Fallout 76 is intussen alweer even uit, maar dat weerhoudt er ons niet van alsnog een review neer te pennen. Hoe is de online Fallout na al die tijd en wat wil Bethesda ermee bereiken? Dit zijn vragen waar wij een antwoord naar zoeken.
Het lege West Virginia
Na de uiteenlopende locaties die we in de Fallout reeks al hebben mogen verkennen, krijgen we deze keer West Virginia voorgeschoteld. In tegenstelling tot de andere games, is de wereld deze keer niet gevuld met andere mensen, maar behoren we tot de eersten die de beschaving herop moeten bouwen. In deze prequel starten we meer bepaald vanuit Vault 76, die voor het eerst zijn deuren opent 25 jaar na de Grote Oorlog. Het is aan de speler(s) om van het verwoeste West Virginia iets te maken voor de vele generaties die na ons zullen komen.
Hoewel de wereld erg mooi in elkaar zit, wordt dat allemaal snel overschaduwd door het minder goed uitgewerkt concept van de game. De grootste vraag die in ons opkwam was voor wie Bethesda deze game ontwikkeld heeft. Het ontbreekt namelijk aan alles waaruit een traditionele Fallout game bestaat.
Weinig diepgang
Allereerst is er het gebrek aan NPC’s door de online opzet van de game. We zijn de eerste mensen die Amerika weer groots moet maken en elk personage uit de game is dood. Doorheen de game zal je enkel in contact komen met vreemde wezens, feral ghouls die enkel kunnen mompelen en andere spelers. Het verhaal ontrafelt zich aan de hand van geschreven en gesproken notities die je in de omgeving kunt vinden. Helaas zorgt dit persoonlijk voor een gebrek aan motivatie en weinig diepgang in het verhaal. De problemen oplossen van iemand die er niet meer is om je dankbaar te zijn, of om ook maar te beseffen wat je gedaan hebt, is namelijk wat ons betreft geen interessante drijfveer.
Daarnaast is ook het RPG aspect wat teruggeschroefd aangezien we als John/Jane Doe de vault verlaten en we geen identiteit, skills of talenten krijgen. Ons uiterlijk kan zo ook nog eens doorheen de game aangepast worden wanneer je wil. De skills worden vervangen door Perks die je naar willekeur krijgt voor het levelen van je personage, maar erg uitgebreid en origineel zijn die trouwens niet. En met willekeurige Perk kaarten kan je er ook nog eens niet jouw speelstijl mee aanpassen zoals jij dat precies wil. Alles samen zorgt voor een voelbare gemis aan drijfveer en identiteit. Zelfs in New Vegas, waar je eigenlijk je identiteit niet kent in het begin, krijg je voldoende prikkels om toch op ontdekking te gaan.
Als laatste heb je ook nog eens het basebuilding, wat zowat de belangrijkste feature van de game had moeten zijn. Had moeten zijn… Wie denkt aan het bouwen van een basis als in Fallout 4, vergeet het maar. Hoewel zeker niet optimaal, kan Fallout 76 helaas niet echt tippen aan de crafting uit zijn offline voorganger. Dit is deels te wijten aan hoe je in een online only game nooit echt snel vooruitgang boekt, en dus ook niet wat betreft het bouwen van jouw kamp. Vooraleer je mooie en grote constructies zult kunnen neerplanten, gaat er heel wat grinden, scavengen en verkennen aan te pas. Bijna 200 jaar voor de gebeurtenissen van Fallout 4, lijkt het inderdaad ook zo lang te gaan duren vooraleer we steden als Diamond City of Atomic City gebouwd zullen hebben.
PvP niet helemaal in orde
Een lichtpuntje in de game had een interessante co-op gameplay kunnen zijn, maar ook dat wordt niet bepaald aangemoedigd. Wanneer je met meerdere spelers aan de slag gaat, ga je in een sneller tempo doorheen de wereld, wat de storytelling niet bepaald ten goede komt. Meer nog, met vrienden spelen wordt in zekere zin zelfs afgestraft wanneer je uiteenlopende levels hebt. Vijanden en loot worden zo bepaald op basis van de hogere levels, wat maakt dat je met een lager level gemakkelijk het extra wiel aan de wagen bent. Bovendien zal je met de highlevel loot ook weinig kunnen doen.
Wat dan weer de PvP betreft, ook daar zitten enkele zaken niet helemaal snor. Je kan een andere speler enkel afmaken wanneer deze speler beslist terug te vechten. Doet ‘ie dat niet, dan sta je mooi belachelijk te wezen. Omgekeerd werkt dit overigens ook, wat ervoor zorgt dat je nooit echt schrik moet hebben om kwaadaardige online players tegen het lijf te lopen. En zelfs al zou je doodgaan, dan verlies je enkel wat kleine voorwerpen en caps uit je inventory.
Technisch
Toegegeven, enkele weken na de release heeft Bethesda al een pak technische mankementen uit de wereld geholpen. De game is minder kapot als voorheen, maar is nog steeds niet helemaal zoals het hoort te zijn. Nog steeds loop je het risico om je verbinding kwijt te raken, dat je game freezet of crasht. Soms komt het zelfs eens voor dat wanneer je doodgaat, de game geen spawnpunt meer vindt, en je dus moet rebooten. Zover na release zijn dit toch zaken die al opgelost hadden mogen zijn.
Naast de bugs blijft natuurlijk ook de core gameplay over, die niets meer dan een vervreemdende cluster is van saaie elementen en mechanics. Het is maar de vraag wat Bethesda van plan is met 76. Blijven ze zich focussen op wat de game momenteel is, of gaan ze het over een compleet andere boeg gooien? In elk geval zal iets moeten gebeuren, want Fallout 76 heeft helaas niet te bieden waar een doorsnee fan op zat te wachten.
Verdict
Fallout 76 lijkt niet helemaal te zijn geworden wat Bethesda verwacht had. De game is zowat alles wat een Falloutgame nooit had mogen zijn. Zo stoot je enkel de fanbase tegen de borst, en zal je ook niet echt online survivalists wegtrekken van alternatieve survival games. Met een compleet verkeerde identiteit, plant Bethesda echter wel een prachtig West Virginia neer. Maar dat wordt al snel verwaterd door het pijnlijk voelbare gebrek aan NPC’s en bijgevolg diepgang. Wat Bethesda van plan is met deze game, is erg onduidelijk. Maar voorlopig zijn niet eens alle bugs uit de wereld geholpen. Momenteel kunnen we niet anders dan deze game af te raden, tenzij je op zoek bent naar een walking simulator in een dode, maar mooie wereld.
Fallout 76 lijkt niet helemaal geworden te zijn wat Bethesda verwacht had. De game is zowat alles wat een Falloutgame nooit had mogen zijn. Zo stoot je enkel de fanbase tegen de borst, en zal je ook niet echt online survivalists wegtrekken van alternatieve survival games. Met een compleet verkeerde identiteit, plant Bethesda echter wel een prachtig West Virginia neer. Maar dat wordt al snel verwaterd door het pijnlijk voelbare gebrek aan NPC’s en diepgang. Wat Bethesda van plan is met deze game, is erg onduidelijk. Maar voorlopig zijn niet eens alle bugs uit de wereld geholpen. Voorlopig kunnen niet anders dan deze game af te raden, tenzij je op zoek bent naar een walking simulator in een dode wereld.
-
Verhaal
-
Gameplay
-
Grafisch/Audio
-
Herspeelbaarheid/Fun
Bron: Sensei Gaming