Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands Review

0

Zo’n 5 jaar na de laatste grote Ghost Recon game, komt Ubisoft met Ghost Recon Wildlands op de proppen. Het resultaat zou zomaar een kindje van The Division en Far Cry kunnen zijn. Benieuwd of dit kind dan ook goed gemaakt is, lees dan vooral verder!

Operation Kingslayer

Bolivia, 2019. Het land is onstabiel geworden en is veranderd in een echte narcostaat. Het Santa Blanca drugskartel blijft aan macht winnen onder leiding van El Sueño, en groeit uit tot werelds grootste cocaïne producent. Omdat de drugshandel zich tot ver buiten de grenzen van het zonnige land verspreidt, kunnen de Verenigde Staten niet anders dan ingrijpen. Hiervoor start men Operation Kingslayer op en wordt jij als één van vier elitesoldaten middenin Bolivia gedropt. Jouw target? Het kartel omverwerpen, te beginnen met de mensen onder El Sueño.

Deze rode draad bepaalt heel het concept van Wildlands, aangezien er een heuse hiërarchie bestaat in Santa Blanca. Allereerst hebben we El Sueño, de boss der bosses, met onder hem nog eens vier gewone bosses. Elk hebben ze een cluster aan pionnen die ieder een provincie toegewezen kregen. We kunnen ze vergelijken met burgemeesters die antwoorden aan het provinciehoofd. Om tot bij het provinciehoofd te geraken, en uiteindelijk bij de grote chief, moeten we ze één voor één uitdunnen.

Spoilervrij: buchons worden worden niet persé afgemaakt

Bolivia

Hoewel het verhaal van Wildlands niet meteen van het hoogste niveau is, zorgt het wel voor de ultieme vrijheid in Bolivia. Van in het begin krijgen we carte blanche in de gigantische drugsstaat. Je bent vrij om te gaan en staan waar je maar wilt. Uiteraard begin je bij wijze van tutorial bij de eerste ‘Buchon’, maar je kan evengoed je laars lappen aan de huidige provincie en je naar de volgende snellen. Ofja, snellen… Zo snel zal dit wel niet gaan, want de map is, zoals eerder gezegd, echt gigantisch. Nee echt, freakin’ huge. Ubisoft zelf beweert dat dit de grootste wereld is die ze ooit gecreëerd hebben, maar Wildlands interpretatie van Bolivia zal gemakkelijk één van de grootste in de recente geschiedenis zijn.

Er zijn iets meer dan 20 provincies en je moet in elke provincie op zoek naar de Buchon om deze onschadelijk te maken. Maar later meer daarover. Na het aanmaken van ons personage worden we gedropt in een ervan. Een van de belangrijkste punten van Wildlands is de customisation, al mag je dit niet te uitgebreid gaan verwachten. We kunnen kiezen uit slechts een handvol kapsels en gezichten. Het aantal kleren is dan weer iets uitgebreider, al zal je voor heel wat stukken vooruitgang in de game moeten boeken. Nu, een provincie is om te beginnen onbekend terrein, waarin je moet verkennen en op zoek gaan naar de nodige intel. Met deze intel unlock je dan de locaties van de nodige missies, collectables, de verborgen skillpoints, nieuwe wapens, wapenonderdelen, enzoverder.

Skilltree en customisation

Naast je eigen personage en zijn kleren, kan je verder zijn volledige uitrusting gaan aanpassen aan jouw noden. Een kleine opmerking is hier misschien wel op zijn plaats, maar je kan pas een wapen gebruiken als je het in de map gevonden hebt. Het is dus goed mogelijk dat de voor jouw perfecte uitrusting pas op het einde van de game beschikbaar is. Elk gevonden wapen kan je gaan customisen met verschillende onderdelen, zoals extended mags, verschillende scopes, barrels etc… Wederom, deze kan je pas gebruiken als je ze ergens gevonden hebt.

Daarnaast vind je in Wildlands ook een kleine skilltree terug. Weer mag je hier geen echte skilltree à la Skyrim verwachten, maar zijn het eerder enkele perks en boosts die je kunt vrijspelen met skillpoints, die je… euh, in de map kunt vinden. Je krijgt ze echter ook wanneer je een reeks missies, m.a.w. één van El Sueño’s onderdanen, aangepakt hebt. Echt specialiseren zal je dus niet kunnen, maar een kleine accuracyboost of extra coole shit voor je drone is altijd mooi meegenomen. Deze drone kan je uitrusten met explosieven, een lokgeluidje of een EMP. Hiermee kan je creatief uit de hoek komen.

Getting shit done

Eens je klaar bent voor alles wat Bolivia op jouw pad gooit, kan je beginnen met jouw hoofddoel: Santa Blanca terroriseren. Aangezien het hier gaat om een Tom Clancy game, is dit waar Ghost Recon Wildlands uitblinkt, bijna als een echte tactics simulator. We krijgen de keuze om de game volledig solo te spelen, of met vrienden. Door een gebrek aan beschikbare vrienden heb ik deze game tot nu toe zo goed als volledig alleen gespeeld, uitgezonderd een uur of twee coöpgaming. Wel, dit is perfect mogelijk. Hoewel uit mijn luttele twee uurtjes spelen met een vriend bleek dat dit wel de leukste (en moeilijkere) manier is van spelen, is Wildlands perfect te doen op z’n eentje. Je krijgt namelijk drie AI’s met je mee, die zich niet zomaar laten doen. Van een hoogstaande AI durf ik niet spreken, maar ze krijgen met jouw ingeving de klus wel geklaard. Zeker als je in de skilltree wat skillpoints gespendeerd hebt aan jouw Squad. Je kan bovendien altijd rekenen op hulp van rebellerende troepen. Zij staan je bij in de strijd, kunnen voertuigen leveren, een mortar mikken op een door jouw gekozen locatie,  helpen met vijanden spotten of het opzetten van een afleiding.

Zoals eerder gezegd, moet je in de omgeving op zoek naar intel over de buchon van de provincie. Dit op zich kan al een hele operatie zijn, aangezien we vaak vijandige bases moeten infiltreren. Elk belangrijk stukje informatie (staat geel aangegeven op de minimap) unlockt een storymission. Met randinformatie unlock je dan al de rest, maar ook een reeks zijmissies. Velen van jullie zullen waarschijnlijk vrezen voor heel wat herhaling en, vooral door de omvang van wat je allemaal moet doen, zal dit in Wildlands wel het geval zijn. Maar persoonlijk vond ik dit geen struikelblok. De wereld zorgt voor zodanig veel variërende omgevingen, dat elke missie wel een wending krijgt en fris aanvoelt. Zo zal je wel vaker een target moeten uitschakelen of ontvoeren,  maar het ene moment moet je daarvoor een prachtige villa vol Boliviaanse politie infiltreren, het andere een kleine favela vol kartelleden.

Of een eilandengroepje

De verschillende manieren waarop je een missie kunt benaderen zijn trouwens erg uitgebreid. Je kan verkennen met een drone, net als Rambo knallend door de straten lopen terwijl je luidkeels roept (moet je wel zelf doen), of het eerder stilletjes aanpakken. Je kan infiltreren en vijanden al gaande weg uitschakelen, of eerder jouw tegenstanders vanop een afstand uitdunnen met een sniper. Jouw omgeving is telkens een belangrijk aspect om in de gaten te houden. Schuilen kan bijvoorbeeld in hoog gras, schaduwen, struiken enzoverder. In het donker zal je ook minder snel opgemerkt worden, al zal je hier zonder nightvision zelf ook minder zicht hebben.

Het aantal voertuigen die ter beschikking zijn zorgen mee voor de nodige variatie. Zo moest ik bijvoorbeeld een van mijn doelwitten achternazitten op een dirtbike in een tunnelconstructie. Je kan ook targets extracten via de lucht in een helikopter of vliegtuig, ze in de koffer van je voertuig proppen of in een bootje stouwen. Klein minpunt wel, is dat de besturing van voertuigen niet zo gemakkelijk kan verlopen. Een dirtbike zal bijvoorbeeld niet zo behendig zijn zoals zou moeten, een luchtvoertuig zal dan weer niet altijd doen wat je ervan vraagt. Maar eens je hiermee rekening begint te houden, heb je de frustrerende besturing snel onder de knie en zal je veilig jouw locatie bereiken.

Kaput

Ghost Recons laatste telg is een dikke 5 jaar in ontwikkeling geweest, maar net zoals veel games met een ruime wereld, ontbreekt het zeker niet aan de resem bugs en andere mankementen. Ik moet toegeven dat ik de game niet op moeilijk heb gezet, maar om ergens te beginnen, heb ik dikwijls mijn bedenkingen gehad bij de AI. Zo zal je, als je alleen speelt en een synchronisatieschot plaatst, dikwijls de AI losjes door de muur zien knallen. Ook zullen jouw kompanen vijanden detecteren wanneer dit eigenlijk onmogelijk zou moeten zijn. Aan de andere zijde dan weer, bij de vijand, zitten ook niet van de slimste kartelmembers. Of het aan de drugs ligt of niet, vaak loopt de AI volop in het zicht, maar worden ze niet opgemerkt. De AI van de andere NPC’s in Bolivia is ook niet echt dat. Hieronder zie je bijvoorbeeld een file die ontstaan is door een ‘slecht’ geparkeerde wagen…

Andere problemen dan weer, eerder bugs, komen vaker voor dan ik had willen zien. Na het neerknallen van een helikopter die ontploft en in vlammen opgaat, overleven de passagiers dikwijls het hele voorval en blijven ze mij beschieten. Dit is trouwens meerdere keren gebeurd. (Deze bug is met de patch van 23 maart 2017 uit de game gehaald. Dezelfde patch werkt ook enkele andere hekelpunten weg, zoals enkele grafische stoornissen. Hierdoor werd de eindscore lichtjes aangepast.) Ik kan ook niet meer opnoemen hoe vaak ik met een voertuig ergens doorheen ben gereden. En hoewel Wildlands er echt prachtig uitziet, heb ik dikwijls last gehad van korte freezes (op een normale PS4).

Ghost Recon Wildlands is er eindelijk na zo’n 5 jaar ontwikkeling. Ubisoft heeft zich van zijn beste kant laten zien en levert de grootste map af die ze zelf ooit gemaakt hebben. Bolivia is een prachtige speeltuin waarin we het tactisch genie dat ergens in ons verborgen zit naar boven kunnen laten komen. Hoewel met vrienden echt wel dé manier is om te spelen (door de gebrekige AI), valt de game perfect alleen aan te pakken, zeker na de nodige uren geïnvesteerd te hebben. Maar net zoals andere games met grote maps als deze, ontsnapt ook Wildlands niet aan een resem bugs en kan de game op de duur in herhaling vallen. Toch blijft Bolivia een frisse wind brengen door de enorme variatie in de omgevingen. Het is een echte aanrader voor al wie een groepje vrienden ter beschikking heeft, of al eens graag tactische games speelt.

81% Aanrader

• Verhaal 65 %
  • Gameplay 85 %