Hitman: The Complete First Season Review

0

Bijna een jaar geleden kwamen Square Enix en IO Interactive opdraven met een nieuwe telg in de Hitmanreeks. Alleen, deze keer zou de game opgedeeld worden in episodes zoals bij The Walking Dead van Telltale Games. Sinds 31 januari dit jaar kan het volledige seizoen op een schijfje gekocht worden. Feest voor wie digitale downloads afzweert of liever alles in één keer speelt.

Agent 47 is back… again

De afgelopen maanden konden jullie her en der aparte reviews lezen per episode, maar hieronder nog eens een samenvatting van wat je in elk hoofdstuk voorgeschoteld kreeg. The Complete First Season bestaat uit een proloog en 6 delen.  Elk deel bestaat uit een map/locatie met elk dezelfde missie: traditiegewijs het afmaken van jouw targets. De locaties liggen heel ver uiteen en bieden telkens een andere atmosfeer.

Beginnen doen we uiteraard met de proloog. 20 jaar geleden was je nog niet actief als de ultieme huurmoordenaar. Eerst moest je enkele serieuze proeven ondergaan om tot het ICA toe te mogen treden. Hier maak je meteen kennis met het gros van de game. Elke omgeving krijgt zijn eigen challenges die je moet voltooien, die kunnen gaan van bijvoorbeeld een target uit te schakelen volgens enkele criteria, items vinden… Daarnaast krijgt elke omgeving een levelsysteem. Je kan stijgen in rank door deze challenges te voltooien, waarmee je nieuwe startlocaties unlockt. Wanneer je level 20 bereikt, unlock je ook een tweede moeilijkheidsgraad die de game heel wat realistischer maakt. Denk maar aan een responsieve guard wanneer je voor een bewakingscamera iets mispeutert bijvoorbeeld.

Je krijgt heel wat verschillende manieren om jouw targets uit te schakelen. Vergiftigen, neerknallen, verdrinken, elektrocuteren, … Je krijgt zo veel manieren om jouw missie te voltooien. Hoe meer je de wereld verkent, hoe meer kansen tevoorschijn komen. Een bepaalde outfit kan al een volledig ander afloop betekenen van de missie en de verschillende in het rond slingerende items openen een zee van mogelijkheden. Je zal ondervinden dat deze game erg uitdagend kan zijn. Hoewel je eerst heel wat gespeeld moet hebben voor je de Professional moeilijkheidsgraad unlockt, zal je op Normal ook wel zweten.

Paris

20 jaar later ben je actief als de Agent 47 die we allemaal kennen. Deze keer in Parijs, in een paleis. Dit is meteen het kleinste level in de game, maar is zeker groot genoeg om in te verdwalen. De verschillende verdiepingen van het paleis kunnen een waar doolhof zijn. Maar eens binnen zal je kunnen genieten van de details die in de eerste episode verstopt zitten.

Sapienza

Overschakelen doen we naar het zonnige Sapienza, een ‘klein’ Italiaans havendorpje. In tegenstelling tot de vorige locatie, is Sapienza niet beperkt tot één gebouw en krijgen we echt een klein dorpje om te verkennen. Niet meteen vergelijkbaar met een echte open wereld, maar toch al heel wat meer om te verkennen. De map zelf is ook nog eens enorm gevarieerd. We hebben een strand, vanwaar je meteen in de riolen terecht kunt komen, een ondergronds labo en een gigantisch mansion. In de Italiaanse straatjes zal je eerst zelfs verdwaald lopen. Zo’n omgeving biedt natuurlijk heel wat meer mogelijkheden.

Marrakesh

Wat volgt is een episode in het Marokkaanse Marrakesh met een iets lineairdere aanpak. Weer krijgen we heel wat variatie binnen de map, maar echt veel kanten kan je niet uit. We moeten onze targets zoeken en afmaken in twee relatief compacte locaties: een ambassade en een vervallen schooltje. Heel wat elementen uit de vorige episodes komen terug, wat voor wat herhaling kan zorgen.

Bangkok

Deze episode vond ik persoonlijk al stukken beter dan zijn voorganger. We keren terug naar het principe van Paris en krijgen maar één centraal gebouw om te verkennen. Een beetje vergelijkbaar met The House of Cards uit Blood Money, betreden we nu een luxueus resort als gast. Heel wat ruimtes zijn enkel beschikbaar voor personeel of guards, wat weer zorgt voor enkele nieuwe manieren om je doelwitten te vermoorden.

Colorado

Dit is de meest unieke episode in de game, in de zin dat we gedropt worden op een volledig vijandelijke boerderij-achtige basis.  Afgezonderd van enkele NPC’s, is vrijwel iedereen op jouw pad zwaarbewapend. Dit bleek uiteindelijk ook een van de moeilijkere levels te zijn. Een ware test van jouw verzamelde skills, maar aangezien je met deze fysieke versie net uit het gevaarlijke Bangkok zult komen, mag dit geen probleem zijn.

Hokkaido

Als laatste episode vinden we Agent 47 in het Japanse Hokkaido, in een hypermodern privéziekenhuis. In dit hoofdstuk vinden we onze kale huurmoordenaar in één van de ziekenhuisbedden als VIP patient. Deze keer zal één van jouw targets zich niet verplaatsen, sinds hij op de operatietafel ligt. Maar tot bij hem raken is niet zo eenvoudig. Eén bijkomend detail wel: we krijgen geen gear. Wapens en tools moet je zelf zien te vergaren tijdens de map. Het is aan jou om origineel uit de hoek te kunnen komen.

Bedenking bij fysieke release

Nu, fans zijn altijd wel een beetje sceptisch geweest voor de eerste episode zou gaan releasen. Men wist niet goed hoe of wat het ging worden. Zo’n 9 maanden lang kregen we een proloog gevolgd door 6 episodes. Een fysieke release opent enkele markten, maar kan ook negatief werken. Ergens zie ik wel het mooie in een episodische release. Gamers krijgen enkele maanden de kans om één level te verkennen, alle uitdagingen te voltooien, alles uitproberen enzoverder; want je kan namelijk ook niet anders. Een fysieke release, not so much… Alles is meteen beschikbaar en kan je dus heel snel achtereen gaan spelen. De rest voelt dan eerder aan als endgame content en dan rest enkel de vraag hoelang je geboeid zult blijven.

Bijkomend probleem is ook dat je als fan van de vorige games uit de reeks gemakkelijk op je honger zal blijven zitten. Blood Money en Absolution hadden respectievelijk 13 en 20 levels. Mijn wiskunde is niet meteen van het beste, maar dat is al heel wat meer dan de 8 hoofdlevels uit seizoen 1. Toegegeven, de omvang van de episodes kan je moeilijk gaan vergelijken, maar toch zorgt het ervoor dat je heel wat minder van omgeving wisselt. Enig lichtpuntje is dat je nu geen maanden meer hoeft te wachten op een stukje verhaal van 2 minuten, wat zorgt voor een samenhangender verteld verhaal.

Volhardende fans

Nu die ongezouten mening uit de weg is, moet ik toch bekennen dat de volhardende fans zich hier gelukkig over zullen kunnen zetten, en genieten van wat de game allemaal te bieden heeft. Hitman: The Complete First Season is de eerste game uit de reeks die op de nieuwste generatie consoles releaset en dit kan enkel maar voordelen hebben. De omgevingen zijn, voor de zoveelste keer, heel wat groter. We krijgen enorm veel mogelijkheden om onze doelwitten af te maken en alle challenges maken dat de herspeelbaarheid redelijk hoog ligt. Een WC pot op iemands hoofd doen belanden gaf je nog nooit zoveel voldoening.

De visuals zijn eveneens echt prachtig. Ik denk dan aan het zonnige Italië, of de zwevende papieren lantaarntjes en vuurwerk uit het besneeuwde Japanse Hokkaido. Alle details zorgen gewoon voor een enorme immersie, tenminste, zolang de NPC’s hun muil houden. Misschien kon IO Interactive door het episodische model moeilijk zorgen voor vaste stemacteurs die slechts sporadisch nodig waren, maar in Japan, Parijs en Marokko altijd perfect Amerikaans horen haalt je er een beetje uit. Gooi daar dan nog de brakke Japanse uitspraken uit de laatste episode bij en het plaatje is compleet.

Hitman: The Complete First Season is er eindelijk in een doosje. Veel gamers hebben er lang op zitten wachten en kunnen er nu mee aan de slag. De nieuwe generatie consoles maken dat dit de mooiste Hitman uit de reeks is, met tot op heden de grootste omgevingen. Bijna elke map is een cluster van steegjes en doorgangen. De talloze manieren om jouw targets af te maken zorgen voor heel wat herspeelbaarheid, wat wel nodig zal zijn met het kleine aantal missies. Ondanks de prachtige visuals zal je ook te maken hebben met een iets minder goede voice acting cast. Met dit seizoen kregen we meer van Blood Money en minder van Absolution, dus een aanrader voor elke fan die met laatstgenoemde niet zo tevreden was.

Voor de fans

76% Awesome

Hitman: The Complete First Season is er eindelijk in een doosje. Veel gamers hebben er lang op zitten wachten en kunnen er nu mee aan de slag. De nieuwe generatie consoles maken dat dit de mooiste Hitman uit de reeks zal zijn, met tot op heden de grootste omgevingen. Bijna elke map is een cluster van steegjes en doorgangen. De talloze manieren op jouw targets af te maken zorgen voor een enorme herspeelbaarheid, wat wel nodig zal zijn met het kleine aantal missies. Ondanks de prachtige visuals zal je ook te maken hebben met een iets minder goede voice acting cast. Maar al bij al blijft de game een aanrader voor elke fan van de reeks.

• Verhaal 60 %
  • Gameplay 85 %
  • Audio 65 %