Ghost Recon: Breakpoint Review

0

Een dikke twee jaar na de goed ontvangen Wildlands, keert Ubisoft terug naar de Ghost Recon franchise met Breakpoint; een game die op het eerste zicht kleinschaliger lijkt, maar diep vanbinnen groter is dan het lijkt. Slaagt ook deze game in zijn opzet, of slaat Ubisoft de bal helemaal mis?

Dat Ubisoft van elke game die ze uitbrengen bijleert, is een algemeen gegeven. De laatste jaren hanteert de studio eenzelfde formule die bij de ene game al beter werkt dan de andere. In Breakpoint adresseert Ubi heel wat kritieken die fans van Wildlands hadden, maar het doet dat niet zonder enkele nieuwe hekelpunten te introduceren.

Auroa

Breakpoint brengt ons zo deze keer naar het archipel Auroa in de Stille Oceaan. Deze eilandengroep werd in een niet zo ver verleden opgekocht door een autoriteit in de ontwikkeling van AI- en drone-technologie, Jace Skell. Skell had als doel voor ogen het eiland om te bouwen tot de thuisbasis voor de ontwikkeling van zijn studiegebied. Hij ziet zijn droom echter al snel in rook opgaan wanneer de Wolves onder leiding van Cole D. Walker, de technologie overnemen en grote kuis houden op het eiland. Hier komen de Ghosts in beeld. Dat het eiland alle contact met de buitenwereld verbreekt gaat niet onopgemerkt aan de overheid van de VS en de CIA voorbij, die meteen Operation Greenstone lanceren en 32 Ghosts naar het eiland sturen. Verschillend met Wildlands, is dat de Ghosts deze keer de prooi zijn en van het archipel moeten zien te geraken.

Dit zal helaas niet zo gemakkelijk blijken en dan niet alleen wat het verhaal betreft. Hoewel de setting en de opbouw van het verhaal op zich niet slecht zijn, is de missiestructuur van Breakpoint zo repetitief en saai dat het een hele karwij wordt om je doorheen de hoofdmissies te waden. Laat staan dat je je waagt aan de zijmissies en andere opdrachten. Het overgrote deel van de objectieven is het zoeken van intel, die je naar het volgende punt op de kaart zal sturen om daar weer intel te verzamelen. Variatie hierin is schaars. Het helpt bovendien niet dat we doorheen de game amper antagonist Walker te zien krijgen, die overigens prachtig neergezet wordt door Jon Bernthal.

Enkele stapjes terug

Naast de ietwat twijfelachtige storyline en missiestructuur, ondervinden we over de hele lijn mankementen. Zo probeert Ubisoft verder te borduren op al het goede van Wildlands, maar zet tegelijk enkele stappen terug. In tegenstelling tot in zijn voorganger, ben je in deze game een prooi die moet zien te overleven in een meedogenloze wereld. Gameplaygewijs zal je je redelijk snel thuis voelen als je vorige titels van Ubisoft gespeeld hebt. Toch zal je hier en daar enkele veranderingen tegenkomen, zoals een eenvoudige focus op survival. Zo moet je opletten waar je stapt, want een tuimeling kan betekenen dat je je eerst moet verzorgen. Water drinken en uitrusten in een kamp kan bijvoorbeeld zorgen voor een statboost en dan heb je ook nog een nieuwe vorm van camouflage. Zo kan je in de grond liggen en je bedekken met modder, zodat zelfs de meest oplettende vijand je niet ziet liggen.

Ghost Recon: Breakpoint is op zich zeker geen slechte game en biedt met momenten een solide gameplaybasis, maar het mist over de hele lijn de afwerking die anno 2019 onmisbaar is geworden. Zo zal het coversysteem aanvoelen als een serieuze stap terug, aangezien je nu als een gek overal aan plakt. Ook zal je crouchen als een Special Forces soldaat met een ferme lumbago en het grootste gemis is een AI squad. De aard van de game is uiteraard survival en je staat er zo goed als alleen voor, maar het is net die eenzaamheid die zorgt voor leegte en saaie momenten.

In Wildlands herinneren we ons nog goed dat er af en toe eens een verhaaltje verteld werd en leerden we Nomads collega’s beter kennen. Het zorgde er toen voor dat de wereld levender aanvoelde door de occasionele opmerking over de omgeving of wat er gebeurde. Hoewel dit toen ook niet enorm uitgebreid was, had dit in Breakpoint in zekere zin mogen terugkeren, in de vorm van recruiting bijvoorbeeld. Soloplay zorgt er ook voor dat er niet meer zoiets is als de handige syncshot die we kennen uit de vorige game. Dit element is vervangen door een syncshot-drone, waarvan je er maar enkele op zak kunt hebben. Eens ze op zijn, sta je er weer helemaal alleen voor. De enige oplossing hiervoor is een squad vormen met vrienden, en hoewel dat de kwaliteit van de game de hoogte in duwt, zal lang niet elke student of werkmens elke avond een voltallig squad kunnen vormen.

Bovendien heb je ook opnieuw het RPG aspect in de vorm van een skilltree, levelen en gear. Helaas is ook dit een stap terug in vergelijking met Wildlands, mede door het gebrek aan AI buddies. De skilltree zit boordevol perks die je moet unlocken, waarvan je er te allen tijde maximaal drie tegelijk kunt gebruiken. Levelen voelt zo enorm zinloos aan en de gear die je vindt houd helemaal geen steek. Het eerste wapen dat je krijgt zal immers evenveel nut tonen in een gevecht als een wapen in de hogere levels, wat je doet afvragen waarvoor dat level net dient.

Verdict

Ghost Recon Breakpoint is een mengelmoes van de zogenaamde beste features uit verschillende games, maar verliest zo de eigen identiteit. Hoewel we ons met momenten kostelijk vermaakt hebben, mede door de co-op en de algemeen solide gameplay, kunnen we er niet omheen dat Breakpoint over de hele lijn afwerking en diepgang mist. Ons advies is om nog even wat belangrijke patches af te wachten en wie enkel alleen kan spelen, ontwijkt deze titel voorlopig best zo goed als mogelijk.

Verlies van eigen identiteit

64% Jammer

Ghost Recon Breakpoint is een mengelmoes van de zogenaamde beste features uit verschillende games, maar verliest zo wat de eigen identiteit. Hoewel we ons met momenten kostelijk vermaakt hebben, mede door de co-op en de algemeen solide gameplay, kunnen we er niet omheen dat Breakpoint over de hele lijn afwerking en diepgang mist. Ons advies is om nog even wat belangrijke patches af te wachten en wie enkel alleen kan spelen, ontwijkt deze titel voorlopig best zo goed als mogelijk.

  • Verhaal 65 %
  • Gameplay 40 %
  • Grafisch/audio 90 %
  • Herspeelbaarheid/Fun 60 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Een redacteur met jaren game-ervaring die samen met Andy Sensei Gaming opgericht heeft. Over de jaren heen leerde Indy alle genres te appreciëren en waagt hij zich aan elke game die hij maar in handen kan krijgen. Misschien ligt het aan zijn naam, maar vooral de betere indies krijgen zijn aandacht. Zo behoren games als Journey en To the Moon tot zijn absolute favorieten.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.