Mulaka Review

0

Bij het zien van de trailer van deze 3rd person action-adventure game, werd ik persoonlijk onmiddellijk aangetrokken door de culturele achtergrond. Mijn eerste indruk was een game rond de Azteekse beschaving en zonder aarzelen besloot ik om deze game eens aan een test te onderwerpen. Indien jij ook benieuwd bent naar een game vol cultuur en geschiedenis moet je zeker deze review lezen!

Onderdompeling in de Mexicaanse Tarahumara beschaving

Qua historische kennis had ik de link verkeerd gelegd. De game legt zich helemaal toe op de Mexicaanse Tarahumara beschaving. De ontwikkelaar is Lienze Studio, een Mexicaans bedrijf dat is opgericht in 2012 en dit is hun tweede game die ze op de markt brengen. Ze wilden vooral hun liefde voor de rijke Mexicaanse cultuur en geschiedenis laten zien en daar zijn ze wat mij betreft voor de volle 100% in geslaagd. Qua originaliteit kan het concept alvast tellen, er is geen andere game te vinden rond het thema van Mexicaanse cultuur. Wat betreft mythologisch gebaseerde games kan je het een beetje vergelijken met God of War, al zijn er voor de rest geen overeenkomsten met deze titel.

De makers hebben voor de game release ook een aantal filmpjes gepubliceerd met hierin wat meer info over de Tarahumara bevolking en cultuur. De Tarahumara hebben lange tijd geïsoleerd geleefd en dit heeft geleid tot een unieke beschaving die met geen enkele andere ter wereld is te vergelijken. Zo hebben ze een eigen kledingstijl en tradities en zijn ze onoverwinnelijk als het aankomt om voor het snelst op sandalen rondrennen. Persoonlijk vind ik een game met een geschiedkundige inhoud erg interessant en voor mij was dit concept dan ook helemaal geslaagd.

Kruip in de huid van een shaman-krijger

Het verhaal draait rond Sukurúame, een shaman-krijger die zowel de fysieke als spirituele wereld kan aanschouwen en bovendien zichzelf kan veranderen in verschillende dieren. Jij hebt de taak om in verschillende werelden, gaande van woestijnen tot bosrijke gebieden met waterwegen, drie stenen te zoeken en deze te verzamelen. Deze geven toegang tot een big boss die je moet verslaan om zo je stam te redden van het kwaad.

Dit is geen game waarbij een verteller je toespreekt om je op de hoogte te brengen van achterliggende redenen en culturen. Je moet door het onderzoeken van de omgevingen en het oplossen van puzzels, zelf uitvissen hoe het een en ander in elkaar steekt. Dit is niet altijd even duidelijk: zo kan je bv. geen gesprek voeren met NPC’s. Dit vormt een klein minpuntje in een verder uitstekend verhaal en concept.

Eigen grafische stijl

Personages en dieren worden weergegeven in een primitieve grafische vormgeving waardoor de game een klassieke look krijgt. De omgevingen zijn echter waanzinnig mooi, afwisselend en voorzien van vele details. Gaande van woestijnen met hindernissen in de vorm van drijfzand tot bosrijke gebieden met bodemloze kuilen, het zit allemaal vervat in de omgevingselementen. Op de achtergrond klinkt een rustige soundtrack die het geheel mooi ondersteunt. De ontwikkelaar heeft de game ook mooi voorzien van talrijke mythologische details van de Tarahumara beschaving en dit zet je er ook toe aan om verder de wereld van deze unieke mensen te ontdekken.

De gameplay in Mulaka is erg eenvoudig: bij combat kan je gebruik maken van een standaard aanval en dan is er ook een extra krachtige stoot die je kan inzetten om vijanden sneller een kopje kleiner te maken. Deze vijanden zitten in groepen verspreid doorheen het hele spel. Je moet dus regelmatig een horde neerslaan om dan gewoon je weg te vervolgen. Door het verslaan van de bad guys scoor je punten die je dan kan gebruiken om je aanval en verdediging skills te verbeteren.

Bovendien kan je jezelf ook wat beter uitrusten door bv. betere wapens die je ontdekt in het spel en zijn er extra vaardigheden die je kan vrijspelen tijdens de game. Dit zorgt ervoor dat jouw gevechtscapaciteiten erg toenemen, maar de gewone vijanden evolueren niet mee. Dit is een tweede negatief punt aangezien je zo geleidelijk aan wel makkelijker en makkelijker de gevechten wint. Bijgevolg ontbreekt een beetje uitdaging, maar gelukkig is dit voor de boss battles niet het geval. De interesse in de cultuur en het verhaal zorgen ook voor voldoende plezier om toch de game uit te spelen tot het einde.

Als je houdt van games waar je ook wat geschiedenis en cultuur van bijleert, koop dan zeker Mulaka. De game is werkelijk uniek te noemen. Je zal geen tweede game vinden die draait rond de Mexicaanse beschaving die bovendien zoveel aandacht besteed aan grafische achtergronden en mythologische details. De gameplay is erg entertainend aangezien je afwisseling krijgt met gevechten en het oplossen van puzzels en je bovendien jezelf kan transformeren in allerhande dieren. Heerlijk vond ik het om als poema door woestijnen te rennen of als vogel over bossen te vliegen. Als jij deze ervaringen ook eens wilt beleven, is Mulaka zeker een aanrader!

Een unieke parel

81% Uniek

Als je houdt van games waar je ook wat geschiedenis en cultuur van bijleert, koop dan zeker Mulaka. De game is werkelijk uniek te noemen. Je zal geen tweede game vinden die draait rond de Mexicaanse beschaving die bovendien zoveel aandacht besteed aan grafische achtergronden en mythologische details. De gameplay is erg entertainend aangezien je afwisseling krijgt met gevechten en het oplossen van puzzels en je bovendien jezelf kan transformeren in allerhande dieren. Heerlijk vond ik het om als poema door woestijnen te rennen of als vogel over bossen te vliegen. Indien jij deze ervaringen ook eens wilt beleven, is Mulaka zeker een aanrader!

• Verhaal 85 %
  • Audio 90 %
  • Herspeelbaarheid 80 %