Soulcalibur VI Review

0

Hoewel het fightinggame landschap gedomineerd wordt door kleppers als Tekken en Street Fighter, zou men bijna de Soulcalibur reeks vergeten. De  wapengebaseerde vechtreeks liet voor het laatst in 2012 nog eens een hoofdtitel op ons los en doet dat nu weer, met Soulcalibur VI. Heeft de reeks het nog steeds? Kom dat in onze review te weten!

Verhaallijnen in fighting games zijn zelden van hoog niveau en dienen meestal als tutorial voor het online gebeuren. En hoewel we in Soulcalibur geen onvergetelijk avontuur mogen verwachten, krijgen we toch dat tikkeltje meer dan we gewoon zijn. Bij wijze van reboot gaan we in Soulcalibur VI de gebeurtenissen uit de hele eerste game herbeleven en hier en daar een extra beeld krijgen. Daarvoor keren we terug naar de 16de eeuw, waar onze gekende personages op zoek gaan naar de Soul Edge, een legendarisch zwaard. Elk personage heeft zo zijn beweegreden en daar kan je in willekeurige volgorde achter komen. Je kiest zelf in welke volgorde je het verhaal volgt.

Niets nieuws en ongewoons, maar wat met kop en schouders boven water steekt in de fighting scene, is Libra of Soul. In deze modus kan je jouw eigen personage opmaken en gewapend met jouw eigen motieven, deelnemen aan de gebeurtenissen rond de Soul Edge. Zo ontpopt zich een soort van text-based avontuur, waarin je keuzes moet maken die je al dan niet in de problemen brengen. Het blijft een vechtspel uiteraard. Deze modus zorgt voor iets meer betrokkenheid bij de storyline dan wat andere games kunnen aanbieden en zorgt voor veel variatie in de gevechten. Maar niet iedereen zal deze manier van storytelling smaken uiteraard, en als je houdt van indrukwekkende cinematics, ben je eraan voor de moeite.

Maar genoeg over de storymodes, deze game draait natuurlijk voornamelijk rond keihard knokken. Voor je aan de slag gaat met Soulcalibur VI moet je voor jezelf bepalen of weaponbased fighters iets voor jou zijn. Is dat zo? Hou je dan maar klaar voor een erg soepel spelende game met een erg uitgebreid scala aan moves. Een nieuwigheid in de reeks is allereerst de komst van Reversal Edge, een manier om jezelf te verdedigen en terug te bijten. Wanneer je deze move bovenhaalt, spettert het langs alle kanten en is het erg belangrijk welke aanval je kiest. Reversal Edge is immers een soort van blad-steen-schaar spelletje waarbij de ene aanval sterker is dan de andere. Daarnaast heb je ook de Lethal Hit, wat een erg krachtige aanval loslaat op jouw tegenstander mits je onder de nodige omstandigheden de juiste dingen doet.

In essentie is de game erg simpel, met maar drie verschillende aanvalsknoppen. Het is de complexiteit van de nieuwe gameplay elementen en jouw bewegingen die het hem moeten doen. Zo is Reversal Edge een combinatie van geluk en redelijk wat inzicht. Daarnaast is jouw positionering erg belangrijk en kan een snelle stap naar links de sterkste aanval onschadelijk maken.

Naast de storymodes kan je het uitvechten zowel online als offline. Online mag het gezegd zijn dat er nagenoeg geen lag is. Alles voelt even strak aan als offline. Voor je online gaat, is het wel aangeraden om een eigen personage te customisen. Je wil immers niet onderdoen voor alle geniale karikaturen die je online kan tegenkomen, want customisation is een erg belangrijk en uitgebreid onderdeel van Soulcalibur VI. Zo kan je jouw loadout aanpassen, of je volledige uiterlijk een make-over geven. Offline kan je het naast de training en arcade modus, ook opnemen tegen de computer of tegen een tweede speler. Hier zien we echter niets nieuws in het genre.

Soulcalibur VI neemt het op tegen al het ander geweld in het genre en moet zeker niet onderdoen voor reeksen als Tekken. De weaponbased fighter komt met verfrissende nieuwigheden en speelt ook erg soepel. Hoewel op het eerste zicht een simpele straightforward fighting game, is Soulcalibur VI complexer dan je zou kunnen denken. En toch is deze game perfect om te beginnen voor wie nieuw is in de reeks. Een waardige titel in het genre.

81% Soul

• Verhaal 75 %
  • Gameplay 85 %