Sea of Thieves Review

0

Weet de game ‘Sea of Thieves’ zijn hoofd boven water te houden? Peddel verder, maar verwacht niet dat je het droog houdt!

Bij Sea of Thieves zijn er 2 uitkomsten mogelijk: je haat de game, of je vindt hem geweldig. Dat het er allemaal mooi uitziet, daar kunnen we het misschien wel over eens zijn met zijn allen. De golven die tegen je schip slaan zijn gewoonweg formidabel. Prachtige lichteffecten doen zich voor, en ook de eilanden zijn gewoon een streling voor het oog. De ontzettend hoge verwachtingen die geschept werden door de verkoopcijfers vlak na release, zouden doen vermoeden dat men de game over het algemeen de hemel in prijst. Helaas blijkt dit bij veel spelers, waaronder ook ik, toch niet het geval.

In dit piratenleven wordt je eropuit gestuurd door drie Trading Companies, om telkens iets te vinden en weer terug te brengen. De een stuurt je eropuit met een schatkaart, de ander wilt schedels van gestorven kapiteins, en de laatste is vooral gewoon op zoek naar goederen. Hoewel de moeilijkheidsgraad van de opdrachten wellicht wat toeneemt, blijft het altijd een spelletje waarin je van A naar B vaart en weer terug. Het leukste, maar tegelijkertijd ook het verschrikkelijkste en meest frustrerende is dat het een game is die schreeuwt om degelijke samenwerking. Er moet een kapitein zijn die de richting bepaalt, iemand moet op de uitkijk staan in het kraaiennest, de kaart moet bestudeerd worden, de zeilen gehesen en zelfs wat muziek mag er verzorgd worden. En dan spreken we over een rustige periode; zodra je op de vlucht moet slaan voor een vijandig schip is al deze teamplay nog veel crucialer. In je random online teamplayers vind je deze samenwerking helaas niet gauw. Als je de mogelijkheid hebt om met een aantal van je eigen vrienden samen te spelen, dan moet je er absoluut voor gaan en wordt het wellicht nog een succes. Zo niet, dan mag je verwachten dat je als beginner wordt opgesloten in een kooi onderin het schip waar je medespelers je laten rotten tot je een ons weegt. Heb je het geluk dat ze je bovendeks laten, heb je waarschijnlijk geen flauw idee wat je moet doen of waar jullie mee bezig zijn. Van de game zelf hoef je geen uitleg te verwachten. Communicatie is dus een cruciaal punt binnen deze game, en tja, daar moet je van houden. Er is een voicechat, maar ook voorgekauwde berichten in geschrift. De leukheidsfactor van je piratenpartijtje hangt dus grotendeels af van de sociale vaardigheden van jezelf en je medespelers. Iets waar ik zelf graag voor bedank, met de vele misselijkmakende piraten die ik heb mogen ontmoeten op deze zee. Het idee mag dan wel leuk zijn, maar onze irritante medemens maakt het ons vaak gewoon onmogelijk.

Buiten de goeie looks, het leuke idee en het beklag over onze medemens, is de game eigenlijk gewoon karig. Het is erg repetitief, en er is gewoon niet veel te doen. Met een goed team zullen er vast wat onvergetelijke ervaringen te vinden zijn, maar zodra dat mist is het een en al ergernis en verveling. Er is geen uitleg, en er is geen duidelijk einddoel te bekennen. Wat mij betreft kunnen we dit schip laten zinken.

Diep in de zee

60% Fail

• Verhaal 40 %