Tales of Vesperia – Definitive Edition Review

0

Deze week verscheen de Definitive Edition van Tales of Vesperia, één van de meest succesvolle delen uit de ‘Tales of’-serie. Ter gelegenheid van de 10de verjaardag werd de eerste game aangevuld met nieuwe personages, missies en kostuums. Wij waren alvast erg nieuwsgierig om deze nieuwe content te testen!

In JRPG’s is het vooral de verhaallijn die goed moet zitten om de game de moeite waard te maken.  Voor deze game is hier aan voldaan. Het thema is een combinatie van corruptie, verraad, eer en liefde in een grappig jasje en als gamer geniet je volop van deze originele mix.

In ‘Tales of Vesperia’ draait het allemaal om ex-soldaat Yuri Lowell, die een bende vormt om zo Terca Lumireis te redden. Voor zijn energie is deze plaats afhankelijk van zogenaamde Blastia. Het zijn magische ringen die een verdedigingsschild rond de stad vormen. Jammer genoeg worden deze Blastia gestolen en is het de taak van Yuri en zijn clan om ze te vinden en zo de wereld te redden. Naast Yuri bestaat de clan Brave Vesperia uit Estelle, een jonge edelvrouw; er is Karol, een jongen die zijn eigen gilde wenst op te richten; Rita, een eigenwijze studente; Raven, een rustige jongen die goed met pijl en boog overweg kan; Judith, een mysterieuze dragonder; en de hond Repede.

In de nieuwe Definitive Edition wordt de clan uitgebreid met twee extra speelbare personages: Patty Fleur, een gek piraten meisje vol energie en Flynn Scifo, Yuri’s beste vriend en Imperial Knight. Beide zijn een leuke toevoeging aan de originele versie en brengen het verhaal een niveau hoger dankzij extra intriges. Flynn en Yuri zijn namelijk naast elkaars beste vriend ook rivalen en tijdens de game zorgen hun conflicten voor een extra humoristische toets.

Naast de twee nieuwe personages bevat de Definitive Edition ook extra inhoud zoals nieuwe omgevingen, uitrustingen, missies en zelfs technieken. Op technisch vlak werd de originele PlayStation 3 en Xbox 360 game uit 2008 bijgewerkt qua graphics en Bandai Namco is er met glans in geslaagd om Tales of Vesperia naar een hoger niveau te tillen. De verschillende omgevingen zijn prachtig afgewerkt en bevatten kleine details om ze zo levensecht mogelijk te maken. Alles verloopt ook vlotter en speelt makkelijker in vergelijking met de oude editie. Dit komt vooral tot uiting in de gevechten.

Het vechtsysteem van de game is gebaseerd op Lineair Motion. Spelers besturen een enkel teamlid in real-time gevechten terwijl de andere teamleden worden bestuurd door een op maat gemaakte set van Artificial Intelligence commando’s. Spelers kunnen tussen de vier personages wisselen op ieder moment tijdens een gevecht en zowel fysieke als Mystic Artes aanvallen uitvoeren. Bij het verslaan van vijanden verdien je HP en TP en leer je nieuwe vaardigheden aan om zo je personage te upgraden.

Het vechten is niet zo moeilijk en enkel gevechten met bosses blijven een uitdaging om tot een  goed einde te brengen. Dat is bijgevolg een minpuntje, maar heeft aan de andere kant het voordeel dat je als beginneling er wel vlot mee weg bent. Als je nog niet bekend bent met het RPG-genre is dit een goede game om te starten.

Qua gameplay is de Definitive Edition zeker de moeite om te kiezen in vergelijking met de originele game. Jammer genoeg laten de stemmen van de personages wel wat te wensen over. De originele acteurs werden vervangen en bijgevolg is de voice-acting niet meer synchroon. De mondbewegingen zijn niet gelijktijdig met het uitspreken van woorden bij conversaties en als je hierop begint te letten, kan dat storend zijn als gamer.

Op het vlak van audio scoort de game dan weer erg hoog. De titelsong werd ingezongen door Bonnie Pink en de soundtracks werden voorzien door Motoi Sakuraba en Shinji Tamura. Beide zijn bekende namen bij Bandai Namco. Ze waren ook verantwoordelijk voor de andere soundtracks uit de Tales-serie en wisselen trage, simpele muziek bij bv. een grot af met emotionele melodieën tijdens de conversaties tussen personages. Zo krijg je als gamer onmiddellijk info over de situatie waarin je je bevindt en heb je niet het gevoel dat je steeds naar een repetitief opnamebandje aan het luisteren bent.

Tales of Vesperia: Definitive Edition is bovendien een game die nooit lijkt te eindigen. Dit heeft het vooral te danken aan de mogelijkheid om je personage verder te ontwikkelen. Je kan door het winnen van de gevechten nieuwe vaardigheden leren, je krijgt extra wapens en er zijn zelfs nieuwe technieken die je kan vrijspelen.

Verdict

Als je houdt van klassieke JRPG’s waarbij je ongestoord mag rondrennen, vijanden neerslaan en dit alles in een prachtige magische wereld, dan is Tales of Vesperia: Definitive Edition zeker een game voor jou. De game beschikt over een eenvoudig vechtsysteem, het verhaal is origineel en zit goed in elkaar en de clan bestaat uit goed uitgewerkte personages met een unieke persoonlijkheid. Op het vlak van moeilijkheidsgraad en voice-acting kan de game wel wat verbeteringen gebruiken, maar deze doen geen afbreuk aan het algemene gameplezier. Bandai Namco is voor deze remastered versie dus zeker geslaagd.

Een geslaagde remaster

83% Awesome

Als je houdt van klassieke JRPG’s waarbij je ongestoord mag rondrennen, vijanden neerslaan en dit alles in een prachtige magische wereld, dan is Tales of Vesperia: Definitive Edition zeker een game voor jou. De game beschikt over een eenvoudig vechtsysteem, het verhaal is origineel en zit goed in elkaar en de clan bestaat uit goed uitgewerkte personages met een unieke persoonlijkheid. Op het vlak van moeilijkheidsgraad en voice-acting kan de game wel wat verbeteringen gebruiken, maar deze doen geen afbreuk aan het algemene gameplezier. Bandai Namco is voor deze remastered versie dus zeker geslaagd.

  • Verhaal 90 %
  • Gameplay 75 %
  • Grafisch 80 %
  • Audio 90 %
  • Herspeelbaarheid 80 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Mijn naam is Linda. Gamen heeft me in de ban gekregen toen ik zo’n 12 jaar oud was met de eerste PC games zoals Age of Empires, Croc, Tomb Raider, Call of Duty… Hierna volgde de GameBoy met Pokémon, PS2 met Champions of Norath, Time Splitters, Prince of Persia, maar ook 3D platform games zoals Ratchet & Clank, Sly Racoon, enz... kunnen me smaken ! Ik probeer een zo duidelijk en compleet mogelijk beeld te geven van de games die ik review en hecht veel belang aan een originele verhaallijn, realistische beelden en coole nieuwigheden.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.