Goliath Recoil Review

0

Pokémon GO bracht het augmented reality begrip naar de gamewereld zoals nooit tevoren. Goliath laat zien dat het ook anders kan dan alleen Pokémon vangen. Waan je een echte soldaat met de Recoil geweren van Goliath!

De Recoil gebruikt een smartphone, een Wi-Fi station en een paar blasters die elke binnen- en buitenruimte omtoveren tot een digitaal verbeterd multiplayer slagveld. Goliath gebruikt voor deze hele opstelling geen laser-only techniek, maar een smartphone app die het hart van het hele systeem is. En eerlijk gezegd, ze hadden dit niet beter kunnen doen.

De Recoil blasters zijn behoorlijke geavanceerd, hoewel ze het minst technische onderdeel van de ervaring zijn. Er zijn twee handbediende, middelgrote ‘Spitfire’-blasters in het startpakket voorzien. Ze worden meer als pistolen dan als geweren gebruikt en hebben wat haptische bewegingen. Je haalt de trekker over, waarna een lichte terugslag ervaart alsof je een echt pistool hebt afgeschoten. Onderaan het pistool is er ook een stootknop voorzien, zodat het lijkt alsof je een nieuw magazijn kogels laadt. Een zeer leuke toevoeging die het hele gebeuren nog cooler maakt!

Ook hebben de Spitfire-blasters een robuuste houder om je smartphone te plaatsen. We hebben de pistolen getest met een Samsung Galaxy S6 en Samsung Galaxy A5 en beide smartphones bleven zeer stevig in hun houder zitten, zelfs in het wildst van de actie.

Eén van de hoofdkenmerken van het systeem is een Wi-Fi hub die je in het midden van het speelveld moet plaatsen. Geen stekkers nodig, alles draait op batterijen. De hub creëert een mini mesh draadloos netwerk dat zo’n 75 meter ver reikt. Dit is echter het theoretische bereik, in de praktijk bleek het geen 75 meter te bedragen, maar tijdens onze meerdere speelsessies hebben we geen problemen gehad met het bereik.

De smartphones, zowel Android als iOS, maken vervolgens verbinding met dit draadloze netwerk. Je hebt hiervoor geen internetverbinding nodig, dus je kunt eender waar met de Recoil aan de slag, ook in het midden van het bos (een dikke aanrader!).

De app is hetgeen dat alle losse componenten aan elkaar verbind en ervoor zorgt dat je elkaar overhoop kan knallen. Tijdens het spelen geeft je smartphone het spelscherm weer waarop de gezondheid van je tegenstander staat. Ook vind je in dit scherm jouw munitiehoeveelheid terug en een minikaart van het speelgebied, alles in realtime. Verder zie je ook hoe vaak je bent gestorven, je kill-status en andere stukjes intel.

Ook houdt de app bij waar elke speler is, creëert het nieuwe spawning zones waar je naartoe moet wanneer je sterft en het dropt zelfs loot crates om bv. extra munitie te geven. De app zorgt er dus echt voor dat het spel tot leven komt, want er zijn ook nog vier verschillende spelmodi beschikbaar: Skirmish, Team Skirmish, Capture the Flag en Indoor. Recoil ondersteunt maximaal 16 spelers tegelijk, dus je kunt hele oorlogen voeren.

Het leuke aan de Recoil vinden we vooral dat het het bestaand concept van lasertag neemt en dankzij de app naar een veel hoger niveau weet te tillen. De smartphone is in wezen je heads-up display, wat zorgt voor een FPS-achtige ervaring. Goliath brengt met de Recoil alle voordelen van augmented reality nog meer in de spotlight en laat zien hoe je een nog diepgaandere ervaring kunt ervaren.

Plezier binnen en buiten

85% Awesome

• Uiterlijk 80 %