Dark Souls III: The Ringed City DLC Review

0

The Ringed City is de laatste DLC voor Dark Souls 3 en brengt helaas een einde van één van de meest epische saga’s in de gaming historiek. Zoals in onze oorspronkelijke review van de base game was te lezen, is Dark Souls 3 zeer nostalgisch voor de fans, terwijl Ashes of Ariandel meer de focus legde op PvP. Nu probeert FromSoftware met deze laatste DLC het tij helemaal te keren en iedereen te verrassen. We zijn razend benieuwd naar wat deze uitbreiding te bieden heeft!

What got you here, won’t get you there

Zoals het iedere Dark Souls DLC beaamt, moet je je weg zien te vinden naar de nieuw toegevoegde omgeving. FromSoftware heeft hier een geniale zet voor toegepast, want je kunt eigenlijk via twee verschillende wegen de nieuwe DLC betreden. Als je de eerste DLC, Ashes of Ariandel, hebt gekocht en uitgespeeld, vind je in de kamer van Father Ariandel een nieuwe bonfire. Sla een korte babbel met de schilder die je op het zolder terugvindt and off you go.
Moest je de eerste DLC niet gekocht of voltooid hebben, heb je alsnog kans om The Ringed City te ontdekken. Baan je weg naar de Kiln of the First Flame in de buurt van de Soul of Cinder eindbaas om ook daar een nieuwe bonfire te ontdekken.

Houd er rekening mee dat deze laatste DLC niet voor watjes is, de moeilijkheidsgraad ligt echt wel hoog. Een level van minimum 125 is op z’n minst aangeraden, maar toch verkiezen we als je een paar levels extra hebt vooraleer je aan de slag gaat met de nieuwe content. Tenzij je wilt instaan voor een pure 100% wipefest en een paar gebroken controllers…

The good old formula that works

In deze The Ringed City DLC moet je op zoek gaan naar de Slave Knight Gael, die eropuit ging om de Dark Soul of Humanity te vinden. Het behalen van deze opdracht is echter geen eenvoudige opgave door de uiterst gevaarlijke vijanden die bereid zijn om je continu te doden en je geen ruimte voor fouten geven. Neem nu de Angels als voorbeeld. Deze gigantische, gevleugelde vijanden kom je al in de eerste paar minuten van de DLC tegen en zullen je continu bekogelen met gevaarlijke lichtstralen. In plaats van als een stoere bink deze “goddelijke” wezens een kopje kleiner te maken, moet je eerst hun echt lichaam zien te vinden om met hun komaf te kunnen maken.

Veel van de vijanden die je later in de DLC tegenkomt hanteren echter een meer vertrouwde ontwerpkeuze zoals in de originele Dark Souls 3 game, maar ze zijn nog steeds pittig genoeg om een enorme uitdaging te vormen. Het is dus nog steeds noodzakelijk om een stapje terug te nemen en hun moveset te leren kennen voordat je voor de kill gaat. Vijanden zoals de Ringed Knights, Harald Legion warriors en de NPC invaders hielden ons steeds alert terwijl we de nieuwe locaties verkenden. Het is de oude vertrouwde Souls formule die zelfs in deze laatste DLC nog steeds perfect werkt, en het voelt gewoon heerlijk, zelfs na tal van keren terug naar de bonfire gestuurd te worden.

Environments as deadly as bosses

Daar waar Ashes of Ariandel ons een beetje teleurstelde op het gebied van boss battles, bereidde niets ons hier op voor in The Ringed City. De DLC brengt vier boss encounters met zich mee en zijn zonder twijfel de meest frustrerende, maar tegelijk best ontworpen boss battles die beschikbaar zijn in niet alleen Dark Souls 3, maar in de hele Dark Souls serie! Elk gevecht is een groot spektakel vol met intense muziek, prikkelende combat mechanics en een unieke set van animaties.

Wees echter gewaarschuwd, je moet niet alleen op je hoede zijn voor de monsters en de eindbazen, ook de omgevingen zijn in The Ringed City zeer verraderlijk. Afbrokkelende kastelen, verwoeste infrastructuur, het klinkt allemaal standaard, but don’t let your eyes fool you! De gebieden in The Ringed City spelen heel anders dan we gewoon zijn van de Dark Souls-serie. FromSoftware heeft ditmaal gekozen voor een meer verticale structuur i.p.v. een horizontale, waarbij je geregeld op goed vertrouwen gevaarlijke sprongen zult moeten maken. Deze ommezwaai is een zeer welkome verrassing en dwingt zelfs de beste spelers onder ons opnieuw te evalueren hoe ze obstakels en vijanden benaderen. Toch kan het ook zeer frustrerend zijn als je talloze keren sterft door gewoon een verkeerde sprong te maken, want het is niet altijd even duidelijk waar je naartoe moet springen. FromSoftware plaatst wel enkele developer notes om je op weg te helpen, maar het is niet helemaal foolproof.

Verdict

Combat mechanics, enemy en boss design, de lore, FromSoftware heeft alles uit de kast gehaald om van The Ringed City een waardige afsluiter voor de serie te maken, die in 2009 tot leven was gewekt met Demon Souls. Het is een bittere pil om te slikken dat er na 8 jaar een einde komt aan een once-in-a-lifetime franchise, maar we kunnen ons geen beter einde voorstellen dan deze laatste DLC. The Ringed City voelt als een liefdesbrief gericht aan de Dark Souls community en is het zeker waard om helemaal te ontdekken voor een laatste Dark Souls 3 avontuur.

Waardige afsluiter van een legende

94% Epic end

Combat mechanics, enemy en boss design, de lore, FromSoftware heeft alles uit de kast gehaald om van The Ringed City een waardige afsluiter voor de serie te maken, die in 2009 tot leven was gewekt met Demon Souls. Het is een bittere pil om te slikken dat er na 8 jaar een einde komt aan een once-in-a-lifetime franchise, maar we kunnen ons geen beter einde voorstellen dan deze laatste DLC. The Ringed City voelt als een liefdesbrief gericht aan de Dark Souls community en is het zeker waard om helemaal te ontdekken voor een laatste Dark Souls 3 avontuur.

  • Verhaal 91 %
  • Gameplay 95 %
  • Grafisch 92 %
  • Audio 95 %
  • Herspeelbaarheid 95 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Een doorgewinterde redacteur die al jaren zijn vak met genoegen uitoefent. Hij houdt van games met een verhalende context, verscholen in een uniek jasje, zoals zijn all time favorites: Journey, Zone of the Enders: The 2nd Runner en To The Moon.

Leave A Reply