The Division 2 Review

0

Enkele jaren terug begaf Ubisoft zich in ongekend territorium met The Division. De game wist een grote fanbase bijeen te verzamelen en men kon wel degelijk van een succes spreken. Wil je weten of Ubisoft met The Division 2 deze succesvolle formule weet verder te zetten? Lees dan vooral verder.

Enkele maanden nadat het Green Virus schoon huis hield in New  York, begeven we ons richting Washington D.C.. In de Amerikaanse hoofdstad hebben de Division agenten en de Joint Task Force hun basis opgebouwd in het Witte Huis. Van hieruit ga je als Division Agent strijden tegen de verschillende facties die de stad bezetten, in de hoop een remedie te vinden tegen het meedogenloze virus.

Met Washington D.C. zet Ubisoft een interessante omgeving neer, met heel wat herkenbare monumenten en locaties. De prachtig nagemaakte wereld nodigt zeker uit om te verkennen en onveilig te maken. Dit is overigens ook noodzakelijk als je enigszins wat diepgang wil wat verhaal betreft. Erg duidelijk is de game niet in zijn opzet en dat kan voor heel wat spelers toch wel een probleem worden. Er is ook erg weinig motivatie om een missie aan te gaan, aangezien ze zo goed als allemaal dezelfde opzet bieden. Wat het probleem ook mag zijn, je begeeft je naar locatie X en komt hierbij telkens een horde vijanden tegen. We gebruiken het woord niet graag, maar repetitief hoort hier zeker thuis.

Fun

Een repetitieve verhaallijn en missies zijn een redelijke doorn in het oog, maar worden enigszins goedgemaakt door de hoge funfactor van de game. In The Division primeert de gameplayervaring en coöp-gameplay, en dat is in deze tweede telg niet anders. Ubisoft wist met Washington D.C.  goed om te gaan en heeft het leveldesign serieus opgedreven. Naast knallen in het Witte Huis of aan de Lincoln Memorial, is de wereld voorzien van leuke uitdagende setpieces. Zo neem je het bijvoorbeeld op tegen eindeloze vijanden in post apocalyptische bibliotheken, musea en ondergrondse subways.

Bijkomend wordt een groot deel van de games charme bepaald door de gereviseerde gameplay ten opzichte van The Division 1. Vijanden zijn niet langer enorm moeilijk af te maken, wat in de voorganger dikwijls frustrerend kon zijn. Vanaf nu is geen kwestie van uithoudingsvermogen meer, maar zullen tactiek en skill triomferen. De wapens zijn daarnaast erg soepel bestuurbaar en zijn volledig aanpasbaar. Je kunt ze uitrusten met  verschillende mods, gaande van scopes tot skins, die je kunt vinden in de omgeving, of krijgt bij het voltooien van een objective. Aangezien loot een groot deel van de game blijft, kan je naast wapens ook andere gear vinden in de omgeving om je personage mee uit te rusten. Je kunt je character een serieuze basis geven door hem volledig uit te rusten met de beste gear die je kunt vinden. Helaas mankeert hier wat variatie en zal je vaak dezelfde items tegenkomen, maar met een nieuwe skin of andere stats.

Bijkomend wordt een groot deel van de games charme bepaald door de gereviseerde gameplay ten opzichte van The Division 1. Vijanden zijn niet langer enorm moeilijk af te maken, wat in de voorganger dikwijls frustrerend kon zijn. Vanaf nu is geen kwestie van uithoudingsvermogen meer, maar zullen tactiek en skill triomferen. De wapens zijn daarnaast erg soepel bestuurbaar en zijn volledig aanpasbaar. Je kunt ze uitrusten met  verschillende mods, gaande van scopes tot skins, die je kunt vinden in de omgeving, of krijgt bij het voltooien van een objective. Aangezien loot een groot deel van de game blijft, kan je naast wapens ook andere gear vinden in de omgeving om je personage mee uit te rusten. Je kunt je character een serieuze basis geven door hem volledig uit te rusten met de beste gear die je kunt vinden. Helaas mankeert hier wat variatie en zal je vaak dezelfde items tegenkomen, maar met een nieuwe skin of andere stats.

En om je personage helemaal stevig in zijn/haar schoenen te steken, kies je ook best de juiste perks en skills uit voor jouw build. Perks zullen vooral op hogere levels van belang zijn, terwijl skills erg jouw speelstijl kunnen beïnvloeden. Met keuze uit acht skills (turrets, seekermines, drones, …) waarvan je er telkens twee kunt combineren, kan je kiezen voor afstandsbuild, close combat, een agressieve speelstijl etc… Belangrijk om te weten is dat perks en skills vooral handig zijn voor solospelers. Ook de AI kreeg een make-over, wat maakt dat je niet onbezonnen aan een level mag beginnen. Het is zaak om altijd een strategie klaar te hebben.

Coöp

Alleen is ook maar alleen en kan de game met momenten lastig maken. We krijgen ook vaak het gevoel dat de opzet iets meer naar samenspel gericht is. The Division 2 kan op latere levels tergend moeilijk en frustrerend zijn voor wie alleen speelt. Wie echter genoeg vrienden ter beschikking heeft voor een coöpsessie, kan dat erg simpel. Ook zal je geen enkel probleem ondervinden wanneer jij of je vrienden een erg uiteenlopend level hebben. De levelscaling voor coöpmissies werkt gelukkig uitstekend. Coöp is trouwens enkel beschikbaar voor hoofdmissies en Strongholds, dus zijmissies moet je nog steeds alleen voltooien. Een vreemde keuze als je het ons vraagt, maar goed.

Bugs

Hier speelden we The Division 2 op de basis PS4, maar de game zal ongetwijfeld de typische Pro upgrades hebben. Toch merken we op dat deze game grafisch, hoewel zeker niet slecht, ook niet bepaald van opmerkelijk niveau is. Geluidsgewijs zit het dan wel weer snor. Zo zullen geluiden variëren naargelang de omgeving, weer, enzoverder…

Helaas kampt The Division 2 toch ook met redelijk wat bugs. Eigen aan de basis PS4 of niet, meer dan eens hadden we last van serieuze framedrops die de game nagenoeg onspeelbaar maakten. Tijdens een missie waarin je niet simpelweg kunt saven en herstarten door de online aard van de game, kan dat enorm nefast zijn voor de gemoedstoestand van de speler *gooit controller*. Soms werden we ook uit sessies gegooid en wilden sommige skills niet werken naar behoren. Redelijk wat bugs zijn echter al verholpen, of mogen binnenkort nog de nodige patches verwachten.

verdict

The Division 2 krijgt zodanig veel verbeteringen, dat we wel degelijk van een waardige en degelijke sequel kunnen spreken. De gameplay kreeg de nodige tweaks, zonder al te veel te veranderen voor oude rotten. En hoewel de The Division 2 enorm plezant is om te spelen, de game richt zich eerder naar coöpgameplay. Solospelers zullen zo al snel tegen een moeilijkheidsbarrière aanlopen. Bijkomend is het verhaal niet bepaald interessant en kunnen de missies met momenten repetitief worden. Toch zorgen zowel het leveldesign als de herwerkte gameplayelementen ervoor dat je met deze titel enkele tientallen uren zoet bent.

76% Waardige sequel

The Division 2 krijgt zodanig veel verbeteringen, dat we wel degelijk van een waardige en degelijke sequel kunnen spreken. De gameplay kreeg de nodige tweaks, zonder al te veel te veranderen voor oude rotten. En hoewel de The Division 2 enorm plezant is om te spelen, de game richt zich eerder naar coöpgameplay. Solospelers zullen zo al snel tegen een moeilijkheidsbarrière aanlopen. Bijkomend is het verhaal niet bepaald interessant en kunnen de missies met momenten repetitief worden. Toch zorgen zowel het leveldesign als de herwerkte gameplayelementen ervoor dat je met deze titel enkele tientallen uren zoet bent.

  • Verhaal 50 %
  • Gameplay 90 %
  • Grafisch/Audio 75 %
  • Herspeelbaarheid/Fun 90 %
  • User Ratings (0 Votes) 0 %

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Een redacteur met jaren game-ervaring die samen met Andy Sensei Gaming opgericht heeft. Over de jaren heen leerde Indy alle genres te appreciëren en waagt hij zich aan elke game die hij maar in handen kan krijgen. Misschien ligt het aan zijn naam, maar vooral de betere indies krijgen zijn aandacht. Zo behoren games als Journey en To the Moon tot zijn absolute favorieten.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.