Far Cry 5 Review

0

Far Cry 5 ligt sinds vorige week eindelijk in de rekken. Na de toch voor veel fans ietwat teleurstellende Far Cry 4, waren de verwachtingen voor Far Cry 5 dan ook hoog gespannen. Een dertigtal uren in de game verder hebben wij ons rot geamuseerd, maar stootten we ook hier en daar op wat voor ons kleine minpuntjes zijn.

Seed family

De game vangt aan met het customisen van jouw personage. Niet erg uitgebreid, maar we kunnen ons geslacht kiezen, naast een handjevol outfits en kapsels. Dit is dan vooral voor sociale redenen, maar verder meer daarover. Eens ons personage gemaakt is, bevinden we ons al snel in de lucht, samen met een US Marshal, de Sheriff van Hope County en wat Deputies. We kruipen zelf in de huid van de Rookie, of Rook. Ons doel is om Joseph Seed in te rekenen en zo komaf te maken met de sekte Eden’s Gate die in Hope County het leven van de inwoners zuur maakt. Uiteraard, als we dat niet zouden doen, zou de game snel voorbij zijn (try it!). Dus je ziet hem al aankomen, alles gaat naar de sh*te. Het duurt niet lang voor we alleen overblijven en Hope County moeten zien te bevrijden van Joseph Seed en zijn ‘familie’, terwijl we ook nog eens onze collega’s uit hun klauwen redden.

Op zich is de opzet en de opbouw van de storyline zeker niet slecht. Maar toch ontging het ons niet dat er iets ontbrak. Misschien ligt het aan ons (en dat zal wel), maar deze keer zet Ubisoft niet één, maar vier antagonisten in de kijker. Zo wordt alle aandacht verspreid over Joseph Seed en zijn entourage, waardoor we ze elk minder zien dan bijvoorbeeld de gestoorde Vaas, of charismatische Pagan Min. Ook doen bepaalde zaken afbreuk aan alles wat je in de game doet. Je bent zogenaamd een supersoldier die hele settlements eigenhandig kunt uitschakelen, je bent een meester over elk voertuig en wapen… maar wanneer dit nodig is voor de vooruitgang in het verhaal, kan je bijvoorbeeld vanuit het niets in een grot, met niemand in het zicht, verdoofd worden om wakker te worden in handen van de vijand. Onze enige redding in deze situaties? Plot armour.

Dit wordt enigszins wel goedgemaakt door hoe elk personage neergezet wordt en het strakke acteerwerk van elke motion capture acteur. Maar het zorgt er toch wel voor dat we regelmatig onze focus op het verhaal verliezen.

Freedom!

Op vlak van gameplay dan weer zit Far Cry 5 er wat ons betreft zo goed als boenk op. Het blijft de vertrouwelijke Far Cry game waarin praktisch geen instapcurve zit, maar toch met de nodige vernieuwingen om de 4 jaar tussen 4 en 5 te overbruggen. Het doel van de game is redelijk simpel. We moeten tot bij de Seeds zien te geraken, maar voor je dat kunt doen, moet je eerst hun territorium afzwakken. Dat kan je doen door schade te berokkenen aan allerhande eigendommen, settlements uit te schakelen en de plaatselijke bevolking te bevrijden uit handen van de sekte.

Zoals het een echte US of A satire, the land of the free, betaamt, krijgen we hiervoor meer vrijheid dan ooit in de reeks. We hebben altijd wel de paraglider of skydiving gear gehad, in Far Cry 4 hadden we een klein metalen frame met rotor dat deed alsof het een helikopter was, maar in Far Cry 5 trekt Ubisoft haar voertuigenloods open. Om elke missie te voltooien hebben we toegang tot een hele reeks grondvoertuigen, gaande van typische musclecars, tot off-road monsters en quads. We krijgen een hoopje boten, maar wat echt nieuw is, zijn de vliegtuigen en helikopters. En niet zomaar vliegtuigen, echte combat toestellen met rakketen, mitrailleurs en bommen. En laat ons meteen meegeven dat elk voertuig erg soepel stuurt.

Deze vrijheid heeft echter niet alleen betrekking tot hoe je je verplaatst. Het buddysysteem uit Far Cry 2 is terug van weggeweest en dat zal je na enkele minuten spelen zeker geweten hebben. Doorheen de game, zoals we hierboven al beschreven, moet je willekeurige burgers redden van de boosdoeners. Sommige van die mensen zullen wel eens een rondslingerend wapen in de hand nemen en dan kan je die persoon inhuren om je te helpen tijdens jouw missies. Tot welke klasse deze behoren kan je altijd zien in jouw buddyroster, zodat je zeker de juiste skills meeneemt op het slagveld.

Willekeurige NPC’s zijn trouwens niet de enige compagnons die je kunt meenemen. Enkele speciale personages hebben een aantal missies klaar voor jou en wanneer je die voltooid hebt, kan je rekenen op hun service. Deze gaan van stealthy, tot air support, tot zelfs beren en cougars. Voor elke missie wel de geschikte buddy, maar onze favoriet blijft toch de hond Boomer. Deze buddies laten ons toe om snel van speelstijl te veranderen.

Wie echter geen vertrouwen heeft in de AI van Far Cry 5, kan zich ook laten vergezellen door vijf andere spelers. Het probleem hier is helaas dat dit de moeilijkheidsgraad van de game serieus naar beneden haalt. Wanneer je solo speelt, zal je hier en daar wel de nodige uitdagingen vinden, maar van zodra een tweede speler van de partij is, kan je zo goed als altijd guns blazing iedereen aan gort knallen. We durven ons een team van zes spelers niet eens voorstellen, maar welke gamer heeft nu vijf vrienden? *cries*

Challenges

Wat Far Cry 5 voor ons zo geweldig plezant maakt, zijn in eerste instantie niet meteen de hoofd- en zijmissies, maar alles wat we in Hope County kunnen doen. Doorheen de map kunnen we her en der speciale Clutch Nixon challenges tegenkomen, een echte waaghals wiens stunts door veel fans, soms fataal, nagedaan worden. Ook wij kunnen onze kans wagen, al hebben we natuurlijk de kracht van het respawnen.

Maar daar stopt het niet. In het in-game menu heb je naast je buddyroster en skilltree, ook een hele waslijst aan uitdagingen. De meeste zijn vrij straightforward, zoals het doden van een X aantal vijanden met een specifiek wapen, maar hier en daar zitten toch uitdagingen tussen die je zult moeten nastreven wil je Skill Points sneller verzamelen. Zo kan je doelgericht op het wildlife gaan jagen, eens een hengeltje gooien om toch nog eens te proberen het monster uit het meer te vissen, of skydiven van alle hoogste punten in Hope County.

Arcade

En als je dan denkt dat er niets meer te doen valt, zit je goed mis. Als je de storyline even beu bent, wat goed mogelijk is na uren spelen, dan kan je je op de Arcade modus gooien. Dit is waar alle gekheid en chaos echt begint. Elke Far Cry heeft wel een map editor gehad, maar dit is de eerste keer dat hier zo hard op ingespeeld wordt. De map editor bevat duizenden effecten, assets en items uit vorige Far Cry games, Assassin’s Creed Black Flag of Watch Dogs. Het duurt even voor je hem onder de knie hebt, maar wanneer je bent vertrokken, kan je erg origineel uit de hoek komen.

Ben je zelf niet zo’n creatieve ziel, dan kan je de maps van andere spelers spelen. Je kan hierin kiezen uit de multiplayer- of singleplayer- (of co-op) maps. In principe heb je zo een eindeloze stroom aan settlements, korte missies of andere originele uitvindsels. Er zijn op moment van schrijven al heel wat unieke en leuke meesterwerkjes. Maar helaas, zoals vaak bij community content, heb je ook veel zwakke probeersels. Bijkomend is de multiplayer hierdoor dubbelzijdig: enerzijds heb je elke nieuwe match wel iets nieuws te verkennen, anderzijds heb je weinig kans dat je een bepaalde map erg goed onder de knie kunt krijgen. Je kunt maps wel favorieten, maar toch zal het spelersaantal enorm verspreid blijven.

Grafisch en audio

Hope County is een enorm diverse wereld die precies groot genoeg is voor een Far Cry game. Er valt altijd wel iets te beleven en dikwijls sta je versteld van de vele prachtige uitzichten. Afgezonderd van hier en daar een grafische glitch, of eens door de map te vallen, kunnen we weinig opmerken.

En waar de game bij ons echt puntjes scoort is de playlist die je op de radio kunt horen. Je hebt slechts enkele radiozenders, waarvan de ene een soort van rustige muziek speelt, je weet wel, game over religie enzo…  Maar het is de andere zender die ons vaker de auto doet nemen, dan dat we de fast travel functie willen gebruiken. De typische ruige country en speedmetal maakt elke rit dat tikkeltje cooler. Als we enig minpunt moeten opmerken, is dat we de soundtrack niet vaker horen.

Conclusie

We zeiden het al in de preview, Far Cry 5 is explosiever dan ooit. Na de game wat langer te kunnen spelen kunnen we dat alleen maar extra bevestigen. Hope County is een prachtig diverse wereld waarin je vanalles kunt beleven en tegenkomen. De challenges zijn leuk en we hebben uren versleten in de Arcade. Onze enige opmerking is dat door de verspreidde focus op elke antagonist en enkele plotholes, we soms minder gevestigd zijn in het verhaal dan dat we zouden willen. Desondanks blijft Far Cry 5 op en top Far Cry en is het geheel een dikke aanrader voor al wie van rauwe actie houdt.

Far Cry 5 is explosiever dan ooit

90% Pure fun

• Verhaal 75 %