TT Isle of Man – Ride on the Edge Review

0

De TT Isle of Man, voor sommige een totaal onbekend begrip, maar allicht voor vele mannen de coolste motorrace in het universum. Zeer bekend om zijn meest uitdagend parcours overheen het eiland Man, maar ook om de vele ongelukken bij zowel de racers als het publiek. Tegen snelheden die oplopen tot meer dan 300km/u, op de nauwste straten en gevaarlijkste bochten schuilt er constant gevaar. Een kick voor de racers, maar vanaf nu ook voor gamers!

De race wordt al meer dan honderd jaar georganiseerd en heeft een zeer goed concept. Racen gebeurt gewoon op straat, in de dorpen en smalle weggetjes op het platteland. Ook voor gaming is dat zeer leuk, want met een MotoGP racen we altijd op de circuits die we ondertussen al door en door kennen, maar dit is weer iets nieuws. Bovendien is de race heel realistisch nagemaakt en is het hoofdparcours van 60km lang ook volledig reëel geconstrueerd in de game.

Net zoals in het echt is het een super moeilijke race en liggen de gevaren om de hoek, en ook tijdens het gamen zal je dat zeker ondervinden. Er is namelijk een trofee die je krijgt als je tien keer op je snoet gaat, wel, het zal wellicht één van de eerste zijn die je unlocked want de game is namelijk niet zo eenvoudig. Een foutje is snel gebeurd en tegen 300km/u dat corrigeren gaat absoluut niet. Het resultaat is dat je dikwijls tegen de grond zal gaan en dat neemt net alle fun weg. Ergens is het wel logisch dat als je tegen zulke snelheden een klein foutje maakt dat het volledig de mist in gaat, maar het neemt wel veel plezier weg. Je moet constant weer opnieuw vertrekken en de eerste podiumplaats zie je dan ook aan je neus voorbij gaan.

Het racen zelf voelt wel heel leuk en realistisch aan, zeker in de helmet-view, maar het is gewoon hartstikke moeilijk. Dat merk je ook als je de carrière begint, want na enkele races is het bijna onmogelijk om die te kunnen winnen, zelfs met de moeilijkheidsgraad op easy. En dat maakt het net frustrerend, want als je wilt gamen dan wil je je kunnen ontspannen en niet nog meer ergernissen opdoen. Daarvoor zal het voor veel gamers niet de game zijn waarop ze hebben gehoopt en voor anderen zal het een topgame zijn wegens het sterke realisme.

Om even terug te komen op de carrière modus, die zit simpel maar goed in elkaar. Je koopt nieuwe motors met geld dat je verdiend hebt tijdens het racen en nadien kan je je boekhouding meteen raadplegen. De game hecht er veel belang aan dat je financiële situatie goed zit, maar op zich is het niet zo moeilijk om te zien of je wel voldoende geld hebt voor een nieuwe motor of niet. Wat helaas iets minder goed is, is de organisatie van de races. Als je een nieuwe race kan doen, dan komt die in je mailbox te staan en van daaruit kan je die accepteren. Niet echt heel overzichtelijk zo blijkt.

Qua motoren is er een goed aanbod van verschillende merken en types en zo heeft elke motor zijn eigen prestaties die je duidelijk voelt op de weg. Ook grafisch valt de game best goed mee voor een motorracer te zijn, maar toch moeten we wel aanhalen dat het altijd beter kan. Toch zijn er ook nog enkele minpuntjes aan de game. Als je een bepaalde race wilde uitspelen, dan sloot de console gewoon af na die race. Best vervelend en als je dan nog eens tien keer per race op je gezicht gaat, zijn dat heel wat frustraties op enkele minuten.

Helaas is de TT Isle of Man niet de beste game die we al hebben kunnen testen. Het concept is echt leuk met een uniek parcours, maar het is zo frustrerend door het realisme dat ze nastreven dat het niet voor iedereen even leuk zal zijn. Ergens moet er een goede balans te vinden zijn tussen fun en realisme en dat is hier niet gelukt. Heel jammer, want de game heeft zeker veel potentieel om er iets cools van te maken. Want racen tegen 300km/u over kleine landelijke weggetjes geeft gewoon een kick!

Geen goede balans tussen fun en realisme

54% Matig

Helaas is de TT Isle of Man niet de beste game die we al hebben kunnen testen. Het concept is echt leuk met een uniek parcours, maar de game is zo frustrerend door het realisme dat ze nastreven dat het niet voor iedereen even leuk zal zijn. Ergens moet er een goede balans te vinden zijn tussen fun en realisme en dat is hier niet gelukt. Heel jammer, want de game heeft zeker veel potentieel om er iets cools van te maken. Want racen tegen 300km/u over kleine landelijke weggetjes geeft gewoon een kick!

• Verhaal 60 %
  • Gameplay 40 %
  • Grafisch 50 %