Het is ondertussen twee jaar geleden dat Dark Souls II het bloed onder de nagels haalde bij menig gamer, en komende week is het weer zover: Dark Souls III, het finale deel van de serie, vindt zijn weg van het Japanse land naar onze Westerse contreien. Maar iedereen stelt zich ongetwijfeld dezelfde vraag. Weet Dark Souls III het succes van de serie hoog te houden en een waardige afsluiter te brengen?
Lore is the soul
Je begint de game als een Unkindled, gevangen in een wereld dat op zijn laatste been loopt. Als anonieme protagonist is het aan jou om de Lords of Cinder te veroveren en het lot van het land bekend als Lothric bepalen. Het terugkerende thema van de cyclus van licht en donker en de keuze om een kant te kiezen, zijn ook weer van de partij. From Software heeft fantastisch werk geleverd met het creëren van een wereld dat kan worden verkend, onderzocht en gedecodeerd zo diep als de speler ervoor kiest om te graven. Dit zal lore enthousiastelingen zonder twijfel enige jaren kunnen bezighouden.
Lothric verwelkomt je met zijn grauwe tinten en een palet dat je van een stervende wereld zou verwachten. De scherpe en gedetailleerde nieuwe textures geven al snel een gevoel van vertrouwdheid met de vorige games. Het land is donker, gedetailleerd en zo uitgebreid dat spelers kunnen verdwalen tijdens hun ontdekkingstochten naar verborgen geheimen. From Software heeft laten weten dat ze spelers een gevoel willen bezorgen van nostalgie, verbondenheid en verwondering, en hier zijn ze zeker in geslaagd met hun gevarieerde en prachtige locaties, waarvan enkele fantasierijke vergezichten hebben.
Dark Souls à la Bloodborne
Vorig jaar bracht From Software geen Dark Souls titel maar Bloodborne op de markt. Bloodborne en Dark Souls III zijn naast elkaar ontwikkeld, dus het is geen toeval dat Dark Souls III enkele toefjes Bloodborne bevat. Zo is de wereld lay-out van Dark Souls III ontworpen als Bloodborne, met de “hoofdwereld” verbonden aan de overige werelden, met elke wereld zijn eigen schuilplaats waar je binnen en buiten kunt gaan. Vanuit je heiligheid (de “hoofdwereld”) kun je m.b.v. het vreugdevuur reizen naar de overige werelden.
Ook hier zijn er tal van shortcuts te ontdekken, maar zijn niet allemaal even goed geplaatst, waardoor sommigen ongebruikt zullen blijven. Dit komt ook door het feit dat alle vreugdevuren op ongeveer dezelfde afstand van elkaar geplaatst zijn, waardoor het gebruiken van shortcuts redelijk overbodig wordt. In Dark Souls III is er dus geen noodzaak om alle mogelijke shortcuts vanbuiten te leren zoals het geval was in de vorige games.
De game maakt gebruikt van de Bloodborne engine, waardoor we een sterke Yharnam invloed terugzien in Lothric. Verschillende vijanden vanuit de vorige games zijn ook weer aanwezig, maar zullen spelers aangenaam verrassen met hun verbeterde AI en verwoestende movesets. Het monster ontwerp is een mix van Middeleeuwse en horror aspecten, wat zeer passend is bij het thema van Dark Souls III.
Nu we het over ontwerpen hebben, de grootste verbetering op het gebied van ontwerp is ongetwijfeld die van de bosses. Deze genieten van uitstekende visuals en effecten en profiteren van de zorgvuldige balans van geraffineerde horror die je mag verwachten van de serie. De intense muziek en sfeervolle duistere setting die uniek zijn voor elk gevecht, zorgen ervoor dat iedere boss batltle een lust is voor het oog en oor.
Wapens en armor sets zijn uiteraard ter beschikking, maar naar onze mening schieten deze een beetje tekort qua ontwerp i.p.v. met het spirituele broertje Bloodborne. Dark Souls III bevat ongeveer 80 armor sets en rond de 200 wapens, maar velen van hen voelen overbodig of gewoonweg oninteressant. Hierdoor zullen slechts een beperkt aantal gekozen en gebruikt worden door de speler, wat ons dan weer het gevoel geeft dat From Software op dit gebied vooral voor kwantiteit is gegaan in plaats van kwaliteit.
Gameplay is the body of the soul
De lore in de Dark Souls serie is hetgeen dat spelers echt jarenlang kan bezighouden. De gameplay is dan het kader, het omhulsel dat het geheel samenbrengt. Zonder gameplay, geen lore en zonder lore, geen gameplay. Samen is het één, body en soul, en dat is in Dark Souls III niet anders.
From Software brengt opnieuw de populaire stijl naar de game en versimpelt het op sommige gebieden, maar vermoeilijkt het op andere. Eén van de vereenvoudigingen is dat From Software de game toegankelijker maakt voor nieuwkomers tot de serie. NPC’s verklaren zichzelf nu beter, upgrades worden uitgelegd al in het begin van de game, en zelfs sommige items vermelden de locaties waar ze gevonden kunnen worden moest je de nood hebben om er nog enkele te verzamelen. Een goede zet voor nieuwkomers, maar we kunnen het ons voorstellen ervaren spelers hier niet echt dol op zijn.
Souls zijn nog steeds de valuta in deze game waarmee je items kunt kopen, je uitrusting kunt upgraden en kunt levellen. Ook drop je je Souls nog steeds wanneer je sterft en kun je ze terug oppikken op de plaats waar je bent gestorven.
Het vechtsysteem is verder geëvolutioneerd en brengt alles van de vorige games samen in een snel, naadloos en vloeiend geheel. Bloodborne spelers zullen zich direct thuis voelen met de combat mechanismen, terwijl Dark Souls II spelers de combat wat sneller dan voorheen zullen vinden. Dit brengt ook een zekere diepte naar de game, doordat je je eigen speelstijl kunt vinden. Spelers die tactisch willen spelen door eerst een tijdje te ontwijken en dan hun slag te slaan, close-combat specialisten die de uitdaging aangaan met hun dual-weapons, of als je je vijanden wilt verslaan met magic only, alles is mogelijk.
Het toekennen van stats creëert nu een min-max puzzel voor spelers, aangezien armor niet meer kan worden geüpgraded. Hierdoor is het belangrijker dan ooit om al een idee te hebben hoe je je build wilt samenstellen. Wapens kun je gelukkig wel nog upgraden en brengt een combinatie van Dark Souls 1 en 2 en Demon’s Souls. Hierdoor komt het totaal op 15 mogelijke infusies die je kunt uitvoeren om jouw speelstijl en build samen te stellen.
Omdat het maken van verkeerde keuzes in het beginstadium van de game kan leiden tot slechte builds, heb je steeds de mogelijkheid om een respec van je build te doen om zo je stats opnieuw in te delen. Ook nieuw, verrassend en voor het eerst in de serie is dat je het uiterlijk van je character kunt aanpassen. Dit kun je doen door Pale Tongues in te leveren bij Rosaria. Houd er wel rekening mee dat je slechts 5 keer je build en je uiterlijk kunt veranderen! Ook is het mogelijk om je geslacht te veranderen, wat gedaan kan worden met de Reversal Ring.
We horen het jullie al afvragen “hoe zit het met de moeilijkheidsgraad in Dark Souls III?”, een veel voorkomende vraag. Laten we rechtuit zijn hierover: moeilijkheid is iets subjectief en is vooral een kwestie van perspectief. Als je Dark Souls III vergelijkt met de originele Dark Souls, dan is het eerste deel in de serie ongetwijfeld het moeilijkst. Maar geef zelf toe, toen wist je niet wat te verwachten. Met Dark Souls III wisten we wat ons te wachten stond en hebben ons op voorhand mentaal voorbereid op een ultradeluxe wipefest. Ja, Dark Souls III is en blijft nog steeds moeilijk en je zult oneindig veel keren doodgaan, zoveel totdat je er in het echte leven zelf bij neer zult vallen.
Naarmate je in de game vordert voel je ook de moeilijkheidsgraad steeds toenemen. Het is wel zo dat Bloodborne spelers zich iets makkelijker kunnen verweren, doordat de mechanics grotendeels gelijkaardig zijn.
Souls multiplayer op z’n best
Net als zijn voorgangers brengt Dark Souls III multiplayer met zich mee, en heeft deze voornamelijk overgenomen van Demon’s Souls. Het multiplayer gedeelte in deze game is zonder enige twijfel de beste in de serie en zal veel spelers zeker weten te bekoren. Zo kun je in Soul Memory met meerdere spelers tegelijk samen opnemen tegen een boss, wat een leuke co-op ervaring biedt.
Ook is er de mogelijkheid om iemand zijn spel te joinen, hem op te sporen en proberen af te maken. Andersom kan ook natuurlijk, the hunter becomes the hunted.
Net als in Bloodborne is er een password matching functie geïntegreerd, waardoor je specifieke spelers kunt joinen als je hun wachtwoord weet. Deze functie is een upgrade van de Name Engraved Ring uit Dark Souls II.
So close to perfection
Dark Souls is altijd een bijna-perfecte serie geweest, dus het is begrijpbaar dat From Software niet al teveel wou sleutelen aan het laatste deel, maar wat ze toch beter hadden gedaan. Al sinds het eerste deel rust er een vloek over de serie: framerate problemen. Zelfs nu in het laatste deel van de Dark Souls serie kampt de game weeral met framerate problemen en treed zelfs op tijdens boss battles. De framerate drops hebben ons eigenlijk de meeste frustraties bezorgt dan de hoge moeilijkheidsgraad.
Ook zijn enkele game-aspecten die wat meer tweaking nodig hebben. Zo is het targeting systeem eerder lomp en stroef te noemen en heb je geen mogelijkheid om je huidige uitrusting te vergelijken met die in een shop. Als je op zoek bent naar nieuw armor en hiervoor de spullen in een shop wilt vergelijken, moet je je huidige stats ofwel helemaal vanbuiten leren ofwel pen en papier in de buurt hebben liggen om deze te noteren. Het zijn allemaal kleine dingen die tot veel frustraties kunnen leiden, waarvan je toch zou denken dat deze lang geleden er al uitgewerkt zouden zijn.
Verdict
Spelers kunnen in Dark Souls III een groots, episch en extreem lang avontuur verwachten. De gameplay is nog steeds de pure Dark Souls zaligheid, en als je genoten hebt van de vorige delen, zul je van elke minuut in dit laatste deel gaan houden. Hoewel Dark Souls III alles heeft wat de fans begeren en een ideale instapper is voor nieuwkomers tot de serie, zijn er een aantal problemen die ook terugkeren, zoals de vervloekte framerate drops. Maar zoals het nu is, is Dark Souls III een fantastische RPG en brengt het een waardige afsluiter voor de serie.
Spelers kunnen in Dark Souls III een groots, episch en extreem lang avontuur verwachten. De gameplay is nog steeds de pure Dark Souls zaligheid, en als je genoten hebt van de vorige delen, zul je van elke minuut in dit laatste deel gaan houden. Hoewel Dark Souls III alles heeft wat de fans begeren en een ideale instapper is voor nieuwkomers tot de serie, zijn er een aantal problemen die ook terugkeren, zoals de vervloekte framerate drops. Maar zoals het nu is, is Dark Souls III een fantastische RPG en brengt het een waardige afsluiter voor de serie.
-
Gameplay
-
Grafisch
-
Audio
-
Herspeelbaarheid
Bron: Sensei Gaming