LocoRoco 2 Remastered Review

0

Vorige week verscheen LocoRoco 2, één van de best gekende puzzel-platform games die voor de PSP zijn uitgebracht, als Remastered edition voor de PS4. Aangezien ik zelf vroeger fan was van de game op de PSP, vroeg ik me af wat Japan Studio met deze Remastered edition had gedaan. Indien je net als mezelf wilt weten of de PS4 versie de moeite waard is, kan je dit hier lezen!

Red de planeet van de boosaardige Moja

Superschattige geelgekeurde bolletjes, dat zijn de wezentjes waar jij je als speler mee mag amuseren! Hun planeet wordt aangevallen door het boosaardige Moja-leger dat al het leven wegzuigt. Als speler bestuur je niet de LocoRoco zelf, maar de planeet. Hiervoor heb je slechts enkele knoppen nodig, met de cirkel kun je de LocoRoco groeperen of van elkaar losmaken, en met de L1 en R1 toetsen kantel je de planeet waardoor alles aan het rollen gaat. Dit is erg origineel, maar heeft wel als nadeel dat de besturing niet zo nauwkeurig is. Dit leidt bijvoorbeeld tot frustratie wanneer je tien keer moet proberen om op een platform te geraken en er telkens opnieuw net naast valt.

Wanneer er echter geen hindernissen zijn, verloopt het spel wel zeer vlot. In totaal zijn er vijf werelden die 25 levels en 5 mini-games spelgenot bieden. Het is voornamelijk de bedoeling dat je puzzels oplost door de LocoRoco te groeperen of net van elkaar los te maken. In het begin van ieder level start je met één LocoRoco, maar door het verzamelen van bessen groeit dit aantal tot maximum twintig. Deze zitten echt overal verscholen in de game en dat maakt het leuk om op zoek te gaan en te proberen ze allemaal te vinden. Zo zijn er verborgen wanden die je ontdekt door er tegen aan te rollen. In deze verborgen ruimten zijn er ook MuiMui te vinden. Dit zijn vriendjes die ook extra’s opleveren. Ten slotte zijn er nog muntjes te verzamelen waarmee je in het hoofdmenu de mini-games kunt spelen. In totaal bieden de levels zo’n 4 uur aan spelplezier en als je er echt voor gaat en wilt proberen alles te verzamelen wat mogelijk is, loopt dit makkelijk op tot 10 uur.

Muziek centraal

Doorheen de game loopt er één rode draad en dat is muziek!  De vrolijke deuntjes van de LocoRoco figuurtjes, toverden onmiddellijk weer een glimlach op mijn gezicht. Het werkt aanstekelijk om de leuke liedjes van elk van hen weer te horen en je begint spontaan mee te neuriën. Ook het boosaardige Moja-leger heeft een eigen tune. De audio heeft ook een echte upgrade gekregen in vergelijking met de PSP versie. Het is zo veel duidelijker dat de liedjes van de LocoRoco toenemen in volume naarmate je meer gele wezentjes onder controle hebt. In totaal zijn er bovendien zes verschillende LocoRoco en deze hebben elk een uniek deuntje. Het enige kleine nadeel is dat er in de tussenfilmpjes wat spellingsfouten zijn in de Nederlandse versie.

Prachtige grafische omgevingen

Op esthetisch vlak is de game ook zeer mooi ontworpen. Hier zijn de verschillen tussen de Remastered versie en de originele PSP game zeer uitgesproken. Je speelt doorheen 5 werelden vol felle kleuren en levendige wezentjes, waardoor je onmiddellijk een warm gevoel krijgt. Het spel is misschien wel erg gericht naar kinderen toe, maar ook als volwassene krijg je spontaan een lach bij het spelen door de grote mate aan vrolijke elementen. Ook op vlak van moeilijkheidsgraad is het echter wel absoluut een aanrader als eerste game voor de kinderen.

Het verdict

Fans van de game zullen ook met deze Remastered PS4 versie hun hart kunnen ophalen. In vergelijking met het origineel zijn er veel verbeteringen merkbaar zowel op grafisch als op audio vlak. De prachtige omgevingen en catchy deuntjes toveren als vanzelf een glimlach op je gezicht, zodat je bij een slechte dag zeker deze game eens kan bovenhalen! Als beginnende gamer is dit spel ook uitermate geschikt aangezien de moeilijkheidsgraad van de levels niet te hoog ligt en de besturing slechts bestaat uit enkele knoppen. Qua spelinhoud is er zeer veel te beleven en je kan verzekerd zijn van enkele uren spelgenot. Enkele nadelen zijn wel de frustrerende momenten bij platformen en ervaren spelers zullen niet veel uitdaging hebben tijdens het spelen. Deze Remastered is zeker geslaagd.

80% Geslaagd

• Verhaal 80 %
  • Herspeelbaarheid/Fun 90 %