Workers & Resources: Soviet Republic Preview

0

Ontwikkelaar 3Division, opgericht door een groep spelliefhebbers in Slovakije en bekend van games zoals Air Mission, heeft nu een nieuwe game uitgebracht in de vorm van Early Acces: Workers & Resources: Soviet Republic. Volgens de uitgever is de game nu speelklaar en moeten er enkel nog wat aanpassingen gebeuren op vlak van graphics. Op basis van de feedback van spelers, willen ze de game nog verder optimaliseren. Hieronder kun je lezen wat wij op de redactie voorlopig vinden van deze titel. 

Workers & Resources: Soviet Republic is een city-builder tycoon game die zich afspeelt in de Sovjet-Unie. Zoals in de meeste simulation games, is het de bedoeling om grondstoffen te verzamelen en deze te gebruiken om allerhande fabrieken te bouwen of voorwerpen te maken. Daarnaast moet je ook proberen je inwoners gunstig te stemmen door steden te bouwen met o.a. winkels, bioscopen, speeltuinen, etc… Het ultieme doel is een industriële grootstad construeren waarin je inwoners met veel plezier vertoeven. 

Eén van de grootste voordelen die je onmiddellijk merkt tijdens het gamen, is de enorme vrijheid. Er zijn geen tussentijdse objectieven die je moet verwezenlijken. Als speler kan je zelf kiezen waar jij de nadruk op legt bij de ontwikkeling van je stad. Het enige wat je voor ogen moet houden, is zoveel mogelijk geld verdienen. Om dit doel te bereiken, kan je kiezen uit een groot assortiment van gebouwen. Volgens de uitgever zal dit aanbod nog verder worden uitgebreid, maar momenteel is er al een legio aan keuzes. Je start met de basis constructies zoals mijnen, boerderijen en zagerijen. Deze moet je tijdens het verder verloop van de game, uitbouwen en verbeteren. Naast een ‘vaste’ lijst, kan je ook zelf de gebouwen aanpassen. Zo kun je bv. kiezen om je gebouwen te vervaardigen uit meer organische materialen. Het milieu krijgt bijgevolg zelfs een belangrijke plaats in deze game.

Naast de gebouwen, moet je ook transport voorzien. Hiervoor zijn ook weer tal van mogelijkheden vb. treinen, bussen, auto’s en tractoren. Alle voertuigen zijn voorzien van de kleinste details en ogen bijgevolg erg realistisch. In de eerste speeluurtjes vond ik het moeilijk om aan de hoofdwegen verbindingen te voorzien. De instructies zijn op dit vlak niet zo duidelijk, maar na een beetje zoeken lukt het wel om dit beter te verwezenlijken. Het is erg belangrijk dat er naar ieder gebouw een toegangsweg loopt. Zoniet kunnen werknemers of voertuigen het niet bereiken en is het gebouw bijgevolg onbruikbaar.

Een klein minpunt vond ik de tools die werden voorzien om het terrein aan te passen. Je krijgt tijdens het spelen vaak de melding dat een constructie niet kan worden geplaatst omwille van oneffenheden. Erg frustrerend wanneer je net moeite hebt gedaan om een weg te voorzien naar die bepaalde plek. Op de kaart kan je moeilijk het reliëf van het landschap inschatten. Normaal kan je met de aanpassing tools wel iedere oneffenheid wegwerken, maar in de praktijk lukt dit toch niet altijd. Hier is dus zeker nog verbetering mogelijk. 

Qua gameplay is de game dus vrij eenvoudig. Over het algemeen zijn er voldoende mogelijkheden om een stad te bouwen die volledig aan je wensen voldoet. Grafisch is er ook weinig aan te merken op de realistische stijl. De ontwikkelaar heeft veel aandacht besteed aan alle objecten en gebouwen om die zo waarheidsgetrouw als mogelijk weer te geven. Er is ook veel rekening gehouden met de schaal van bv. mensen, gebouwen en transportmogelijkheden. De soundtracks tijdens het bouwen, zijn ook zonder haperingen. Het creëert een ontspannen sfeer tijdens het spelen en behalve wat meer variatie, is hier weinig optimalisatie vereist.

Verdict

Workers & Resources: Soviet Republic is een leuke city-builder waarin je als speler veel vrijheid hebt om je eigen doelen te stellen en manieren om die objectieven te bereiken. Wat betreft gameplay kan de game nog wat getweak gebruiken. Vooral op vlak van bouwtools om het terrein aan te passen of transportwegen te voorzien, is extra aandacht vereist. Een verbetering in de overzichtsmap is ook geen overbodige luxe. Tot slot is het ook handig om een tutorial te voorzien. Je verliest namelijk vaak tijd met het uitzoeken hoe een bepaald probleem moet worden verholpen, terwijl een eenvoudige, simpele knop meestal voldoende is.

Bron: Sensei Gaming

Share.

About Author

Mijn naam is Linda. Gamen heeft me in de ban gekregen toen ik zo’n 12 jaar oud was met de eerste PC games zoals Age of Empires, Croc, Tomb Raider, Call of Duty… Hierna volgde de GameBoy met Pokémon, PS2 met Champions of Norath, Time Splitters, Prince of Persia, maar ook 3D platform games zoals Ratchet & Clank, Sly Racoon, enz... kunnen me smaken ! Ik probeer een zo duidelijk en compleet mogelijk beeld te geven van de games die ik review en hecht veel belang aan een originele verhaallijn, realistische beelden en coole nieuwigheden.

Leave A Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.