Frostpunk Review

0

De Poolse ontwikkelaar 11-bit Studios heeft op 24 april een nieuwe survival game gepubliceerd voor de PC. De game is een strategische citybuilder die zich afspeelt in een ijzige omgeving. Een origineel concept waarbij de nadruk vooral ligt op het overleven van de mensheid en het nemen van beslissingen die de toekomst van de samenleving bepalen. Je leest meer over onze game ervaring in deze review!

Frostpunk is kort samen te vatten als een strijd tegen de tijd. Dit mag je heel letterlijk nemen, want de tijd tikt genadeloos weg terwijl je de game aan het spelen bent. Aan een razendsnel tempo koelt de omgeving af en naarmate het kouder wordt, sterven er meer mensen aan een vriesdood, uithongering of uitputting. Het is dus erg belangrijk dat je probeert om zo snel mogelijk een samenleving uit de grond te stampen waarin voorzien wordt in de belangrijkste levensbehoeften, zoals warmte en voedsel.

De game start met een aantal mensen die het slachtoffer zijn van een gigantische klimaatsverandering. Ze vertrokken uit Londen en samen met hen moet je proberen een nieuwe stad, ‘New Londen’, op te richten rond een centrale generator. Deze is de enige warmtebron in de wijde omtrek. Aangezien de enige warmtetoevoer hierdoor geleverd kan worden, is het belangrijk dat alle andere gebouwen in een cirkel er rond worden geconstrueerd. Langs de ene kant ontneemt dit je de vrijheid om in het wilde weg dingen te bouwen, maar dit is eigenlijk ook geen klassieke building game. De focus ligt echt op survival dus hou hier rekening mee.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat je je tijdens het gamen gaat vervelen. Integendeel, er lijken zoveel taken op jouw schouders te rusten dat het erg belangrijk is om een goed overzicht te houden. Primair moet je ervoor zorgen dat er voor al de inwoners voorzien wordt in de nodige levensbehoeften. Grondstoffen verzamelen is dus de voornaamste taak van je mensen en de belangrijkste grondstoffen zijn steenkool, hout en staal. Hout gebruik je om constructies te bouwen, steenkool vormt je brandstof en staal kan dienen om nieuwe technologieën in te voeren en zo je samenleving te upgraden.

De game is erg realistisch ontwikkeld. Zo speelt het dag-en-nacht concept een erg belangrijke rol. ’s Nachts is het voor je mensen bijvoorbeeld onmogelijk om steenkool te ontginnen aangezien het dan veel te koud is. Je moet er dus voor zorgen dat er gedurende de dag voldoende steenkool is verzameld om de koude nacht te overleven. Tijdens de game moet je voortdurend zo’n beslissingen nemen en kleine foutjes zoals  de afwerking van een werkplaats laten voorgaan op de bouw van een huis, kunnen al snel leiden tot de dood van enkele van je dierbare bewoners.

Naast het verzamelen van grondstoffen, heb je in werkplaatsen de mogelijkheid om de basis gebouwen te upgraden naar hoogtechnologische exemplaren. Dit is vooral belangrijk om je inwoners tevreden te houden. Wanneer ze zich met technologie kunnen bezighouden, worden ze gelukkiger en bovendien verhoogt het de hoop-meter dat alles wel in orde komt.  Doe je dit niet, kan het zelfs gebeuren dat iemand zelfmoord pleegt! Hou dit dus ook in de gaten naarmate de tijd verstrijkt. Als gamer krijg je carte blanche om te kiezen wat voor een soort leider je wilt zijn: een tiran die kinderen laat werken in mijnen of een heerser met een gouden hart die een zo rechtvaardig en succesvol beleid als mogelijk probeert te voeren…

Tot slot zijn er ook nog scouts om de omgeving een beetje te verkennen. Het grootste deel van je tijd moet je spenderen aan het onderhouden van je stadscentrum, maar het kan ook interessant zijn om ook eens op speurtocht te gaan. Zo ontdek je nieuwe grondstoffen, technologieën en daarenboven zijn er soms grotten waar andere mensen zich schuil houden. Zo kan je je populatie uitbreiden. In de praktijk heb je jammer genoeg meestal je handen vol met voldoende grondstoffen verzamelen, zodat er weinig tijd over is om je inwonersaantal te doen groeien.

Ontwikkelaar 11-bit Studios is er zeker in geslaagd om het levensbedreigende van de hele situatie duidelijk weer te geven. Wanneer je arme mensen bv. door sneeuwstormen moeten om bomen te hakken en hout bijeen te sprokkelen, krijg je al snel medelijden. Ziektes en sterftes omwille van honger of uitputting, je wordt er niet van gespaard in Frostpunk.

Grafisch is de game ook zeer gedetailleerd. Sneeuwvlokjes die het centrum onder een witte mantel bedekken, donkere straatjes met hier en daar een lichtje voor een raam, etc… Gecombineerd met een rustige, maar omineuze soundtrack en geluid in jouw stad, roept het een macaber sfeertje op. Alle menselijke en warme plekken zijn gehuld in oranje-gele tinten, de rest heeft een blauw kleurenpalet.

Wanneer je de hele campaign uitspeelt, heb je zo’n 16 uur game plezier. Het spel is ook gemakkelijk herspeelbaar omdat er zoveel beslissingen zijn die je moet nemen en ze allemaal andere gevolgen hebben. De ene keer moet je bv. het geluk van je inwoners laten primeren, een andere keer is het belangrijker om een extra lange werkshift op te leggen zodat er voldoende grondstoffen worden verzameld om de nacht te overleven,… Geen enkele playthrough zal er dus identiek uitzien.

Als je zin hebt in een echte survival game waarin je voortdurend onder tijdsdruk staat en elke beslissing cruciaal is om te overleven, is deze game een echte aanrader! Je krijgt als gamer een enorme vrijheid om te kiezen wat voor leider je bent. Bovendien zijn er enorm veel mogelijkheden waaruit je kan kiezen waardoor geen enkele game hetzelfde verloop kent. Hou je dus van dit genre, aarzel dan zeker niet om deze nieuwste titel van 11-bit Studios in huis te halen.

82% Diepgaand

• Verhaal 90 %
  • Gameplay 80 %