Scribblenauts Showdown Review

0

Scribblenauts is een bekende puzzle game serie die vroeger werd ontwikkeld door 5th Cell. Deze Scribblenauts Showdown is de eerste game die uitkomt onder de nieuwe ontwikkelaar Shiver Entertainment en ze hebben voor iets nieuws geopteerd: een partygame vol minigames. We waren dan ook zeer benieuwd of dit voor een geslaagde nieuwe combinatie zorgde! Je leest er in deze review er alles over!

Diverse spelmogelijkheden

Er zijn drie verschillende modes waaruit je kunt kiezen: Versus, Showdown en Sandbox. In Versus kan je offline tegen een tweede speler of gewoon tegen de AI aan de slag in een duel. Hier krijg je dan willekeurige minigames voorgeschoteld en wie op het einde het meeste minigames gewonnen heeft, wint het duel. Bij de Showdown modus krijg je de keuze tussen maar liefst 27 minigames die je kan spelen met een maximum van vier spelers. Hier is het de bedoeling dat je kaarten kiest met daarop een bepaalde minigame. Door de betreffende opdracht tot een goed einde te brengen, kan je dan op een fysiek spelbord stappen vooruit zetten naargelang het spel. Tot slot is er nog de Sandbox optie, een freeplay mode waarbij er geen doelen zijn die je moet behalen, en waar je moet proberen om NPC’s gelukkig te maken door een bepaalde minigame te winnen.

Eenmaal gekozen, kan je ook nog over het type minigame beslissen door de optie ‘Wordy, ‘Speedy’ of ‘Both’ te kiezen. Bij ‘Wordy’ moet je eerst een bepaald woord schrijven en dat kan je dan gaan toepassen in je minigame. Een voorbeeld is een race waarbij je je rijdier kiest door het te schrijven. Dit moet dan voldoen aan bepaalde eisen, zoals een specifieke beginletter. Jij en je tegenstander vormen dan een bepaald dier met, zeg maar, de letter ‘d’, wat dan een dino of een duif kan zijn. Tijdens de race beweeg je je dan voort op het door jou geschreven dier. Dit kan tot erg grappige situaties leiden en is erg leuk om je creativiteit de vrije loop te laten!

Bij de optie ‘Speedy’ krijg je korte games voorgeschoteld en hoef je helemaal geen woorden te vormen. Zo moet je bijvoorbeeld eerst een pinàta in stukken slaan, of frisbeeën, …. Deze zijn niet altijd even origineel of vernieuwend, maar blijven wel leuk om ook eens een keertje te spelen met vrienden. Soms heeft de ontwikkelaar ook duidelijk inspiratie gevonden in andere bekende games zoals Frogger, wat dan weer een leuke afwisseling biedt met meer originele, zelf bedachte spelconcepten. Bij de laatste optie krijg je zoals de naam het zelf aangeeft, een combinatie van beide opties.

Ontwerp je eigen Scribblenaut

Voor je werkelijk begint te spelen, is er ook de mogelijkheid om je Scribblenaut volledig aan te passen naar je eigen smaak. Van kop tot teen kan je het uiterlijk van je Scribblenaut bepalen. Door het winnen van minigames krijg je bovendien Starites ter beschikking waarmee je nieuwe Scribblenauts of outfits kan vrijspelen. Wees dus zeker creatief!

De Scribblenauts hebben een cartoon uiterlijk en alles speelt zich af in een kleurrijke omgeving. Tijdens de game klinkt er een vrolijk deuntje op de achtergrond dat het feest gevoel onmiddellijk doet opborrelen. In totaal zijn er acht werelden die veel afwisseling bieden in het aanbod van minigames en elk een eigen stijl hebben. Zo kan je kiezen voor de dierentuin, een verboden Maya stad, een trein en meer…

Ideaal voor spelletjesavond met vrienden

Deze game is bovendien een echte aanrader voor een leuke avond met vrienden. Je kan je wel enkele uren zoet houden met tegen elkaar te strijden in het immense aanbod van minigames. Dankzij het unieke spelconcept is er vaak aanleiding tot hilarische momenten (voornamelijk bij de woordspelletjes) en zelfs niet-competitieve spelers voelen de rivaliteit opborrelen tijdens het spelen. De regels zijn ook zeer eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen, en bijgevolg kan je het zeker ook spelen met kinderen.

Ideaal voor een leuke avond met vrienden, maar misschien toch iets minder leuk om alleen je tijd mee te vullen. In totaal heb je 27 minigames die éénmaal gespeeld, niet echt geschikt zijn om tot vervelens toe te herhalen. In de Sandbox mode kun je wel Starites verzamelen, maar in vergelijking met de eerdere Scribblenauts games, is deze game mode veel beperkter. De ontwikkelaar heeft bijgevolg een leuke party game op de markt gebracht. Helaas is er verder weinig aanwezig om de Scribblenauts liefhebbers, die liever alleen spelen, te kunnen bekoren.

Als je een leuke game zoekt om je een avond uit te leven met vrienden of om je kinderen enkele uurtjes zoet te houden, dan is Showdown de geschikte game. De minigames hebben allemaal simpele regels en bieden je als gamer de kans om je creativiteit de vrije loop te laten. Veel grappige situaties vinden daarnaast hun oorsprong in de unieke gameplay. Maar als je op zoek bent naar een game die leuk blijft om te spelen, ben je bij Scribblenauts Showdown aan het verkeerde adres.

80% Fun

• Gameplay 80 %
  • Audio 90 %