Trials Rising Review

0

Ubisoft heeft al enkele keren een Trials-game uitgebracht en de laatste telg in de reeks is Trials Rising. Een franchise waarbij de fun-graad zo hoog mogelijk dient te zijn en de wetten van de fysica even opzij worden geschoven. Puur plezier staat hier centraal en dat is ook duidelijk als je de game doorneemt!

In Trials Rising heeft Ubisoft geprobeerd er een soort van verhaal in te verwerken. Dat is deels gelukt, in die zin dat het geen echte verhaalmodus is, maar dat er gewoon meer achtergrond wordt gegeven aan de reden waarom je races doet. En dat is om het in het kort te zeggen: het Trials Championship proberen te winnen. Eerst moet je je daarvoor bewijzen op parcours van de league, krijg je ook opdrachten van sponsors, kan je oefenen in de University of Trials en aan het einde van een league is er de stadionfinale waarbij je drie events dient te voltooien waarbij na elk event een deel van de deelnemers afvallen. Als laatste zijn er ook nog vaardigheidsspellen die een beetje losstaan van als eerste over de eindstreep te rijden, maar waarbij je waanzinnig veel plezier kan beleven. Denk maar bijvoorbeeld aan jezelf van je motor katapulteren om zover mogelijk te kunnen vliegen.

Telkens als je events doet en je een level stijgt, krijg je een kist. Hierin zit materiaal om je rider of je motor mee aan te passen. Het kan een volledig nieuw item zijn (zoals een koplamp), maar het kunnen ook evengoed stickers zijn om die koplamp te tunen zoals je zelf wilt. Maar wat belangrijker is dan de visuele tuning van je wagen, is het racen zelf. Daarbij krijg je een hele wereldkaart om naar je races te navigeren (een beetje zoals bij Ubisofts The Crew). Grafisch is de game ook prachtig, krijg je felle en kleurrijke beelden voorgeschoteld. Het past goed bij dit type game.

De gameplay zelf is vanuit een schuin zij-aanzicht. De camera beweegt ook nog eens mee naar voor en achter waardoor er meer dynamiek zit in de beelden en ervaring, maar dat zorgt er soms voor dat het moeilijk in te schatten is hoe je het beste je motor laat neerkomen na een grote jump. Maar dat went ook wel eens je de game wat meer hebt gespeeld. De parcoursen zijn ook behoorlijk cool. Je gebruikt de hele omgeving en er zijn soms verschillende mogelijkheden om tot het einde te komen. De locaties zelf zijn ook heel divers. Zo kan je in de natuur racen (in de far west tot zelfs vulkanen), steden en de Hollywood film studios. Veel variatie en ook veel interactie met die omgevingen. Soms wordt het parcours zelfs voor je ogen nog aangepast en daar moet je snel op inspelen. Het is geen game om rustig te spelen, want er dreigt continu gevaar om de hoek of achter elke jump.

Toch is de game niet zo heel gemakkelijk. Je zal vaak opnieuw moeten beginnen omdat je snel op je gezicht kan gaan. Soms is het gewoon al moeilijk om nog maar het einde te halen. In het begin wil je niet na elke crash herbeginnen vanuit een checkpoint, maar wel vanaf het begin van de race om toch ook maar die eerste positie te behalen en niet alleen de race uitrijden. Tegen het einde van de game denk je daar wel anders over, want de parcoursen worden echt uitdagender en dan ben je al behoorlijk blij als je gewoon de finish haalt. En over de finish gesproken, daar zit ook wat humor in verwerkt. Zo is er altijd wel iets te beleven als je over de eindmeet rijdt, zoals een ontploffing, een ziekenwagen waar je meteen op inrijdt, noem maar op. Ubisoft is daar heel creatief mee omgegaan.

Trials Rising is dus echt een toffe, coole en humoristische game. Ideaal om eens iets hersenloos te spelen en puur voor het plezier wat onnozel wil doen. Bovendien is de game mooi vorm gegeven en ben je er ook wel eventjes mee zoet als je toch de behoefte hebt om elke race te voltooien en de eerste plaats te behalen. Een toppertje dus en eentje die we nog vaak gaan opzetten om ons even te vermaken.

86% Cool stuff

• Grafisch/Audi 85 %
  • Herspeelbaarheid/fun 100 %