Divinity: Original Sin 2 – Definitive Edition Review

0

Toen het Belgische Larian Studios met Divinity: Orgininal Sin op de markt kwam, duurde het niet lang voor die game aanschouwd werd als een van de beste RPG’s van de laatste decennia. Een Definitive Edition bleef niet lang uit en ook op een sequel was het niet erg lang wachten. Divinity: Original Sin 2 is sinds vorig jaar uit en kreeg recent pas een Definitive Edition.

Lore

Eeuwen na de gebeurtenissen in Original Sin, bevinden we ons in Rivellon, een wereld met een magische kracht gekend als Source. De zeven Rivellaanse goden hebben elk een klein stukje van hun Sourcekrachten gebundeld in een mens, Lucian, zodat hij zijn krachten kan gebruiken om The Void tegen te houden. Wanneer Lucian echter het leven laat, krijgt The Void vrij spel. Als gevolg wordt Rivellon bezaaid met Voidwoken, monstrueuze wezens die aangetrokken worden door Source.

Als speler worden we wakker in de huid van een Sourcerer, aan boord van een schip. We zijn namelijk op weg naar Fort Joy, een gevangenis waar de Divine Order Sourcerers opsluit en hun krachten onderdrukt, in een poging om The Void te onderdrukken. Wanneer het schip echter aangevallen wordt door een Kraken Voidwoken, spoelen we aan op het strand van Fort Joy.

Complex

Dit is de opzet waarmee Divinity Original Sin 2 start. Een simpele start voor een erg complex verhaal. Snel zal je zien dat dit ook is waar het grotendeels om draait in Original Sin 2. Bij het aanmaken van een personage zal je kunnen kiezen uit enkele voorgeschiedenissen, die bepalen welke persoonlijke quest jij toegewezen zult krijgen. Uiteraard kan je ook met een uniek personage aan de slag en krijg je de kans om elk bestaand personage in jouw party te vervoegen. Als partyleider kan je met elke partymember een relatie opbouwen, wat kan zorgen voor speciale gesprekken en kronkels in hun persoonlijke doelen.

Wat Divinity Orginal Sin 2 zo complex maakt, is de no-nonsense aanpak. Het verhaal houdt in de verste verte geen enkel handje vast en je moet het allemaal maar zelf uitzoeken. Quests hebben verschillende eindes en sommige kunnen al afgelopen zijn voor je er aan begint. Welke skills je hebt zijn van uitermate belang voor het verloop van een opdracht. Zo hoef je niet altijd het zwaard te heffen en kan je je eruit praten. Of je hoeft niet op zoek naar clues, je vraagt gewoon informatie aan een rat of hond die getuige was van een misdaad. Keuzes alom, die bovendien al gemaakt kunnen zijn tijdens de character customisation. Daarnaast kan elke NPC ook gewoon afgemaakt worden, wat al dan niet nefast kan zijn voor een queeste. Het doet je zeker nadenken over jouw acties.

In de Definitive Edition krijg je naast de originele content ook nog eens uren extra content in een aangepast derde hoofdstuk. Doorheen de hele re-release zal je nieuwe momenten en nieuwe gevechten tegen het lijf lopen, waardoor een tweede playthrough niet snel zal vervelen.

Controllers

Wie nog nooit een game van Larian Studios gespeeld heeft, zal wel even een draai rond de oren krijgen. De game is immers in de verste verte niet te vergelijken met games als The Witcher, Skyrim en dergelijke meer. In eerste instantie speel je de game vanuit een isometrisch standpunt. Daarnaast is het grootste verschil ook het combat systeem, wat turn-based is en enorm op tactiek gebaseerd is.

Original Sin 2 was op zich al een waar pareltje en met de Definitive Edition heeft Larian Studios er alles aan gedaan om alle PC goodies over te brengen naar consoles. Zo’n complexe en tactische RPG naar consoles brengen lijkt op zich een heuse taak, maar Larian is er in geslaagd om een intuïtieve user interface te implementeren. Al snel zal je door inventories, skillpagina’s en gesprekken navigeren alsof het niets voorstelt.

Tijdens combat dan weer, zijn ze er niet helemaal in geslaagd naar onze mening. We hebben wel een tactisch viewpoint ter beschikking, maar zelfs dan kan een gevecht snel in chaos overgaan. Wanneer je het met een volle party moet opnemen tegen meerdere tegenstanders, verlies je snel overzicht. Zo kan je bijvoorbeeld al gauw allies aanvallen, of tegenstanders healen. Goed opletten geblazen.

Toegankelijk

Original Sin 2 maakt onderdeel uit van een franchise die toch al bijna twee decennia in ontwikkeling is. Toch is de game erg toegankelijk voor de nieuwe spelers en hoef je zeker niet elke game uit de reeks gespeeld te hebben. OS 2 is redelijk straightforward en een voorkennis is eerder een leuke toegevoegde waarde, dan een absolute noodzaak.

Al zal je in het begin gewend moeten raken aan alle systemen. De Divinity reeks is oldschool en dat zal je snel merken. Meer dan eens zijn we zo eens enkele uren voortgang kwijtgeraakt omdat de game niet regelmatig automatisch savet. Wie niet steevast door quests vliegt en meer wil verkennen en wat gear wil verzamelen, doet er goed aan regelmatig te saven. Oudere generaties gamers zullen dit zien als een welgekomen oldschool feature, maar dat betekent niet dat dit een goede feature is.

Wat gelukkig ook oldschool is, is de couch-coöp die de Definitive Edition met zich meebrengt. Het genre is een uitstervend ras en deze toevoeging is meer dan welkom. Met meerdere spelers in eenzelfde party zitten, of gewoon elk jouw eigen gang gaan, verloopt enorm soepel. Het zorgt  voor onvergetelijke momenten.

Als we je zouden vertellen dat Divinity Original Sin 2 nog beter kon, zou je ons gek verklaren. Larian heeft hun best gedaan om van een pareltje, een meesterwerk te maken. Hier zijn ze over het algemeen goed in geslaagd, al lijdt de combat een tikkeltje onder de overgang naar consoles. Verder navigeert het vernieuwde UI echter erg soepel en heeft Larian enkele gemakkelijk bestuurbare controls geïmplementeerd. Voeg daar herschreven dialogen en extra content aan toe, overgoten door een couch-coöp modus, en je hebt een niet te missen RPG.