Effie (PC) Review

0

In juni kwam de PS4-versie uit voor Effie, de nieuwste platform game van Inverge Studios. De PS4 review kan je hier nalezen. Men heeft nu ook een PC-versie van deze game uitgegeven. Wat zijn de verschillen en welke versie geniet onze voorkeur? Je leest het in deze vergelijkende review!

Effie is een 3D platform game dat er helemaal in slaagt om de glorie van klassieke platform games zoals The Legend of Zelda nogmaals te beleven. Zoals je in de PS4 review kon lezen, is het een topper in zijn genre. De pure fun van klassieke platform games wordt gecombineerd met een open wereld setting. Deze is visueel prachtig: erg kleurrijk en boordevol details.

In de game kruip je in de huid van een oude man, Galand. Het is jouw taak om de boosaardige heks Melira, die je heeft vervloekt, te verslaan. Om deze taak te vervullen ga je op onderzoek uit in het prachtige rijk Oblena. Met behulp van je krachtige zwaard Runestone kan je de strijd aangaan met de heks en op die manier je leven weer in eigen handen nemen. Het is een simpel verhaal, maar het originele aspect maakt dit meer dan goed.

In de game is er een afwisseling tussen gevechten, op onderzoek gaan en het oplossen van puzzels. Je kan het vergelijken met games zoals Ratchet & Clank of Spyro. De moeilijkheidsgraad is niet erg hoog en dat maakt Effie ook een erg geschikte game voor kinderen. De gameplay bij deze PC-versie heeft veel verbeteringen ondergaan in vergelijking met de PS4-versie. Het spel speelt veel vlotter en van bugs is er geen sprake. Op dit vlak heeft Inverge Studios duidelijk geluisterd naar opmerkingen van gamers.

Je kan bij de PC-versie kiezen om de game te spelen met of zonder controller. Qua inhoud is er geen verschil met de PS4-game. Beide versies zijn beter ontwikkeld in vergelijking met de PS4 weergave. Tijdens het gamen lijkt alles sneller te verlopen in vergelijking met de vorige versie. Als je dus een keuze moet maken tussen de PC- of PS4-versie, geniet de PC toch onze voorkeur op dit vlak.

Op grafisch vlak zijn er ook duidelijke verschillen. De PC-versie kan in 4K gespeeld worden. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om details aan te passen of het aantal framerates te optimaliseren. Om alle opties op het hoogste niveau in te stellen, heb je wel een vrij krachtige PC nodig. Dat is een afknapper, maar zelfs met een lagere instelling van parameters is het verschil met de PS4 weergave duidelijk zichtbaar. Vooral in donkere omgevingen zoals een tempel, komen de aanpassingen tot zijn recht. Hier heb je minder last van schaduw en de details in de ruimte zijn beter zichtbaar dan bij de PS4-versie.

Geluidseffecten werden door Inverge Studios ook verbeterd in de PC-versie. De aanpassingen zijn echter verwaarloosbaar. Bij de PS4-versie van Effie was de audio al zeer goed dus iedere optimalisatie is bijgevolg slechts een finishing touch.

Effie is een erg leuke 3D platform game die je terugbrengt naar de glorierijke klassieke titels zoals The Legend of Zelda of Ratchet & Clank. Het is een game met een eenvoudige gameplay en originele, maar simpele verhaallijn. Gevechten en puzzels wisselen elkaar af in een prachtige visuele wereld rijk aan details. Als je een keuze moet maken tussen de PC- of PS4-versie, is de PC-versie aan te raden. Deze speelt vlotter en oogt visueel beter dan de eerst verschenen PS4 uitvoering. De ontwikkelaar heeft op grafisch vlak verbeteringen uitgevoerd en aanpassingen gedaan aan de gameplay. Zeker een aanrader voor alle gamers voor enkele uren puur gameplezier!

Een aanrader voor alle gamers

88% Aanrader!

• Verhaal 90 %