Farming Simulator 16 Review

0

Farming Simulator 16 kende onlangs zijn release op de PS Vita en dan kan het niet anders dat deze in de handen werd gestopt van een West-Vlaming. Als connaisseur van ‘patatn’ en ‘roapn’ begon ik aan deze game om voor jullie uit te dokteren of het de moeite waard is…

De koe bij de horens vatten

Na het installeren van de game heb ik de hand aan de ploeg geslagen. Bij het opstarten zie je meteen dat de game redelijk simplistisch is. Meer dan wat schamele instellingen, credits en het starten van de game kan je niet terugvinden in het hoofdmenu. Dat idee wordt nog sterker bevestigd wanneer je het spel effectief start.

Aangezien dit mijn eerste Farming Simulator is, wist ik niet precies wat mij te wachten staat. Zonder tutorial, op een afbeelding van de controls na, moest ik maar zelf uitzoeken hoe ik nu aan de slag moest gaan. Ik begon met het oogsten van een beginveldje en heb daarna alles netjes terug omgeploegd, zoals het dus hoogstwaarschijnlijk niet hoort. Pas na enkele keren opnieuw te proberen ben ik dan toch in mijn opzet geslaagd en kon ik als echte boer aan de slag. Tenminste, dat dacht ik.

SenseiGamingBE-Farming-Simulator-2016-Screenshot-01

In het begin is FS 16 namelijk niet meer dan een veredelde Farmville, waarin je erg traag vooruit gaat en vaak mag wachten. Pas wanneer jouw boerderij tot stand begint te komen, zal je regelmatiger veel meer werk voor de boeg hebben. De game biedt echter regelmatig wel challenges tussendoor, wat voor een leuke onderbreking zorgt, maar op de duur begint dit toch ook te vervelen.

Natuurlijk valt er wel wat meer te doen dan zweten en rondcrossen op het land. Je kan ook vee gaan telen, een handeltje drijven in wol en melk. Verder kan je ook eens het landschap gaan verkennen, al ben je daar enorm snel op uitgekeken. Het blijft een Vita game, waardoor de wereld beperkt is in zijn mogelijkheden en bijgevolg erg klein is.

SenseiGamingBE-Farming-Simulator-2016-Screenshot-02

Gameplay

Waar deze titel niet helemaal de mist in gaat, is hoe soepel het spel speelt. Hoewel beperkt in zijn mogelijkheden en tutorials, begint FS 16 hoe langer, hoe gemakkelijker te spelen. Wisselen van voertuig gaat bijvoorbeeld gemakkelijk en de besturing van tractors is erg simpel. Het enige minpunt dat in mij naar boven komt, is hoe traag elk voertuig vooruit gaat, wat dan weer bijdraagt aan de trage pacing van de game.

Grafisch

Het is vanzelfsprekend dat we niet het van het mogen verwachten op een PS Vita game, maar wat wij voorgeschoteld krijgen met Farming Simulator 16 is erbarmelijk. Zelfs op mijn PSP heb ik al mooiere games zien passeren, wat erg pijnlijk is anno 2015.

De Vita versie schiet duidelijk tekort tegenover zijn grotere broertje op PC en consoles. Farming Simulator 16 speelt naargelang steeds gemakkelijker, maar dit neemt niet weg dat het een erg trage ervaring biedt. Natuurlijk zijn er altijd gamers die van simpliciteit houden, maar een echte aanrader kan ik dit gewoonweg niet noemen. Na het spelen van deze game kan ik mij slechts één gamer voorstellen die hier alles kan uithalen: de ervaren Farming Simulator speler die geen probleem heeft met een downgrade van zijn geliefde reeks.

50% Traag

De Vita versie schiet duidelijk tekort tegenover zijn grotere broertje op PC en consoles. Farming Simulator 16 speelt naargelang steeds gemakkelijker, maar dit neemt niet weg dat het een erg trage ervaring biedt. Natuurlijk zijn er altijd gamers die van simpliciteit houden, maar een echte aanrader kan ik dit gewoonweg niet noemen. Na het spelen van deze game kan ik mij slechts één gamer voorstellen die hier alles kan uithalen: de ervaren Farming Simulator speler die geen probleem heeft met een downgrade van zijn geliefde reeks.

• Grafisch 35 %
  • Audio 50 %
  • Herspeelbaarheid/Fun 45 %