Burnout Paradise Remastered Review

0

Wat een bommetje werd er gelost toen EA bekendmaakte dat er van Burnout Paradise een remaster zou uitkomen. We kregen een trailer die er los op zat en dan kwam de releasedatum, half maart. Dat is gewoon zalig! Een remake aankondigen en de release enkele weken later laten doorgaan. Wij waren alvast mega enthousiast, en zeker toen we de disc in onze console floepten.

“Take me down to the Paradise City where the grass is green and the girls are pretty”. Een koude rilling van kop tot het puntje van onze kleine teen toen we opnieuw de stem van Axl Rose door de huiskamer hoorden galmen en de woorden Burnout Paradise op onze televisie zagen verschijnen. Vroeger als kind, in mijn geval dan toch, heb ik me uren verzot op dat spel en was wellicht één van de meest iconische racegames die ooit zijn gemaakt. Is het realistisch? Nee, van bijlange niet! Burnout Paradise is volledig gericht op fun en daar slagen ze opnieuw met deze remaster voor meer dan 100% in.

Alles is eigenlijk zoals vroeger: de gameplay, de map, de wagens, … Maar in deze remaster krijgen we er meteen een heleboel nieuwe wagens bij, omdat alle DLC mee wordt geleverd. Ergens is dat wel leuk, maar langs de andere kant heb je dan al meteen toegang tot de snelle bolides. Als je de game beetje bij beetje vervolledigd, dan zou je steeds snellere wagens krijgen. Dat is nog steeds zo, maar je kan dus ook al meteen met het snelle geschut aan de slag. Een voordeel of een nadeel? Ik laat het even in het midden, maar nieuwe wagens vrijspelen die nog steeds een beetje rapper zijn is toch wel leuker.

Ook de map van Paradise City is dus nog steeds dezelfde en eerlijk gezegd is die niet zo heel groot. Vroeger waren we allemaal tevreden met een map zoals die van Burnout Paradise, maar tegenwoordig zijn we gigantische mappen gewoon zodat deze al snel redelijk klein uitvalt en dat je ook snel alle uithoeken hebt ontdekt. Toch zijn er, typisch voor de game, tal van side-cuts doorheen de stad en bergen en daardoor kan elke race ook weer een beetje anders uitdraaien. Aan het doel van de game is ook niet gesleuteld. We cruisen rustig rond, doen wat races en schakelen wagens uit om ze te kunnen bemachtigen. Een takedown zoals Burnout dat graag noemt. Daarnaast zijn er ook tal van billboards doorheen de stad geplaatst die je moet smashen. Niets nieuws dus, maar wel exact zoals vroeger. De succesformule werd behouden.

Maar ook kleine mankementjes (als we het zo kunnen noemen) zijn dus mee overgenomen in de remaster. Auto’s rijden nog steeds zonder racepiloot rond. Grappig om te zien eigenlijk, maar storen we ons eraan? Neen, absoluut niet! Gelukkig zitten er op de motors wel coureurs. En net voor die motors zijn er ook aparte races, rijbewijs, challenges. Een leuke aanvulling op de game. Dankzij alle DLC-pakketten kunnen we ook op een extra eilandje wat stunten uitvoeren en races winnen en daarbij komen dan ook nog eens tal van nieuwe wagens bij te pas. Zo krijgen we enkele legendary cars, toy cars, boost cars en cop cars.

Ook online zorgen de DLC-pakketten voor extra toegevoegde waarde, want zo hebben we meerdere challenges en spelmodi om ons mee bezig te houden. En gelukkig zitten de online servers ook goed bevolkt zodat je nooit lang hoeft te wachten om tot een party toe te treden. Qua gameplay is de game dan weer iets te gemakkelijk, maar naar het einde toe komt daar verbetering in door iets uitdagendere races te organiseren. En door het feit dat de game zo gemakkelijk is, zijn ook de trophies heel gemakkelijk te behalen. Ideaal dus voor de hunters onder ons, want je kan naast een platinum trofee ook zo’n 50-tal en meer andere in een sneltempo meepikken.

De auditieve kant van de game zit echt goed. De wagens klinken allemaal behoorlijk brut en we horen ook duidelijke verschillen. Niets zo leuk als een racegame die prachtige geluiden uit de televisie doet knallen. Als laatste hebben we nog het grafische aspect dat best wel goed is. We krijgen een visuele upgrade, wat althans een enorme verbetering is ten opzichte van het origineel. Het is misschien niet zoals een nieuwe game, maar de verbetering is toch wel substantieel.

Het mag wel gezegd worden: Burnout Paradise Remastered is een toppertje. Vroeger was de game al geweldig en doet dat gewoon opnieuw. Pure fun is het kenmerk van deze game en zet alle andere realistische racegames te kijk met hoe plezant een racer kan zijn zonder te denken aan de wetten van de fysica. Super fijn, een echte aanrader voor wie een duik wil nemen in de tijd om terug te grijpen naar een rasechte klassieker.

De succesformule werd behouden

86% Pure fun

Het mag wel gezegd worden: Burnout Paradise Remastered is een toppertje. Vroeger was de game al geweldig en doet dat gewoon opnieuw. Pure fun is het kenmerk van deze game en zet alle andere relastische racegames te kijk met hoe plezant een racer kan zijn zonder te denken aan de wetten van de fysica. Super fijn, een echte aanrader voor wie een duik wil nemen in de tijd om terug te grijpen naar een rasechte klassieker.

• Audio 90 %
  • Herspeelbaarheid 90 %