The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia Review

0

Heb je je altijd al afgevraagd wat het verhaal nu precies is achter the Seven Deadly Sins? Ik ook. Nog steeds.

Vrolijkheid. Een gezellig deuntje. Zo lijkt het op het begin althans, maar na een aantal uren spelen heb je het wel gehad met de simpele tierelantijntjes van dit spel. We beginnen in ieder geval de adventure mode van het spel, en zien ene prinses Elizabeth bijkomen. Ze bevindt zich in een herberg; the Boar Hat, waar ze klaarblijkelijk binnenkwam en in elkaar stortte. Achter de bar zien we Meliodas, en zijn viervoetige, pratende varkensvriend Hawk. Elizabeth zegt op zoek te zijn naar the Seven Deadly Sins, om haar te helpen in haar strijd tegen the Holy Knights, die een machtsgreep op het Kingdom hebben gedaan.

Dan komt er een Knight aan de deur. Hij zoekt Elizabeth. Meliodas gaat naar buiten, en zo begint de eerste main quest. De bedoeling is om alle enemies te verslaan binnen de tijd. Er zijn veel te veel controls, die het begin wat overweldigend maken. Echter blijkt al snel dat er weinig uitdaging in de battle te vinden is. Het is heel simpel om de vijanden vanaf lange afstand te doden en even aan de kant te stappen voor hun long range attacks. Ik zou het spel het liefst gelijk op een hogere moeilijkheidsgraad zetten, maar helaas. Dit kan niet. Het camerastandpunt is bovendien uitermate vervelend en de fighting mechanics buitengewoon stresserend. Zo krijg je vaak toch damage terwijl de aanval van je tegenstander je volledig mist of jij al aan de kant bent gegaan. Je wordt er zowaar een beetje nostalgisch van, zoals het je mee terugneemt naar het PS2-tijdperk.

Bij de tweede main quest wordt duidelijk dat Meliodas een van the Seven Deadly Sins is waar Elizabeth naar zoekt. We leren ook dat Meliodas zelf ook op zoek is naar de andere zes. Daarom heeft hij de herberg, vertelt hij: om gemakkelijk geruchten op te vangen over waar de anderen zich zouden kunnen bevinden. Hij denkt dat met een ‘poster girl’ als Elizabeth erbij, de nieuwe klanten snel meer nieuws zullen brengen.

“Was this fate, or a mere coincedence? And were we to yield hope… or despair? So began my adventure with Lord Meliodas – a journey to seek out the Seven Deadly Sins.”

Je komt telkens terecht in een main menu in de herberg. Op het begin kun je nog niet alle opties gebruiken en enkel quests selecteren, maar later kun je hier magic items maken die verschillende skills versterken en characters upgraden door magic items die je gemaakt hebt te equippen. Ook is er de knop ‘travel’, waarmee je je naar de verschillende locaties met bijbehorende quests die verstrooid zijn over Britannia kunt verplaatsen. Ze vergeten hier even te vermelden dat the Boar Hat bovenop een groot, groen varken staat dat zich in zijn geheel – tergend langzaam – over de map verplaatst. Dit is een van de vele, frustrerende losse eindjes die we nog gaan tegenkomen.

In de derde quest, onze eerste ‘fetch quest’, is het de bedoeling om met Elizabeth in het bos ingrediënten te verzamelen. Elizabeth kan zelf niet vechten, dus ze heeft het varken Hawk mee ter bescherming. Ze kan ervoor kiezen om aanvallen te dodgen of Hawk te laten aanvallen. Elizabeth kan wel magic items equippen die haar beschermen, maar als ze te vaak wordt aangevallen verliezen ook deze hun kracht. In tegenstelling tot de battle quests, waarbij het grote aantal van controls het spel op het begin onoverzichtelijk maakt, heb je met Elizabeth welgeteld drie opties: Hawk op je enemy afsturen, springen en je ingrediënten oprapen. Buiten het feit dat deze quests op zich al oersaai zijn, doet onze geliefde Elizabeth er ook nog eens ellendig lang over om die verdomde ingrediënten op te rapen. Als ze ze dan toch uiteindelijk allemaal te pakken heeft weten te krijgen, kun je de ingrediënten na de quest gebruiken om magic items te maken als troost. Echter heb je hier ook nog magic crystals voor nodig, die je random op de map vindt of verdient door zoveel mogelijk van je omgeving te slopen tijdens gevechten. Aan de hand van de magic items die je uiteindelijk maakt, unlock je steeds meer hokjes in het skill system. Als je er een unlocked, kun je de aanliggende ook weer unlocken zodra je in het bezit bent van de juiste ingrediënten en magic crystals.

Om nieuwe geruchten ter ore te komen, moeten je characters in de spotlight staan. Hier kun je blijkbaar voor zorgen door zoveel mogelijk krankzinnige acties uit te voeren tijdens gevechten. Hierdoor krijg je meer ‘Gossip Points’, en hoe meer gossip, hoe meer nieuwe leads. De precieze aard van deze krankzinnige acties is mij nog onbekend. Vaak lijkt er geen enkele vorm van logica achter dit puntensysteem te schuilen. Je resultaten variëren van rank C tot rank S, maar voor sommige miserabele gevechten krijg je een S terwijl je voor de betere een A of B krijgt. Zodra Sin ‘Diane’ in het spel zit, zetten ze echter haar kont pontificaal in beeld op dit resultatenscherm, dus dat leidt je dan wel weer een beetje af van deze onlogica.

Buiten de main- en sidequests, geeft het spel ons nog drie soorten field quests: ‘Elizabeth’s Errands’, waarin je mag wachten tot Elizabeth zich heeft gebukt voor ingrediënten, ‘Battles’ en ‘Trials’. Deze quests zorgen niet voor vooruitgang binnen de storyline, maar ze dragen wel bij aan je Gossip Points. De battles en trials zijn op het begin poepiesimpel, maar gelukkig worden ze verderop in het spel steeds iets uitdagender. Dit geldt ook voor de main- en sidequests. In het begin kun je praktisch onbeperkt magic attacks spammen, zonder daar voor het eind van het gevecht last van te hebben wat betreft mana. Later gaat je mana balk juist verbazingwekkend snel leeg. Deze ongebalanceerdheid vind je terug in vrijwel alle aspecten van het spel. Zo is het op een gegeven ogenblik echt appeltje eitje om zeventig knights van de kaart te vegen, maar het opnemen tegen twee andere mAIN characters resulteert in oneindig veel sterven.

Het wordt op een gegeven moment ook interessant om co-op attacks uit te voeren als je een gevecht aan moet gaan met meerdere characters. Door samen snel aan te vallen en je co-op attack balk te vullen, krijg je uiteindelijk een superpowered finisher. In een co-op gevecht wordt de HP balk van de verschillende characters samengevoegd. Blijkbaar is je relatie met je co-op partner ook van belang; wat hij van je vindt kan klaarblijkelijk een enorme invloed hebben op je resultaat. De uitwerking hiervan heb ik echter nog niet direct ondervonden.

De main- en sidequests unlocken ook steeds meer characters, waarmee je niet alleen in de huidige adventure mode kunt spelen, maar ook in duel mode. Ook de verschillende locaties speel je vrij voor deze modus. De duel mode is, in verhouding tot de adventure mode, wel aardig. Het heeft natuurlijk wel hetzelfde stresserende combatsysteem, en om er wat uitdaging uit te halen moet je al geluk hebben met je online tegenstander of de AI’s op strong instellen. Het is wel aardig dat er ook een offline multiplayer optie is voor de gezelligheid.

Veel gemiste kansen, weinig uitleg over het achterliggende verhaal en een ongebalanceerdheid die alles overstijgt. Het heeft potentieel, maar dit hebben ze helaas niet uitgewerkt bij Bandai Namco. Het is wel een perfect spel voor als je doelloos voor je uit wilt zitten gamen. Na het spelen van deze game krijg je ook meer en meer zin om de anime serie te bekijken, al is het alleen maar om de losse eindjes aan elkaar te kunnen knopen. Als dit jullie tactiek was, dan chapeau jongens. In alle andere gevallen: jammer.

Een gemiste kans

60% Jammer

• Verhaal 50 %