Life is Strange 2: Episode 1 Review

0

De avonturen uit Life is Strange zijn terug en dat in het vervolg Life is Strange 2. Maar opgelet, de game gaat niet verder met de personages uit de eerste game, maar slaat een gloednieuwe weg in zodat we andere mensen en avonturen kunnen ontdekken. Een strategisch goede zet of een mispakking van Dontnod Entertainment? Wel…

Nee, we gaan er niet om zeuren, nieuwe personages en nieuwe avonturen voor Life is Strange 2 konden zeker geen kwaad. We hadden het verhaal van Chloë Price al volledig ontdekt en om met nog eens een volledig nieuw seizoen te komen, is het inderdaad interessanter om ook met nieuwe personages te komen. En dat heeft de ontwikkelaar dus goed gedaan. In dit tweede seizoen gaan we met Sean op stap, een Mexicaanse jongen die al zijn hele leven in Seattle woont. Jawel, in Arcadia Bay, dat we kennen van de eerste Life is Strange, maar al snel gaan we ook andere plekken ontdekken in de eerste episode van het tweede seizoen.

Om toch nog eerst een klein beetje inleiding te geven, zonder te spoilen, zien we het verhaal door de ogen van Sean. Een tiener die thuis woont samen met zijn jongere broer Daniel en zijn vader. Al snel gebeuren er een hoop onverwachte gebeurtenissen en slaat het verhaal een totaal andere weg in. Een weg waarbij je als speler toch wel wat vragen hebt. Waarom? Hoe? En we zullen het ook pas beetje bij beetje te weten komen. Na episode 1 zitten we nog met tal van vragen, maar dat doet ons wel uitkijken naar het vervolg. Zo stellen we ons ook vragen over de moeder die we niet te zien krijgen en de superkrachten waarover het kleinere broertje beschikt.

De gameplay van de game is wel exact zoals in de eerste Life is Strange. Op zich niets mis mee, want we kennen de game en weten wat we kunnen verwachten. Het is dus nog steeds een zeer narratieve game waarbij we meer een film aan het zien zijn dan echt gamen, maar wel een film waarbij we zelf enkele keuzes kunnen maken die dus gevolg hebben voor het verdere verloop van de game. Wat in dit seizoen wel nieuw is, is de interactie met Daniel. Je kan nu ook met sommige voorwerpen interactie uitvoeren waarbij je je broer nodig hebt. En dat geeft wel meer diepgang aan de game.

De lengte van de eerste episode is behoorlijk, afhankelijk of je alles verkent of net niet zit je toch goed voor zo’n 2 tot 3 uur. En dat zal ook voor de volgende vier episodes ongeveer hetzelfde zijn. Langer hoeven de episodes ook niet te duren, want dan ga je al sneller verveeld zitten met het feit dat je zelf weinig moet doen. Nu is het net lang genoeg om nog uit te kijken naar de volgende episode zonder dat het ook echt verveeld.

Voor de laatste twee elementen van deze review verwijzen we nog graag eventjes naar de eerste Life is Strange. Kennis van de eerste game heb je absoluut niet nodig om dit verhaal te kunnen spelen. Hoewel de gameplay hetzelfde is, worden er totaal nieuwe personages geïntroduceerd en is het voor iedereen een totaal nieuw verhaal. Grafisch is de game dan weer exact hetzelfde als zijn voorganger, met hier en daar enkele verbeterde graphics, maar zeker niet opvallend.

De tweede Life is Strange is dus een totaal andere game, maar dat wel verder borduurt op het succes van de eerste. De eerste episode is dan ook zeker geslaagd, want wij kijken alvast uit hoe het verhaal verder zal evolueren en welke avonturen we nog mogen ontdekken van de twee broers. Er is nu al ontzettend veel gebeurd en we willen graag weten hoe dit zal aflopen. Een spannend avontuur dus!

Spannend

80% Awesome

• Verhaal 90 %