Syberia 3 Community Review

0

Maar liefst dertien jaar na Syberia 2, is nu eindelijk Syberia 3 uitgekomen. Syberia 2 was begin maart nog gratis te downloaden via EA Origin en werd bij release ook al goed ontvangen. Zet Syberia 3 deze positieve lijn verder?

Verhaal

Syberia 3 is een combinatie van Point & Click, en een puzzelgame. Net zoals in de vorige delen kruip je in de huid van Kate Walker, die zomaar zou kunnen doorgaan voor de minder knappe zus van Lara Croft. In dit derde deel probeert ze de Youkolstam te helpen. Het verhaal is vermakelijk en vooral heel mysterieus. Je hoeft de vorige delen niet gespeeld te hebben, maar je hebt soms wel het gevoel wat gemist te hebben. De boeiende dialogen, leuke karakters, sfeervolle omgeving en passende muziek dragen ook zeker bij aan het verhaal. Er zijn ook Nederlandse ondertitels aanwezig van een aanvaardbaar niveau, mensen met dyslectie zullen echter wel in de problemen komen, want de ondertitels zijn soms sneller verdwenen dan de tekst uitgesproken is.

Langzaamaan

Je maakt soms heel traag vorderingen in Syberia 3. Voor een op het eerste zicht eenvoudige taak ben je gemakkelijk een uur bezig, omdat elke puzzel uit verschillende stappen bestaat. De puzzels zijn bij momenten ook vrij pittig, dit komt vooral doordat het spel je doorgaans aan je lot overlaat. Een map was bijvoorbeeld handig geweest. Het onhandig vast camerastandpunt en het trage wandeltempo zorgen voor extra sloomheid. Gelukkig is er een loopfunctie, al lijkt die steevast ingesteld op ‘aan vijf kilometer per uur joggen door het park op zaterdagochtend’.

Technische problemen

Hiermee komen we aan de grootste irritatie van de game. Er is zeker geen sprake van een stabiele frame rate en de bugs, glitches, onzichtbare muren en dingen die simpelweg niet goed werken, zijn niet meer op twee handen te tellen. Het lijkt alsof Syberia 3 nog in Early Access of de bèta fase zit, terwijl dit zeker niet het geval is.

Hieronder een video van een mogelijke bug die je kunt tegenkomen in Syberia 3 vanop het youtubekanaal ‘PandaS’. Helaas zijn niet alle bugs zo hillarisch als deze:

Patches

De PC-versie heeft ondertussen 2 patches mogen ontvangen, deze zouden onder andere moeten helpen bij stem/ondertitel synchronisatie in cut-scenes en tal van andere bugs. De console-versies zitten nog steeds te wachten op enkele broodnodige patches.

Syberia 3 heeft zeker veel potentieel binnen het genre, maar momenteel komt dit er nog niet volledig uit. Ontwikkelaar Microids heeft nog flink wat werk voor de boeg. Op het moment van schrijven kost de game tussen rond de 40-50 euro, wat het op dit moment zeker niet waard is. Met enkele belangrijke patches en een stevige prijsverlaging is de aankoop zeker te overwegen.

63% Awesome

• Verhaal 75 %
  • Gameplay 40 %