Yakuza 6: The Song of Life Review

0

Zoals gewoonlijk met de Yakuza games moesten we er in het Westen een tijdje op wachten. De game is nu al even uit, maar we hebben alle tijd genomen om de game volledig onder de loep te nemen. Wat we gespeeld hebben is de meest gedetailleerde Yakuza in de reeks, maar werd hier en daar precies wat teruggeschroefd. Lees hier onze bevindingen.

We volgen voor een laatste keer Kazuma Kiryu, ex-yakuza en levende legende in de onderwereld. Kiryu raakt door misdrijven uit eerdere games in de gevangenis en zit vrijwillig zijn straf uit, om daarna een vredevol leventje te leiden met de kinderen uit het weeshuis. Wanneer hij zijn straf uitgezeten heeft echter, is Haruka verdwenen en ontdekt hij al snel dat ze in een coma ligt na een hit and run in Kamurocho en dat ze een kind heeft, Haruto. Wie heeft Haruka omver gereden en wie is de vader van dit kind? Dit zijn vragen die Kiryu moet zien op te lossen, maar dit blijkt niet zo gemakkelijk te zijn.

De storyline van Yakuza 6 is met momenten erg complex en duurt vrij lang, maar gaat niet snel vervelen. The Song of Life zit vol intriges, spanning en mysteries die de hele Japanse natie zullen doen daveren. Van begin tot einde zal je alvast op het puntje van je stoel zitten…

Nieuwe engine

Een nieuwe engine kan wonderen doen voor een game, ook voor Yakuza 6. We komen terecht in het Kamurocho van 2016 en dat zal je meteen merken. Het Japanse district bruist van het leven, felle lichtjes en smartphoneverslaafde Japanners. Enkele delen van de map zijn afgesloten door gebeurtenissen uit voorgangers in de reeks, maar de details die je in de plaats krijgt maken dit meer dan goed. Kiryu’s zoektocht naar Haruto’s vader brengt hem later ook nog eens naar het prachtige Onomichi, een klein havenstadje in Hiroshima. Volgens de vaste Yakuza-formule zijn beide maps vrij compact, maar zitten ze boordevol gekke sidestories en zaken waarmee je interactie kunt hebben. Bijkomend kan je in zowat elk belangrijk gebouw binnen zonder laadscherm. Alles verloopt naadloos, al kan een basis PS4 af en toe last hebben van framedrops.

Doorheen de game zal je dus talloze mini-games terugvinden, wat naast de storyline voor zowat de meeste replayvalue zorgt. Zo zal je in de SEGA faciliteiten een potje Virtua Fighter 5 of Puyo Puyo kunnen spelen, in de lokale bars een dartspijltje gooien, vissen in Onomichi of een balletje slaan in de Batting Cages. De meest prominente mini-games zijn het managen van een baseball team en de Kiryu Clan die de straten van Onomichi en Kamurocho veilig houdt. Hier zet SEGA naar onze mening een kleine stap terug als je deze games vergelijkt met het Real Estate spelletje en het managen van een cabaret in Yakuza 0. Als manager van het baseballteam zal je bijvoorbeeld enkel op zoek moeten gaan naar spelers in de omgeving, deze levelen en ze af en toe eens op de bank zetten. Daarna gebeurt een match zo goed als vanzelf. Bij de gangfights zal je dan weer jouw troepen moeten uitbreiden volgens hetzelfde principe, ze levelen en ze op andere gangs afsturen. Alles gebeurt, naast troepen in het gevecht te gooien, zo goed als vanzelf. Dit zorgt er helaas voor dat deze twee mini-games niet diepgaand genoeg zijn en snel vervelen.

Fighto!

De belangrijkste feature in Yakuza naast alle mini-games en substories is steeds het vechten geweest. In Yakuza 6 is het combatsysteem versimpeld, in die zin dat je deze keer maar één gevechtsstijl hebt en je in de skilltree redelijk voor de hand liggende upgrades hebt. Er zit weinig tactiek achter welke skill je erbij neemt en zowat halverwege de game zal je de belangrijkste wel hebben vrijgespeeld. Dit is na de vorige games even wennen en kan voor sommigen een serieus minpunt zijn. Deze stijl is gelukkig wel een combinatie van alle andere stijlen en maakt de game niet minder leuk.

Ondanks de versimpelde skilltree en gevechtsstijlen, zullen gevechten op zich niet altijd zo gemakkelijk verlopen. De health- en heatpotions zijn duurder en schaarser en wapens kan je nergens meer kopen, waardoor je nog steeds voorzichtig moet omspringen met hoe je een vijand benadert. Het ontbreekt in ieder geval niet aan actie en we kunnen alvast zeggen dat enkele gevechten tot onze absolute favorieten behoren in de reeks.

Yakuza 6: The Song of Life brengt ons alweer een episch verhaal vol intriges en mysteries. Kamurocho en het nieuwe Onomichi zien er werkelijk prachtig uit en zitten boordevol content en knotsgekke substories. De twee belangrijkste mini-games en het iets minder complexe combatsysteem zullen echter voor sommigen een stap terug zijn. Wat dit enigszins kan goedmaken, zijn de andere mini-games en substories die daaraan vast kunnen hangen. Desondanks blijft deze game een waardige afsluiter voor het verhaal van Kiryu en mag deze niet ontbreken aan de collectie van elke Yakuza-fan.

Een waardige afsluiter voor Kiryu

83% Nani?!

• Verhaal 90 %