Starlink: Battle for Atlas Review

0

Het was tijdens de E3 2017 dat Starlink: Battle for Atlas voor het eerst aan het publiek werd getoond, wat zorgde voor een goede en gemengde ontvangst. Door de grote nadruk op het aanschaffen van speeltjes vroegen velen zich af wat Ubisofts focus precies ging zijn. Tijdens de E3 van dit jaar verdwenen de grootste zorgen, want we zagen ineens een volwaardige Star Fox-game met een diepgaand ruimteavontuur en met de mogelijkheid om geweldig uitziende speelgoedschepen te kopen. Lukt het Ubisoft om zonder de gameplay teveel te verzuren een toy-to-life formule te brengen? Zoals altijd pluizen wij het voor jullie uit!

Her verhaal van Starlink volgt een kleine bemanning aan boord van een groot schip genaamd de Equinox. Bij het verder onderzoeken van het Atlas-sterrenstelsel wordt de groep aangevallen door de Fallen Legion en komen ze tijdelijk vast te zitten op een vreemde planeet. Nadat ze erin geslaagd zijn om enkele van de nabije bewoners te helpen, weet het team zichzelf te redden, maar hier zit een kostprijs aan verbonden: hun kapitein is door de Fallen Legion meegenomen. Hierdoor heeft het team twee doelen: hun kapitein terugkrijgen en Atlas helpen beschermen tegen de Fallen Legion. Switch-spelers kunnen kennis maken met de Star Fox-crew, die op zijn beurt hun eigen verhaal te vertellen hebben terwijl de geheimen van Atlas zich beginnen te ontvouwen.

In Starlink: Battle for Atlas draait het centrale toys-to-life concept om het schip en het pilootsysteem. Het speelgoed valt onder drie hoofdcategorieën: Schip, Piloot en Wapen. Er zijn twee wapens om je schip mee uit te rusten met steeds een piloot in de cockpit. De schepen komen in verschillende maten en vormen, terwijl één van de piloten – en misschien wel de meest aansprekende – Fox McCloud is. Vergis je niet in zijn inclusie als een cameo omdat de hele cast van Star Fox een rol speelt in het verhaal van de game. Ze lijken zelfs allemaal mooi in de vooraf gegenereerde tussenfilmpjes voor de verhaalgebeurtenissen.

Ondanks het toys-to-life concept was het verrassend om te zien dat de productiewaarden absoluut top-end zijn in termen van de algehele visuele presentatie. Zelfs op de Nintendo Switch-hardware voelt de game technisch dubbelzinnig, waardoor spelers grote planeten kunnen verkennen zonder dat er een enkel laadscherm in zicht is. Dit is iets dat je meteen zult beseffen als je neerstort op de eerste planeet en dan later het schip repareert om je vlucht naar de ruimte te maken.

Ondanks het aanbieden van zo’n geweldige presentatie, zijn er twee belangrijke elementen waar het spel onder lijdt. De eerste is de focus op toys-to-life, het doet meer kwaad dan goed. Ik heb het speelgoed getest om te zien of ze iets zinvols te bieden hadden, maar het feit is dat je alleen alle extra verkrijgbare piloten, wapens en schepen kunt krijgen door een digitale editie te kopen. Het fysieke speelgoed heeft hierdoor geen goed doel en hoewel het ontwerp er best mooi uitziet, heb ik nooit het gevoel gekregen dat het aantrekkelijk genoeg is om ze te verzamelen. Het voelt gewoon als een nieuw concept dat in dit spel is verwerkt.

Het tweede minpunt zijn de vele repetitieve missies waar je je doorheen moet zien te slaan. De grafische pracht en praal maakt het wel doenbaar: je zult prachtige vergezichten zien, ontmoet fascinerend buitenaards leven en je zult een aantal spectaculaire luchtgevechten in de ruimte doen met wapens die bevredigend zijn. Jammer genoeg missen de quests variatie, niet moeilijk als de meeste missies slechts fetch quests zijn. Gelukkig wordt hoofdverhaal echter wel wordt afgehandeld. Elke campagnemissie kan leiden tot meerdere vooraf gegenereerde tussenfilmpjes die het verhaal vooruit helpen en ze zijn altijd leuk om te zien.

Starlink: Battle For Atlas is een volledig open wereld ruimte-sim. Je hebt een beperkt aantal planeten die je kunt verkennen, die beschikken over hun eigen unieke missies en geheimen om te ontdekken. Door het toy-to-life concept heb je voor de customization van schepen twee opties: je gebruikt de verschillende speelonderdelen om een schip aan te passen of je doet het gewoon in de game zelf. Het is dus helemaal niet noodzakelijk om het speelgoed hiervoor te kopen en te gebruiken. Hoewel we spreken over customization, is het toch maar een beperkte functionaliteit waardoor er zeer weinig is aan te passen.

Piloten kunnen ook experience points verzamelen om bepaalde skills te verbeteren en te ontgrendelen. Deze skills hebben echter nooit het gevoel dat ze iets beters doen dan wat je kunt doen met mods voor wapens of het schip. De moeilijkheidsgraad is zelfs al eenvoudig genoeg dat je niet veel uitdagingen zult hebben met de standaardinstelling. De wapens zijn best cool, en je kunt zelfs de kracht van meerdere wapens in sommige gevallen combineren, wat helpt om een dreiging vrij snel te elimineren. Wapens hebben meestal elementaire eigenschappen, dus het komt niet als een verrassing dat iedere vijand zwak is voor een bepaald element. Wanneer je een nieuwe vijand tegenkomt, laat het spel hun zwakheid in een tutorial zien, zodat je wapens voor ze kunt veranderen. Jammer eigenlijk dat Ubisoft het ons niet zelf laat ontdekken, dat zou al direct meer variatie en uitdaging in de game stoppen.

Starlink: Battle for Atlas is een geweldige game, zelfs zonder het speelgoed. Starlink is ook één van de weinige RPG’s die zich bezighoudt met thema’s als ruimte en technologie en dus niet alleen pure fantasy is. Ubisoft brengt met Starlink: Battle for Atlas een game met een interessant verhaal en meeslepende gamesystemen. Als ze alleen hier en daar nog wat dingen tweaken, heeft Ubisoft zeer zeker een solide nieuwe IP op zijn naam staan.

Een solide nieuwe IP

77% Awesome

• Verhaal 80 %