Shadow of the Tomb Raider Review

0

Nieuwe avonturen van Lara Croft, wie kijkt daar niet naar uit? Heb je zin in een wild avonturengame, dan is Tomb Raider natuurlijk de ideale oplossing en daar ben je dan ook meteen enkele uren zoet mee. We testten de nieuwe Shadow of the Tomb Raider en we vonden hem zeker geslaagd!

Het verhaal van Shadow of the Tomb Raider is eigenlijk niet veel verschillend ten opzichte van zijn voorgangers. Het speelt zich dan ook een aantal maanden af na Rise of the Tomb Raider en zoals je al kan raden kan Lara voor geen twee minuten stil zetten. Onze avonturierster is dan ook continu op zoek naar onontdekte gebieden uit de oudheid. In dit verhaal gaat ze naar Peru en Mexico om de wereld te redden van zijn ondergang. Dat loopt niet zoals verwacht, aangezien Lara zelf dat einde heeft gestart. Natuurlijk wil Lara dit rechtzetten en komt daarmee in contact met Trinity.

Trinity is een grote militaire organisatie met een hoop geld om allerlei wapens en huurlingen te financieren, maar vormt voor Lara de grootste dreiging. Hun leider, Dominguez, is ook uit op de artefacten die het einde van de wereld kunnen veroorzaken. Je kan het al raden, want ook in deze game wordt het een kat en muis spelletje om als eerste de juiste artefacten te vinden en elkaar een kopje kleiner te maken.

Voor ons is het absoluut geen probleem dat dezelfde formules als in de vorige games worden gehanteerd, want die zijn gewoonweg succesvol. Toch zien we veel bekende elementen uit de vorige games terugkomen, wat het enerzijds voor de gamer gemakkelijk maakt, maar anderzijds zorgt het voor een gebrek aan vernieuwing. Zo zijn de interacties tijdens het spel, bijvoorbeeld om een deur te openen, exact dezelfde. Ook de kampvuren zijn een bekend gegeven in het spel, want daar kan je skills toevoegen, wapens upgraden, je outfit aanpassen en gebruik maken van fast travel.

Toch is de gameplay beter dan zijn voorganger, want interacties gaan vlotter, maar ook bijvoorbeeld dat Lara automatisch bukt en kruipt zorgt ervoor dat de game smooth verloopt. Geen geklungel meer! Alhoewel, hier moeten we eventjes op onze woorden terugkomen. Als je aan het klimmen bent en van de ene richel naar de andere wilt gaan, gebeurt het soms wel dat je er gewoon naast vliegt en de afgrond in duikt. Je moet heel precies mikken naar waar je wilt springen, anders is het game over. En dat is soms wel frustrerend dat je net die centimeter niet goed oriënteert.

Verder is de game ook meer dan alleen het verhaal doorlopen. Het is zeker interessant om de omgeving te verkennen naar nuttige materialen en collectibles, maar je kan ook jagen om die materialen te verkrijgen. Die grondstoffen zijn best wel belangrijk om nieuwe wapens en outfits te maken. Vervelend is dat er steeds wel in beeld komt wat je opraapt, maar totaal geen idee hebt wat het is. De symbolen zijn vrij onduidelijk en je weet ook niet wat ze er mee bedoelen. Dat is best wel jammer, want soms zal je op zoek moeten gaan naar specifieke materialen, maar weet je alleen welk symbooltje het is maar geen benaming.

Je zal ondertussen wel al door hebben dat de game niet lineair is, maar een open wereld game. Je kan dus altijd terug naar eerdere punten die je hebt ontdekt, want soms kan je bepaalde tombes of cryptes nog niet binnen omdat je niet de juiste benodigdheden hebt. Later in de game heb je die wel en kan je via het fast travel systeem de resterende gebieden ontdekken. Die tombes en cryptes leeghalen vergt soms wat tijd en dat is ook tijd dat je niet aan het vechten bent, want dikwijls ben je uren bezig, zonder één vijand te zien. En dat is ook best jammer, dat het vechten in mindere mate aanwezig is. De tombes zelf zitten boordevol puzzels. De ene al wat gemakkelijker als de andere, maar sommige zijn best wel pittig.

Natuurlijk is een Tomb Raider game geen Tomb Raider game als die uitdaging ontbreekt. Moesten er nu ook nog vijanden van Trinity aanwezig zijn, dan zouden deze al veel interessanter en misschien ook wel leuker zijn. Grafisch is de game dan weer een pareltje. Net zoals zijn voorgangers die al behoorlijk goed waren is ook Shadow of the Tomb Raider een mooie game met een prachtige natuur, want dat is de natuurlijke habitat van Lara.

De tijdsduur van de game is ook aanzienlijk. Het verhaal heb je niet in een paar uurtjes uitgespeeld. Je gaat ook eventjes terug in het verleden om als een kleine Lara op ontdekking te gaan. Dat allemaal maakt de game net zo goed. Veel uitdagingen, mooie graphics, een goede lengte en gewoon puur speelplezier. Meer moet het soms niet zijn, toch?

Succesformule verder gezet

80% Prachtig

• Herspeelbaarheid/fun 80 %