Hellraid is een aankomende first person hack & slash action game die in ontwikkeling is door Techland, die momenteel ook nog Dying Light in development heeft. Tijdens ons Gamescom bezoek zijn we het één en ander te weten kunnen komen over deze waanzinnige game. Check it out!
Voorgeschiedenis
Hellraid is een titel die eerst oorspronkelijk bedoeld was als een extra modus voor Dead Island, en ging destijds schuil onder de werknaam Project Hell. Tot op 29 april 2013 een persbericht naar buiten werd gestuurd, waarin stond vermeld dat de game zou verschijnen ergens in 2013 en werd omschreven als een mix van de beste aspecten van Dead Island in combinatie met The Elder Scrolls, evenals een spirituele opvolger van de 90’s games als Hexen en Witchaven. In mei dit jaar werd Hellraid uitgesteld, zodat Techland de kans krijgt om deze volledig te herbouwen met hun nieuwste Chrome Engine 6, die ook gebruikt wordt in Dying Light.
Een grafisch pareltje
En dat dezelfde engine wordt gebruikt, werd al heel snel duidelijk bij het starten van de presentatie. Hellraid is op grafisch vlak echt een pareltje, waarbij vooral de belichting en de omgevende objecten van bijzonder hoge kwaliteit zijn. De Chrome Engine 6 is echt in staat om prachtige grootse vergezichten en gedetailleerde landschappen op je tv scherm te toveren.
Je zag wel dat er nog wat werk was op het grafisch vlak. Zo waren de animaties nogal wat aan de stijve kant en een groot deel van de vegetatie kon gerust wel betere textures gebruiken om beter met de omgevingen op te gaan. Hopelijk worden deze puntjes in de finale versie weg gewerkt.
Hell!
De presentatie start met het hoofdpersonage Ayden, een militaire officier die erop uit is om zijn familie terug te kunnen zien terwijl de wereld slechter en slechter wordt met de dag. Als hij zijn geboortedorp nadert, zien de zaken er echter niet rooskleurig uit en moet Ayden het opnemen tegen een verscheidenheid van ondode monsters. Het is hier dat we een eerste intro met het combat systeem krijgen, dat naar onze mening serieus veel op het systeem van Skyrim lijkt.
Melee combat is simpel en gelijk iedere andere game. Elk wapen heeft twee handelingen: een snelle aanval die minder schade doet, en een langzame aanval die veel schade doet. Verder is het ook mogelijk om op ieder moment je vijand een schop te geven om een opening voor je aanval te creëren. Ook krijg je de mogelijkheid om ranged wapens te gebruiken, voor als je iets meer ruimte tussen jou en je vijand wilt behouden. Je krijgt ook een schild tot je arsenaal toegediend, die je zowel offensief als defensief kunt gebruiken.
Uiteraard krijg je ook de beschikking over magie. Alle magische aanvallen die je doet, doe je niet met je blote handen, maar wel met een staf die zijn kracht haalt uit – inderdaad – jouw hand. Alle magie stokken bevatten echter twee verschillende aanvalsvormen. Zo kan de staf met het ijselement een bundel ijs doen ontstaan om vijanden te bevriezen, maar het is ook mogelijk om scherpe ijspegels te doen afvuren.
Ontzettend uitgebreid skills-systeem
In de meeste games binnen het genre moet je kiezen als welke class je wilt verdergaan, deze “restrictie” laat Techland volledig achterwege. In Hellraid is het mogelijk om alles classes door elkaar te gebruiken, zonder hiervoor opnieuw te beginnen. Nu, de kans is klein dat je constant tussen de classes zult wisselen en hoogstwaarschijnlijk je jezelf gaat specialiseren in één of twee classes, maar dit vergroot de variëteit qua gameplay wel enorm.
Naarmate je stijgt in level door het verslaan van vijanden en het voltooien van quests, verdien je skillpoints die je vervolgens kunt inwisselen voor een nieuwe skill. En de skill lijst is immens! Zo zijn er maar liefst meer dan 100 skills met elk hun eigen parameters die je kunt verbeteren. Of je wordt een manusje van alles of je gaat je specialiseren in enkele skills, the choice is yours.
Raid!
Naast de singleplayer ervaring biedt Techland ook de mogelijkheid om in co-op te spelen, net zoals in Dying Light. In de co-op modus is het mogelijk om met 4 spelers tegelijk de wereld te redden van de ondoden en hanteert men het drop-in/drop-out principe. Verder zal ook de ‘Arena’ modus worden geïntroduceerd, waarin je het moet opnemen tegen hordes van vijanden.
Onze voorlopige conclusie
Techland brengt met Hellraid een first person hack & slash game die er vooral op grafisch vlak indrukwekkend uitziet. Met zijn meer dan 100 skills en de mogelijkheid om te kunnen wisselen tussen de classes, lijkt het dat de game over een grote variëteit zal bezitten. Het is echter nog te vroeg om een duidelijk objectief oordeel te geven, daarvoor staat de game nog teveel in zijn kinderschoentjes. Wij kijken alvast uit naar 2015, het jaar waarin Hellraid zal verschijn op de PS4, Xbox One en PC. Mocht je daar niet op kunnen wachten, kun je in oktober dit jaar al genieten van de Early Access op Steam.
Bron: Sensei Gaming