Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2 Review

0

Een game waarbij we kunnen racen met Honda’s, KTM’s, Yamaha’s en Kawa’s? Daar zeggen we niet snel nee tegen dus besloten we om meteen aan de slag te gaan met Milestone’s laatste nieuwe game: Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2. Een lange naam, die volgens ons toch wel een beetje korter kon.

Maar daar draait deze review niet om, wel om de inhoud van het spel. Het begin van de game is vrij klassiek ten opzichte van voorgangers en gelijkaardige games. We krijgen een tutorial, maken onze rider aan, kiezen een motormerk en een sponsor die onze eerste stappen in de wereld van motorcross wil financieren. Vanaf je de carrière opstart, zal je meteen enkele nieuwigheden ontdekken. De grootste verandering is dat je elke week je week moet samenstellen. Buiten de verplichte rustdagen en de race in het weekend zijn er een aantal dagen vrij te kiezen wat je gaat doen. Je kan kiezen uit een training, een uitdaging aangaan, de media en fans aanspreken of een promotion day voor je sponsor inlassen. Na elke wedstrijd moet je je week opnieuw indelen voor de komende week.

Door deze grote vernieuwing geeft dat meteen een heel andere en diepere dimensie aan de verhaalmodus. Tijdens de trainingen kan je jezelf verbeteren op een aantal skills, zoals het nemen van bochten, scrubs, jumps, … De ervaring die je hier opdoet, neem je ook mee naar de echte races, want je rider zal deze skills automatisch in zich opnemen. Het aanspreken van de media en fans stelt helaas niets voor. We zien een bewegend beeld, krijgen x-aantal nieuwe fans erbij (hier uitgedrukt in FAME punten) en that’s it. Net hetzelfde voor de promotion day, maar daar krijg je extra credits door eigenlijk niets te doen. Het duurt dan ook letterlijk 5 seconden. De diepgang zit hem voornamelijk in de bovengenoemde trainingen en de challenges. Wat je wel kan is elke week een uitdaging tegen een andere speler uit de competitie uitvoeren. Meestal is dit het snelste een tijd neerzetten op een parcours.

Verder bestaat de carrière modus uit drie championships en bijhorende races. Zo zal je, net zoals in de vorige game, de 250 East, 250 West en de 450 Championship mogen rijden. In totaal zorgen deze championships voor 17 verschillende tracks waarop we onze snelste tijd en mooiste scrubs mogen neerzetten. Het racen zelf voelt wel realistischer aan dan zijn voorganger. Zo voel je effectief een verschil in de verschillende ondergronden van het parcours en het kleinste foutje is dan ook onherroepelijk een aantal plaatsen achteruit. Maar hier gaat het soms een beetje te ver. Vanaf je zo’n blok naast het parcours raakt, dan lijkt het onmogelijk om terug vlot te vertrekken of val je meteen op de grond. Soms draai je ook ineens 180° door, wat ook voor veel frustraties in de bochten zorgt. Het gevolg hiervan is dat je dikwijls zult vloeken en het snel onaangenaam wordt als je een klein foutje hebt gemaakt. Gelukkig is er wel een rewind optie als je toch graag elke keer als eerste over de finishlijn wilt vliegen.

Naast de carrière zijn er ook nog andere modi die we kunnen spelen, maar die zijn niet zoveel verschillend als vroeger. We kunnen een championship spelen, time attack, een single event, multiplayer of rondrijden in je compound (een soort test area). Daarnaast kan je ook zelf je tracks samenstellen in de track editor, maar deze is toch niet zo eenvoudig om mee te werken. Het voelt aan alsof je vrijheid een beetje wordt beperkt. De grafische kant van de game is wel goed, een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger en voor een racegame behoorlijk fijn uitgewerkt. Maar de audio is dan weer wat minder. Tijdens het laden van elke race blijft de muziek soms haperen en dat is ongelofelijk storend. Ook de minimap tijdens het racen is vrij nutteloos, omdat deze zo hard ingezoomd staat dat je er geen hol op ziet.

Hoewel de game, Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2, op heel wat vlakken progressie heeft gemaakt ten opzichte van de vorige game, zijn er toch wat elementen die de fun wegnemen en niet zorgen voor een mooi afgewerkte game. Als hier meer aandacht aan werd besteed, kon Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2 wel eens de beste motorracegame van de afgelopen jaren zijn. Maar het is zeker een geslaagde game voor liefhebbers van de sport.

68% Cool

Hoewel de game, Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2, op heel wat vlakker progressie heeft gemaakt ten opzichte van de vorige game, zijn er toch wat elementen die de fun wegnemen en niet zorgen voor een mooi afgewerkte game. Indien hier meer aandacht aan werd besteed, kon Motor Energy Supercross: The Official Videogame 2 wel eens de beste motorraces zijn van de afgelopen jaren. Maar het is zeker een geslaagde game voor liefhebbers van de sport.

• Verhaal 80 %
  • Audio 50 %
  • Herspeelbaarheid/fun 60 %