LEGO Marvel Super Heroes 2 Review

0

Traveler’s Tales is al jaren bekend om de LEGO games waarin bekende franchises zoals Harry Potter of Star Wars worden geïntegreerd in de LEGO wereld. Stripverhaal schrijver Kurt Busiek (Avengers Forever) is coauteur van een volledig nieuwe verhaallijn die volgt op LEGO Marvel Super Heroes, de best verkopende LEGO game tot nog toe en deze verscheen in 2013. De sequel heeft bijgevolg hoge verwachtingen. Of Traveler’s Tales daarin geslaagd is, lees je in deze review!

Strijden doorheen de tijd

In de intro is te zien hoe de bekende Marvel Super Heroes in hun ruimteschip op weg zijn naar Chronopolis. In de open wereld van Chronopolis zijn er maar liefst 18 verschillende locaties gebundeld, gaande van het Oude Egypte tot New York in 2099. Deze locaties zijn aan elkaar gelinkt. Hierdoor kan het dus gebeuren dat verschillende vormen van een personage, bv. Spider-Man uit 2099 en de versie uit het heden, elkaar tegenkomen, hetgeen tot grappige confrontaties leidt. Bovendien kan je doorheen de tijd reizen en zo bv. in het verleden gebeurtenissen veranderen om de wereld te redden in het heden.

Grote slechterik in het verhaal is Kang, de Veroveraar. Hij heeft de verschillende plaatsen in het Marvel universum samengebracht in Chronopolis en zo gezorgd voor complete chaos. Het is jouw taak om met de Heroes Kangs snode plannen te verhinderen en zo de wereld te redden. Tot zover is het scenario dus vrij klassiek en voorspelbaar. Voor een LEGO game is Chronopolis wel zeer uitgebreid ontworpen. Er zijn tal van plaatsen en verborgen ruimtes om te doorzoeken en hoewel er een lineaire verhaallijn is om te volgen, zijn er tal van sidequests die je kan voltooien om extra verzamelobjecten te verkrijgen. Sommige kan je ook gewoon voor de fun voltooien, zoals races, en bieden een aangename afleiding van de hoofdverhaal.

Standaard LEGO game scenario

Wat betreft gameplay is LEGO Marvel Superheroes 2 niet zo afwijkend van het gekende LEGO games concept. Zoals steeds moet je als gamer proberen puzzels op te lossen, voorwerpen stukslaan om LEGO nopjes te verzamelen en ze gebruiken om nieuwe personages of voertuigen te betalen en zoveel mogelijk vijanden doden. Niet erg vernieuwend dus. Je zal je echter niet snel vervelen met deze game. In totaal zijn er namelijk zo’n 300 verschillende personages ter beschikking die je kan vrijspelen. Het hoofdverhaal omvat zo’n 20 missies, aangevuld met een tiental sidequests en daarnaast nog de vele andere activiteiten voor de fun. Een spel dat je gemakkelijk minstens 10 uur spelplezier schenkt!

Naast de Story Mode bevat LEGO Marvel Super Heroes 2 ook een Battle Arena. Je vecht dan tegen 3 tegenstanders in een grote gevechtshal. Leuk om met vrienden in co-op te spelen; maar afgezien daarvan is het niet echt boeiend om hier veel tijd in te steken.

Humor voor alle leeftijden

Tijdens de game zijn er ook tal van momenten waarbij je spontaan een glimlach op je gezicht krijgt. Als speler kun je wisselen tussen verschillende personages. Zo krijg je bv. aan de start de beschikking over de Guardians of The Galaxy. Je hebt er de robotman die rondloopt zonder kleren en bij het gedwongen ontvluchten van het neerstortende ruimteschip, springt de robotman als eerste. Gamora vraagt dan “Heeft hij een reddingsvest aan? Nee natuurlijk niet, hij heeft niet eens kleren aan!” luidt het ludieke antwoord, waarna ze snel beiden ook het ruimteschip ontvluchten.

Zo is de hele game gevuld met slapsticks en bijgevolg geschikt om zowel jong als oud veel plezier te schenken.

Gameplay

De controls zijn jammer genoeg wat minder eenvoudig en het duurt even vooraleer je doorhebt hoe je met je personages kan spelen en welke special moves elk van hen ter beschikking heeft. Sommige van hen hebben bv. de gave om te vliegen wanneer je het driehoekje indrukt. Hoe je echter weer landt, is een groot raadsel. Vechten en springen zijn standaard X en vierkantje. Tijdens het spel kan je bovendien snel wisselen tussen de speelbare personages door het indrukken van R2 of L2.

Om speciale acties uit te voeren zoals het openen van een deur of het ineen steken van een bepaald object, moet je met één van de personages zo’n twintig keer op vierkantje of bolletje duwen. Dit kan na een tijdje ook wel vervelend zijn en saai aanvoelen. In de talrijke boss fights die vervat zijn in het spel, moet je ook soms eindeloos op de aanvalsknoppen duwen. Gelukkig is niet elk gevecht zo slopend en kan je ook door slimme strategieën sneller tot de overwinning komen.

Tot slot is de camera ook niet altijd even handig. Deze kan soms onverwachts van standpunt veranderen waardoor je als speler even niet meer weet waar je je bevindt. Erg vervelend, vooral wanneer je net aangevallen wordt en voor je leven vecht.

Prachtige omgevingen

Visueel heeft TT wel een echt meesterwerkje neergezet. Iedere wereld in het Marvel universum is zeer gedetailleerd ontworpen en als gamer zijn er wel honderden dingen die je kan doorzoeken en je veel speelgenot verschaffen. Onderwaterwerelden, uitgestrekte woestijnen, futuristische steden, je kan het zo gek niet bedenken of je komt het in LEGO Marvel Super Heroes 2 tegen. Qua audio heb je de gekende LEGO soundtracks op de achtergrond en de grappige dialogen tussen de verschillende personages. Beide zorgen ervoor dat de echte LEGO-fans bijgevolg hun hart opnieuw kunnen ophalen aan dit nieuwe avontuur.

LEGO Marvel Super Heroes 2 is qua verhaallijn en stijl dus niet erg verschillend of vernieuwend van voorgaande LEGO games. Prachtige en verrassende omgevingen liggen voor je klaar om ontdekt te worden en je kan verzekerd zijn van urenlang speelplezier dankzij de vele missies en extra activiteiten. Herspeelbaarheid is bovendien groot aangezien er zo’n 300 verschillende personages zijn om vrij te spelen en voldoende goed verstopte plekjes om naar te zoeken. Visueel ook erg mooi in elkaar gestoken en tal van leuke slapsticks die jong en oud kunnen bekoren. Jammer genoeg zijn er wel wat verbeterpuntjes in de gameplay, zoals het camerastandpunt en moeilijke bediening van je personages, al zal dit voor de echte fans van de LEGO serie geen bezwaar zijn om de game aan te schaffen.

74%

• Gameplay 60 %
  • Herspeelbaarheid 80 %