NieR: Automata Review

0

NieR: Automata is een echt specialleke, in de meest positieve zin. De originele NieR was al een spin-off op de Drakengard serie, en hoewel de game een cult hit is geworden, waren de verkoopcijfers niet genoeg om met een vervolg af te komen. Or so we thought, want hier zijn we dan met NieR: Automata. Director Yoko Taro heeft weer zijn beste beentje voorgezet om er iets speciaals van te maken, en dat levert een ervaring die absoluut naar meer smaakt!

Earth is screwed

Het verhaal speelt zich af nadat een buitenaards mechanisch ras de Aarde overneemt en de mensheid gedwongen wordt te vluchten naar de maan. Om onze thuisplaneet terug te winnen sturen ze een team van militaire YoRHa androids om het op te nemen tegen de machines die de planeet hebben ingepikt. Je begint als YoRHa No. 2 Type B, oftewel kortweg 2B. 2B is een battle android die weigert om haar emoties te tonen en een focus heeft die zo sterk is dat niets haar zal stoppen om haar doel te bereiken. 2B wordt op haar queeste om de Aarde te heroveren vergezeld door 9S, een support android die zowel spraakzaam, (soms over)enthousiast alsook nieuwsgierig is. Af en toe moet 2B 9S er aan laten herinneren dat ze androids met een missie zijn en emoties verboden zijn.

Het plot in NieR: Automata is een interessante en duidelijke afwijking van de eerste game, waar grotendeels werd ingezet op emotionele personages die niet bang waren om hun gevoelens en gedachten hoorbaar te maken. Met NieR: Automata slaat PlatinumGames een nieuwe weg in door ons alles te ontnemen wat we wisten van de Aarde vanuit de eerste game en er een post-apocalyptische setting van te maken die overspoeld is door natuur en mechanische wezens.

NieR: Automata brengt ons niet één einde, maar wel liefst 26! Geen zorgen, de meerderheid van deze eindes zijn slechts contextueel en hebben geen impact op het eigenlijke verhaal. Als je deze “troll eindes” (zo noemen we ze) niet meetelt, zijn er vijf belangrijke verhaallijnen, die allemaal dik de moeite waard zijn om te verkennen. Zo’n verhaallijn speel je uit op ongeveer 25 tot 30 uur, afhankelijk van hoe snel je door alles zal speedrunnen. Maar het moet gezegd: wanneer je alle verhaallijnen hebt doorlopen, besef je pas écht wat voor een meesterwerk Yoko Taro heeft geschreven. Echt waar, petje af!

PlatinumGames’ signature

PlatinumGames staat bekend voor hun Bayonetta en Metal Gear Rising: Revengeance, en wat die titels gemeenschappelijk hebben is de soepele en fast-paced combat. Ook dat zien we duidelijk terug in NieR: Automata, waardoor we getrakteerd worden op snelle, stijlvolle en bevredigende gevechten waarbij de speler echt het gevoel heeft dat hij alles zelf in hand heeft. Zoals gewoonlijk heb je een lichte en een zware aanval, en afhankelijk van welke wapens je gebruikt, delen deze een variëteit aan damage uit. 2B kan twee wapens gebruiken, bv. een zwaard en een speer, dus het is zeker aanbevolen om zeker alle wapens eens uit te testen om een speelstijl te vinden die bij jou het beste past. Hierdoor kan ze zelfs tijdens het vechten van wapentype veranderen, om zo chain combo’s uit te voeren of om van een offensieve stand naar defensief te gaan.

Daar 2B’s wapens enkel geschikt zijn voor close combat, is ze ook nog uitgerust met een Pod. Deze vliegende robot kompaan is een support systeem dat dient voor aanvallen op afstand. Je kunt je Pod zowel manueel bedienen, maar kunt ook gebruik maken van een lock-on systeem om je leven iets makkelijker te maken. Ook terwijl 2B in een gevecht verstrikt zit, kun je tegelijkertijd je Pod gebruiken om vijanden neer te knallen.

Ook het dodge-systeem in NieR: Automata is een specialleke. Wanneer je een vijandelijke aanval net op tijd ontwijkt, teleporteer je jezelf als het ware weg om vervolgens een counterattack uit te delen. Een zeer briljant én verslavend mechanisme!

Death is only the beginning

Het combatsysteem in NieR: Automata is echt wel diepgaand te noemen, dus met button mashing zal je er niet geraken. PlatinumGames heeft gekozen voor een setup waarbij het echt op de skills van de speler aankomt. Iedere vijandelijke encounter is een uitdaging en het is aangeraden om op voorhand te plannen en een strategie te bedenken. Ook eerst inkopen doen, zoals de nodige potions, zijn een must als je wilt overleven in de wereld van NieR: Automata.

In veel games begin je gewoon opnieuw wanneer je sterft, dat is gewoon de standaard. PlatinumGames stapt hier van af en komt met iets nieuws af: het Reliquary System. Wanneer 2B sterft in de open speelwereld, worden haar geheugen en data geüpload naar een nieuw lichaam. Keer je terug naar de plaats waar je bent gestorven, zie je je verwoeste lichaam liggen. Je hebt dan twee opties: ofwel ‘Retrieve’ je alle plug-in chips en experience points, ofwel ‘Repair’ je het lichaam en heb je een AI-bestuurde 2B partymember extra. Het herstellen van je gestorven lichaam komt wel met een risico: soms gebeuren er technische problemen, waardoor het lichaam corrupt geraakt en dus vijandelijk wordt. Wanneer je deze vijandelijke “reïncarnatie” van jezelf weet te verwoesten (which isn’t an easy task…), krijg je wel een bonus aan experience points.

Als je bent verbonden met het internet, zal je ook vele andere verwoeste lichamen van echte spelers in de wereld terugvinden. Ook hier krijg je dan dezelfde opties om het lichaam te retrieven of te repairen, eveneens met hetzelfde risico dat ze corrupt geraken. Dit Reliquary systeem is een zeer welkome toevoeging om de pit er in te houden!

Kleine struikelblokjes

NieR: Automata verwent ons ook met een interessant upgradesysteem, waarbij je skills en stats verbeterd kunnen worden door gebruik te maken van plug-in chips. Je krijgt een maximum aan chips dat je kunt gebruiken, hoewel je deze limiet kunt uitbreiden, maar het gaat wel heel erg breed. Zo breed zelfs dat je je HUD kunt aanpassen. Als je beslist dat je bv. zonder de damage values of de tekstlog kunt leven, kun je ervoor kiezen om deze te verwijderen en een extra weapon attack increase toevoegen. Je zult jezelf vaak betrappen dat je alwéér aan het sleutelen bent met je plug-in chips om 2B perfect af te stemmen naar jouw wensen en noden, en dat begrijpen we maar al te goed, want de mogelijkheden zijn echt enorm.

De wereld van NieR: Automata ziet er on-ge-lo-fe-lijk schitterend uit! De onderling verbonden gebieden doen een geweldige job in het overbrengen van zowel de eenzaamheid en vervreemding van het bestaan van een mechanisch ras dat op Aarde huist, in combinatie met het potentieel voor nieuw leven. De manier waarop fauna en flora de wereld overnemen door gebrek aan menselijk leven is zeer goed gedaan. Hoewel het begrijpbaar is dat er niet veel leven te bespeuren is, is er soms toch té weinig activiteit gaande. Het klopt wel in het plaatje van de setting, maar het komt eerder over alsof PlatinumGames tegengehouden werd door beperkingen. Mits kleine aanpassingen zou de wereld net dat tikkeltje meer kunnen bieden.

Open wereld games lijkt wel hét thema van 2017 en ook binnen NieR: Automata worden we hier op getrakteerd. Of dat probeert PlatinumGames toch alleszins. Het gevoel van vrijheid is eigenlijk vrij beperkt als je eenmaal weet hoe de gebieden met elkaar in verbinding staan en je zult ook tal van keren stuiten op onzichtbare barrières. Op sommige momenten voelt de game ook zeer lineair aan door te kiezen voor een “ga van punt A naar punt B” setup. We hebben niets tegen een lineaire setting, maar we vinden fetch quests niet meer van deze tijd. Yoko Taro had dit met zijn creatieve geest makkelijk kunnen opvangen. Gelukkig valt het aantal van dit soort quests al bij al nog mee, waardoor het er nog juist mee door kan.

Toch is het ronddwalen in de (half)open wereld soms wel een ware luxe, en dat is voornamelijk te danken aan de veelzijdige soundtrack van de game. De soundtrack in NieR: Automata is er werkelijk eentje om je vingers bij af te likken en weet op élk moment van de game de juiste sfeer te brengen. Stijgende zang en delicate piano tijdens boss battles geven je een bepaalde boost om net dat tikkeltje meer van jezelf te geven, terwijl een rustig melodietje je kalmeert tijdens een exploratietocht. Zelfs tot op vandaag zitten we nog steeds naar de soundtrack van de game te luisteren!

Verdict

NieR: Automata is een fantastische game en is niet bang om risico’s te nemen. Yoko Taro is er in geslaagd om een meesterwerk van een verhaal te schrijven, dat zowel innovatief als uniek aanvoelt. De samenwerking met PlatinumGames is één van de beste keuzes en bezorgt ons diepgaande combat, prachtige momenten van vindingrijkheid en één van de beste soundtracks in een action-JRPG. NieR: Automata is ongetwijfeld één van de meest interessante en unieke games die je dit jaar zult spelen.

Meest interessante en unieke game van dit jaar

94% Unieke parel

NieR: Automata is een fantastische game en is niet bang om risico’s te nemen. Yoko Taro is er in geslaagd om een meesterwerk van een verhaal te schrijven, dat zowel innovatief als uniek aanvoelt. De samenwerking met PlatinumGames is één van de beste keuzes en bezorgt ons diepgaande combat, prachtige momenten van vindingrijkheid en één van de beste soundtracks in een action-JRPG. NieR: Automata is ongetwijfeld één van de meest interessante en unieke games die je dit jaar zult spelen.

  • Verhaal 95 %
  • Gameplay 90 %
  • Grafisch 91 %
  • Audio 97 %
  • Herspeelbaarheid 95 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Een doorgewinterde redacteur die al jaren zijn vak met genoegen uitoefent. Hij houdt van games met een verhalende context, verscholen in een uniek jasje, zoals zijn all time favorites: Journey, Zone of the Enders: The 2nd Runner en To The Moon.

Leave A Reply