Call of Duty: Black Ops 4 Review

0

Je zal het misschien niet geloven, maar we zitten al aan de 15de Call of Duty-game! Zonder enkele spin-offs meegerekend natuurlijk. In de Black Ops serie zitten we al aan nummer vijf, want World at War wordt gezien als de eerste daarvan. Nu we zijn aangekomen aan Black Ops 4, is het hoog tijd om te kijken of de Call of Duty-formule nog steeds aanslaat.

Aangezien Black Ops 4 verschillende game modi bevat, gaan we deze review ook zo opdelen. We zullen starten met een beetje algemene informatie, dan iets over de Specialists, multiplayer, battle royale en tot slot de zombies. Zo kunnen jullie gemakkelijk en snel de delen lezen die jullie het meeste interesseren.

Om meteen van start te gaan: Black Ops 4 heeft geen singleplayer modus meer. Die is afgeschaft en in de plaats is de battle royale modus gekomen. Maar daar hieronder meer uitleg over. Toch hebben we wel ietwat van een verhaal in de game, want we spelen de gamemodi met verschillende specialists die elks een eigen achtergrond hebben. Combineren we dat allemaal, dan krijgen we een beetje een verhaal. Ook bij de zombies wordt er een verhaal aan toegevoegd ter compensatie van de afwezigheid van de singleplayer. Zo worden alle modi wel iets diepgaander da tevoren, maar voor sommigen zal dit absoluut niet nodig zijn geweest.

Wat wel leuk is aan de nieuwe Black Ops, is de grafische content. Je wordt gevraagd of het mag worden ingeschakeld of niet, en geloof me, het is best wel brutaal. Zowel in de cutscenes als in de gameplay ziet alles er veel gruwelijker uit. Ledematen die in het rond vliegen, kogels die je door iemand zijn mond ziet gaan met alle mogelijke schade tot gevolg. Het is zalig dat ze dit hebben kunnen verwerken in Call of Duty, maar opgepast als je een gevoelige maag hebt!

Grafisch is het spel dus top. Dit keer hebben ze niet gekozen voor een zo realistisch mogelijke setting, maar wel eentje met een leuk en kleurrijk design. Het is iets speciaals, maar het past perfect. Het laatste wat we in dit algemene deeltje nog kwijt willen, zijn de trophies. Wil je deze graag allemaal behalen, dan wensen we je veel succes! Deze zijn belachelijk moeilijk en als je er 10 kan halen, ben je een professional in Black Ops 4.

Specialists

In alle gamemodi moeten we met een bepaald personage spelen en dat zijn de specialists. Zoals de naam al zegt, hebben deze tien personen elk hun eigen specialiteiten. Je leert ze ook kennen in een soort van tutorial met nadien een match tegen bots. Een ideale voorbereiding op de game, want je leert de specialists kennen, de maps en de bots zijn behoorlijk realistisch. Het duurt wel eventjes om ze alle tien te leren kennen, maar zo leer je perfect omgaan met hun unieke vaardigheden. Ze hebben ook allemaal een eigen achtergrond die tijdens deze tutorial uit de doeken wordt gedaan.

Multiplayer

De multiplayer. De populairste modus uit Call of Duty. Vandaar wellicht ook de reden dat er geen singleplayer meer is, aangezien de meeste gamers in het online luik rond hangen. Het concept is zoals vanouds, met nog steeds dezelfde modes om uit te kiezen. Er zijn ook een tiental nieuwe maps en vier maps uit vorige Black Ops-games (Slums, Summit, Firing Range en Jungle). In november wordt ook Nuketown nog aan deze lijst gevoegd. Verder is de multiplayer vrijwel zoals we hem kennen. We ontgrendelen wapens als we in level stijgen, en we ontgrendelen attachments, optics, … als we met het wapen in niveau stijgen. Op deze manier kan je verschillende classes maken met verschillende wapens en perks naargelang je eigen voorkeuren en maps.

Qua wapens zijn er eigenlijk niet zo heel veel. Per type wapen zijn er vier of vijf keuzes en dat is beduidend minder dan in vorige games. Ondanks dat het verhaal zich afspeelt in 2043 zijn de wapens vrij hedendaags en wordt het futuristische onderdrukt. Voor ondergetekende is dat goed, want voor sommige Call of Duty-games was het zo futuristisch dat het niet leuk meer was. Dat kunnen we van deze Black Ops 4 gelukkig niet zeggen!

Een aanpassing die deze Black Ops 4 heeft meegekregen, is het feit dat je alle punten krijgt als je iemand bijna hebt gedood, maar iemand anders de laatste kogel weet toe te dienen. Vroeger kreeg je telkens een assist, nu krijg je de volle punten. Eerlijker en beter! Maar langs de andere kant zal niet iedereen deze multiplayer even leuk vinden. De gamers die er nu in zitten komen vanuit een andere dimensie, want hoe gek zij spelen is ongezien. Ze hebben je al van mijlenver gezien en je maakt geen schijn van kans. Voor de occasionele online gamer zal het snel kunnen frustreren om niet te kunnen opboksen tegen deze professionals. Zijn ze effectief zo goed of gebruiken ze allerlei truks om beter te scoren? Oordeel daarover zelf maar.

Battle Royale

De nieuwe modus voor het allereerst in Call of Duty. Deze krijgt de naam Blackout mee en speelt in op het immense succes van games als Fortnite. Je wordt dus met 100 spelers in een gigantische map gedropt met als doel om als laatste over te blijven. Je moet zelf wapens vinden om andere spelers te kunnen verslaan en te blijven overleven. De map wordt ook telkens kleiner aan de hand van een cirkel zodat het spel niet eeuwig kan blijven duren. Je hebt ook de mogelijkheid om dit samen met drie andere vrienden te spelen in een team. Zo kan je samenwerken en voor elkaar zorgen. Wij hebben het getest en het is veel leuker met vrienden dan alleen. Want dan sta je er ook maar alleen voor. De gameplay is wel intensiever, omdat je soms grote afstanden moet afleggen als de cirkel kleiner wordt. Je krijgt in de plaats wel voertuigen om je mee te verplaatsen, zoals trucks en quads. Een leuke extra op de bestaande modi, maar opnieuw is het volledig online. De offline gamer zou misschien meer plezier hebben aan een volwaardige verhaalmodus?

Zombies

Als laatste zijn er nog de befaamde Zombies. Ook dit is weer heel gelijkaardig zoals in de vorige Black Ops-games, maar er is wel meer. We hebben om te beginnen verschillende modi voor de zombies. We hebben de klassieke, maar ook Rush waarbij meer een arcade aanpak wordt gehanteerd en Custom Mutations waarbij je zelf je zombies kan creëren. Voor deze verschillende vormen is ook telkens een verhaaltje gemaakt om te compenseren voor de afwezigheid van de singleplayer. Het geeft meer diepgang aan het ontstaan van de zombies, maar is niet zo spectaculair.

De zombie modus is wel veel gedetailleerder als voorheen. Er komt meer bij kijken en je moet jezelf ook echt volledig toewijden om alles te leren kennen. De basis is hetzelfde, met wapens die je tegen de muur moet kopen en deuren moet openen. Maar nu zijn er ook fast travel punten, zijn er potions die je kunnen helpen, superkrachten waar je beroep op kan doen, en noem maar op. Ook de zombies komen in alle mogelijke maten en figuren en op dergelijke momenten heb je niet meer het gevoel dat je een Call of Duty aan het spelen bent. Het is iets totaal anders en dat zorgt voor ondergetekende er voor dat deze modus ook de minst interessante is. Iedereen die zich Kino der Toten kan herinneren, zal liever die opnieuw willen spelen dan deze iets te ver ontwikkelde zombie modus.

Conclusie

Om een gigantische game als Call of Duty: Black Ops 4 samen te vatten, even in bullets:

• Jammer dat er geen singleplayer is