Dirt Rally 2.0 Review

0

De eerste Rallygame van het jaar is aangekomen en deze keer is het Dirt Rally 2.0 van het legendarische Codemasters. Hun vorige games waren ook goed tot degelijk, dus liggen de verwachtingen voor deze editie dan ook hoog. En om al meteen een tipje van de sluier op te lichten: de game voldoet zeker aan de verwachtingen! Waarom? Lees daarvoor maar snel verder.

De game, of eerder de franchise, heeft een hele metamorfose ondergaan. Codemasters laat duidelijk merken dat ze de franchise terug op de kaart willen zetten als DE rallygame en dat is hen toch goed gelukt. Grafisch is het een prachtige game. Zowel de menu’s als in-game ziet het er top uit. De menu’s zijn modern, strak, overzichtelijk, … iets wat in racegames vaak ondermaats is. In-game zijn de graphics niet super scherp, maar heel kleurrijk en dat resulteert in races op prachtige locaties, zoals het zonnige Spanje of de wondermooie natuur van Australië.

Om effectief van start te gaan, kan je de game in verschillende gamemodes spelen. In de Freeplay sectie kan je Championships racen in verschillende classes (classic, back to the 80’s, modern classics en present day). Voltooi je er eentje, dan kan je doorgaan naar de volgende en dat binnen voorgenoemde vier categorieën. Daar ben je dus wel een tijdje mee zoet. Maar je kan ook FIA World Rallycross Championships voltooien, custom championships aanmaken of timetrials. Maar wat, naast de Championships, de meest interessante en ook meest gespeelde modi zal zijn, is de carrière.

De carrière bestaat uit verschillende onderdelen, namelijk Rally, Rallycross en challenges. In de Rally mode zal je klassieke rally’s kunnen rijden. Deze kan bijvoorbeeld opgedeeld zijn in 6 events van 4 stages. Deze voltooi je dan ook met dezelfde wagen en met het prijzengeld kan je nieuwe wagens kopen en aan andere events deelnemen. De Rallycross is heel gelijkaardig in concept, maar de races zijn wel totaal anders. Daar rijden we geen klassieke rallyraces, maar wel op circuits. Kleine rondjes op circuits die ook in real life bestaan. Fantastisch dat Codemasters dit er heeft in verwerkt, want het geeft een leuke meerwaarde aan de game en zorgt ook voor afwisseling tijdens de races. Maar soms is het net iets teveel, want per Rallycross moet je 4 kwalificatieraces rijden, van telkens 4 laps, dan de semi-finals van 6 laps en nadien nog een finale van 6 laps. In totaal zijn dat 28 laps op telkens hetzelfde, kleine parcours en dat verveelt dan ook snel. Maar nogmaals: een goede afwisseling ten opzichte van de klassieke Rally.

Zoals daarnet aangehaald kan je met je verdiende prijzengeld ook nieuwe wagens aankopen. Hierdoor kan je aan andere type races meedoen, met andere kalibers van wagens, maar zal je af en toe ook eens een auto verkopen om je cashflow goed te houden. Je kan ook je wagen tunen, qua performance en durability, maar ook visueel op vlak van livery. Je kan je wagen ook volledig aanpassen naargelang jij de handling wilt, maar dat is eerder iets voor de kenners onder ons die weten hoe strak een vering moet staan. En nog veel meer uiteraard! Naast het beheer van je wagens moet je ook je team managen. Je kan engineers huren en trainen en zij zorgen op hun beurt dat ze hun vruchten afwerpen door bijvoorbeeld de hersteltijd tussen de rally’s te verkorten.

Rij je in je rally je wagen aan gort, dan zal je dat ook voelen in de resultaten. Want kapot is kapot. Je kan je race altijd wel herstarten, maar over het volledige event kan je dat ook maar vijf keer doen. Eén klein foutje kan soms al fataal zijn om de eerste podiumplaats nog te behalen. Een slippertje of de bocht iets te kort afsnijden kan meteen zorgen dat je van het parcours geraakt, een beschadigde wagen hebt, en gewoon ontiegelijk veel seconden hebt verloren. Oppassen en racen als een pro is hier wel de boodschap! Want ook je wagen binnenin kan aan de mechanics zijde stuk gaan, en dat draag je mee tot het einde van de race wanneer je je wagen terug, voor beperkte tijd, kan herstellen.

Tijdens het racen duiken er soms wel bugs op. Eentje dat meermaals voorkwam, was dat de PlayStation precies niet kan volgen en een vertraagd beeld krijgt. Best wel storend als je midden in je race zit. Maar naast dit negatieve puntje willen we alweer een positieve aanhalen en dat zijn de weer & surface verschillen. Veranderingen in weer of ondergrond zijn duidelijk voelbaar tijdens het racen. Regent het, dan zal je dit zeker voelen in de remafstand en het nemen van bochten. Daar is dan ook weer de juiste keuze van banden zeer belangrijk. Ook de verschillende ondergronden zoals grind en asfalt zijn opmerkelijk verschillend. Om af te sluiten met een hele positieve noot, want dat verdient de game wel, is er nog de audio. Die is ook echt super! Wagens die optrekken, hoog in toeren gaan, de pops & bangs die er uit komen, zijn gewoonweg fantastisch. Echt leuk gedaan voor een rallygame.

Dirt Rally 2.0 mag dan al de zoveelste rallygame op de markt zijn, het is een toppertje in dit genre. Menu’s, graphics, gameplay, audio, … alles is naar een hoger niveau getild en dat mag ook gezegd worden. De game is een absolute aanrader voor wie fan is van rally, maar ook zeker voor leken die graag eens een andere racegame spelen. Well done Codemasters!

82% Well done

Dirt Rally 2.0 mag dan al de zoveelste rallygame op de markt zijn, het is een toppertje in dit genre. Menu's, graphics, gameplay, audio, ... alles is naar een hoger niveau getild en dat mag ook gezegd worden. De game is een absolute aanrader voor wie fan is van rally, maar ook zeker voor leken die graag eens een andere racegame spelen. Well done Codemasters!

• Grafisch 85 %
  • Herspeelbaarheid/fun 90 %