Rise of Industry Review

0

Early Access is een Steam service die ontwikkelaars de kans geeft aan een game te werken, terwijl spelers er al mee aan de slag kunnen en feedback geven. Na zo’n 4 jaar in ontwikkeling te zijn, kreeg Rise of Industry op 2 mei eindelijk een full release en kunnen spelers met de afgewerkte versie aan de slag. Wat wij er van vinden, lees je hier.

Rise of Industry situeert ons in begin jaren ’20. Als industrieel en echte ondernemer, is het aan ons om in de wereld een bedrijf neer te zetten dat voldoet aan de noden van de omliggende steden. In Rise of Industry is het bouwen van een emperium bij aanvang redelijk complex. die complexiteit verdwijnt echter razendsnel naarmate je speelt. Je moet in eerste instantie een locatie kiezen voor jouw HQ en wanneer dat geplaatst is, moet je op prospectie. Bekijk welke producten of grondstoffen de bevolking in jouw district nodig heeft, of welke jouw concurrentie niet maakt.

Weinig complexe systemen

Wanneer je de aard van jouw bedrijf bepaald hebt, kan je aan de slag met de techtree. Deze zal op het eerste zicht uitgebreid lijken, maar blijkt al snel compacter te zijn dan je zou denken. Je hebt slechts enkele categorieën  en als je dan eerst nog kiest voor de tech die je sneller laat onderzoeken, ben je er voor je het weet door. Starten doe je telkens met grondstoffen, die je kunt verkopen, opslaan in een magazijn, of verder verwerken in producten. In de techtree kan je dan weer verschillende soorten boerderijen en fabrieken vrijspelen.

Een goede balans tussen alle productie units is erg belangrijk en zorgt ervoor dat jouw productie nooit stil ligt. Hetzelfde geldt dan weer voor de gemaakte goederen; je kan deze verkopen, of weer inzetten in een ander productieproces. En zo kan je wel even doorgaan en telkens complexere producten aanbieden. Bijkomend moet je ook zorgen dat de omgeving niet te veel vervuilt, wat je kan oplossen met lucht- en waterzuiveringsinstallaties.

En hiermee hebben we Rise of Industry zo goed als beschreven. Voor je goed op weg bent met de mechanics, zal er wel wat oefening aan vooraf gaan. Zo moet je eerst zorgen voor een goed verkeer tussen alle eenheden op de kaart, waarna je moet bepalen wat je allemaal nodig hebt voor een bepaald product. Eens je op gang bent en de mechanics onder de knie hebt, kan je pas echt beginnen met een bedrijf op te zetten en te fine-tunen tot in de puntjes.

Creëer je eigen plezier

In eerste instantie is deze game een leuke simulator en kan het wel eens uitdagend zijn om alles tiptop in orde te krijgen. Erg lang zal het echter niet duren voor het nieuwe eraf is en zal veel afhangen van jouw creativiteit om zelf voor plezier te zorgen. De ontwikkelaar biedt enerzijds wel verschillende doelstellingen aan in de vorm van modi en je kan de moeilijkheidsgraad vrij uitgebreid customisen. Al blijft echter de vraag hoe dit voor de meeste spelers gaat bijdragen aan herspeelbaarheid.

Wat ons betreft biedt de game iets te weinig mogelijkheden voor een industriesimulator. Zo krijgen we enkel te zien wat het kost om een unit draaiende te houden, maar zien we niet waar het geld naartoe gaat (HR, belastingen, productiekosten, etc…). Uiteraard heb je dan ook als gevolg dat je daar niet kunt op inspelen. Daar komt ook nog eens bij dat je je nooit echt kunt focussen op één sector en de AI concurrentie eigenlijk net hetzelfde doet als de speler, maar op zijn deel van de kaart. Concurrentie biedt helaas vrijwel geen enkele tegenstand. Hier had de ontwikkelaar iets meer mee kunnen doen.

Simpele grafische stijl

Daarbovenop biedt de grafische stijl weinig ruimte voor creativiteit in het bouwen van industriezones. Hoewel alles er erg leuk en simpel uitziet, kan je ook maar zoveel doen met terraforming en de rasters. Van dergelijke games verwachten we geen AAA content, maar een rondpuntje, kronkelende wegen of wat variatie in de map missen we wel af en toe. Aan de technische kant ontbreekt het wat ons betreft ook. Je kan bij aanvang kiezen uit een kleine, medium of grote map. Met een game die er zo uitziet en op zich niet zo complex is als gelijkaardige titels in het citybuilding genre, kunnen we het ons moeilijk voorstellen dat je 16GB RAM moet hebben voor je je aan een grote map kunt wagen.

Conclusie

Rise of Industry is bij aanvang een leuke simpele industrysim en zal voor de meeste spelers zeker voor een tiental leuke uurtjes zorgen. De game kan aanvankelijk verslavend zijn voor fans van het genre, maar draait al snel uit op een grindfest die erg afhankelijk is van eigen spelcreativiteit. Om zich als echte diepgaande simulator te profileren schiet deze titel wat ons betreft iets te kort. Zo ontbreekt het aan complexe systemen en bereik je erg snel het hoogtepunt van de game. De ontwikkelaar is momenteel nog erg toegewijd en brengt regelmatig updates uit. Hopelijk veranderen nog een aantal zaken in de verdere ontwikkeling van deze titel, maar voorlopig is Rise of Industry zeker geen must have.

68% Potentieel

Rise of Industry is bij aanvang een leuke simpele industrysim en zal voor de meeste spelers zeker voor een tiental leuke uurtjes zorgen. De game kan aanvankelijk verslavend zijn voor fans van het genre, maar draait al snel uit op een grindfest die erg afhankelijk is van eigen spelcreativiteit. Om zich als echte diepgaande simulator te profileren schiet deze titel wat ons betreft iets te kort. Zo ontbreekt het aan complexe systemen en bereik je erg snel het hoogtepunt van de game. De ontwikkelaar is momenteel nog erg toegewijd en brengt regelmatig updates uit. Hopelijk veranderen nog een aantal zaken in de verdere ontwikkeling van deze titel, maar voorlopig is Rise of Industry zeker geen must have.

  • Gameplay 65 %
  • Grafisch/Audio 70 %
  • Herspeelbaarheid/Fun 70 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Een redacteur met jaren game-ervaring die samen met Andy Sensei Gaming opgericht heeft. Over de jaren heen leerde Indy alle genres te appreciëren en waagt hij zich aan elke game die hij maar in handen kan krijgen. Misschien ligt het aan zijn naam, maar vooral de betere indies krijgen zijn aandacht. Zo behoren games als Journey en To the Moon tot zijn absolute favorieten.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.