Gravel Review

0

Racegames komen in alle maten en figuren, maar veelal vermaken we ons op circuits of in levensechte steden waar we de trottoirs aan gort rijden. Gravel is in dat opzicht een vreemde eend in de bijt. De game is op zich niet zo vreemd, maar dit keer bevinden we ons in paradijselijke locaties waar off-road racing centraal staat. Veel regels zijn er niet en pure fun is voor honderd procent gegarandeerd.

Off-road is het sleutelwoord van Gravel en dat van het begin tot het einde. Het overgrote deel van je tijd in de game zal je ook aan je carrière werken, die de naam Off-road Masters heeft gekregen. Het doel van deze carrière is de ultieme off-road racer te worden door deel te nemen aan tal van races. Verdeeld over 15 episodes (met telkens 4 tot 5 races of championships), vier special stages en een seizoensfinale racen we ons een weg naar de top. Per episode speel je dus een aantal races om zo door te mogen naar de volgende. Daarvoor wordt er ook een sterren-systeem gehanteerd. Je moet per race een aantal objectives halen (voorbeeld: voltooi de race, behaal derde plaats, win de race) en naargelang het aantal objectives dat je haalt krijg je sterren. En deze sterren zorgen ervoor dat je toegang krijgt tot de volgende episodes. Best klassiek, maar het is een blijft een goed werkend systeem binnen race-games.

De uitleg lijkt alvast heel eenvoudig, toch is er variatie genoeg in deze game. Per episode voltooien we verschillende races en deze races zijn ook nog eens onderverdeeld in verschillende disciplines (Speed Cross, Cross Country, Elimination, Stadium Circuit en Wild Rush). In elk van deze disciplines zijn er andere manieren om de race te kunnen winnen, zoals een lap race, time attack, checkpoint race of een championship. Daarnaast zijn er ook nog de special stages waarbij je het in een head-to-head race moet opnemen tegen een master in de discipline, zoals Ryan Carter, Scott Parker en James Watanabe. Over het algemeen kan er best gezegd worden dat de game variërend genoeg is, want ook het aantal verschillende locaties loopt op tot 16, en daarbinnen zijn er nog tal van verschillende tracks en parcours.

Ook het wagenpark is best sterk voor Gravel. Ondergetekende heeft niet alle wagens geteld, maar het zijn er een heleboel en je hebt steeds voldoende keuze om je races in verschillende wagens te kunnen voltooien. Wat zeker wel een pluspunt is aan de wagens, is het feit dat ze effectief ook uniek zijn in rijgedrag en geluid. In een game zoals Gran Turismo wordt dat ergens verwacht, maar in een game zoals Gravel is dat een grote meerwaarde. Een Porsche rijdt bijvoorbeeld heel speels, terwijl de Toyota Celica een heel stabiele en betrouwbare wagen is. Het is wel jammer dat we de prestaties van de wagens niet kunnen vergelijken, op het aantal paardenkracht en de cilinderinhoud na.

Over naar het racen zelf. Dat is ontzettend leuk. Punt. Plezier en fun haal je ongetwijfeld uit de game, enerzijds omdat het eens iets anders is dan de meeste racegames, maar ook omdat het gewoon fijn racen is. Het is moeilijk uit te leggen wat het racen net zo leuk maakt, maar dat voel je meteen aan als je met de wagens doorheen de modderige locaties zoeft. Alleen zijn de verschillende ondergronden (zoals asfalt, zand, sneeuw, …) niet heel erg verschillend. Je zou verwachten dat je op sneeuw nauwelijks grip hebt en op het asfalt wel, maar het verschil is niet zo heel groot. Op dat vlak kan je met je game echt een verschil maken in de races, maar daar stelt het helaas een beetje teleur. Ook de moeilijkheidsgraad is niet altijd hetzelfde. Soms doe je een race en heb je echt moeite met winnen, de race nadien win je dan weer met een gigantische voorsprong. Eenduidig zijn ze daar niet in en dat toont wel gebreken aan een goede afwerking.

Een laatste aspect dat zeker nog eventjes ter sprake moet komen is het grafische. De game oogt echt, maar dan ook echt, niet goed. Het ziet er zo simpel, eenvoudig, basic uit dat de game evengoed had kunnen releasen voor de PS2. Het is echt jammer dat er geen details in zijn verwerkt en dat de wagens soms vierkante blokken lijken. Ook de locaties zijn ideaal om er een prachtige game van te maken. Niets is zo leuk om te racen op exotische stranden, tropische bossen, besneeuwde bergen, … maar als de kleuren en details niet van je scherm springen, krijg je het er ook niet warm van. Echt een gemiste kans op grafisch vlak.

Over het algemeen kunnen we zeggen, net zoals werd aangehaald in de inleiding, dat Gravel een game is die pure fun en plezier overbrengt op de gamer. Het racen is leuk, er zijn veel disciplines en wagens, maar het grafische en de afwerking zorgen ervoor dat dit net geen topper wordt. Een leuke race-game als je eens iets anders wilt, maar helaas niet DE racegame van 2018. Die titel zal wellicht nog door een andere game worden weggenomen.

70% Puur plezier

• Gameplay 80 %
  • Grafisch 40 %