallen. Ook de responstijden na input lopen enige vertraging op en dat zorgt voor enorm veel frustraties. Je kunt blijven button bashen in de hoop dat er tenminste één aanval je tegenstander raakt, iets wat ongeoorloofd is als je tegen menselijke spelers moet strijden.

Black Clover: Quartet Knights brengt ons een teleurstellend en zeer kort verhaal met een repetitieve gameplay. Ook het multiplayer segment kampt met de nodige problemen. Op audiovisueel gebied ziet en hoort de game geweldig, zoals we wel gewoon zijn van Bandai Namco. Helaas is Black Clover: Quartet Knights een game puur voor de fans van de anime, maar zelfs zij zullen zich al snel vervelen.

Enkel voor de fans

65% Jammer

• Verhaal 50 %